رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از یزد تا پراگ مشــــــــــــــــــــتری داریم

گفت‌و‌گو با مهدیه شاهدی که توانسته حوزه هنری مورد علاقه‌اش را به کسب‌و‌کار تبدیل کند و از طریق اینستاگرام بازار فروش گسترده‌ای برای خود بیافریند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

«راف» به ‌معناي طوق گردن كبوتر است؛ اگر اين كلمه را در اينستاگرام جست‌وجو كنيد، با صفحه‌ای مواجه خواهید شد كه پر است از تصاویر زیورآلاتی با طرح‌های سنتی و قاشق‌های دست‌ساز؛ صفحه‌ای که کار دست مهدیه شاهدی 27 ساله است. او که از دانشگاه الزهرا در رشته صنایع‌دستی فارغ‌التحصیل شده، در یزد زندگی می‌کند اما به واسطه صفحه اینستاگرام و کارهای هنری که در آن عرضه می‌کند، با شهرهای بسیاری در ارتباط است و به جغرافیای یزد محدود نشده است.

دغدغه یک کار نو
چه چیزی مهدیه شاهدی را به این سمت‌و‌سو کشانده که راه امرار معاش خود را در فروش آثار هنری ببیند؟ راهی که در یک شبکه اجتماعی جان گرفته و با استقبال مواجه شده است. او درباره دلایل و انگیزه‌هایش می‌گوید: «من از دوره راهنمایی و زمان نوجوانی به هنر علاقه‌مند بودم. دوره متوسطه با وجود مخالفت‌های اطرافیان به هنرستان رفتم و گرافیک خواندم. همان زمان بود که با رشته صنایع‌دستی آشنا شدم. در آن مقطع همه هنرهای سنتی ایران مانند منبت‌کاری، معرق‌کاری، ملیله‌کاری، شیشه‌گری سنتی و چاپ پارچه برای من جذاب بودند. خدا را شکر توانستم در دانشگاه الزهرا در رشته‌ای ادامه تحصیل دهم که مورد علاقه‌ام بود، همان صنایع‌دستی. در طول دوره تحصیل با هنرهای مختلف به ‌طور عملی آشنا شدم و آنجا بود که فهمیدم علاقه بیشتری به کار با فلز و ساخت زیورآلات و جواهر دست‌ساز دارم.»

بعد از آنکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، با توجه به علایقی که دارد و مهارت‌هایی که کسب کرده، به فکر راه‌اندازی کاری نو می‌افتد. کاری که بتواند در آن توانایی‌اش را در حوزه طراحی و ساخت زیورآلات بسنجد. اما از آنجا که دلش نمی‌خواسته آثارش تقلیدی از کارهای دیگران باشد، چند ماهی را صرف مطالعه و ایده‌یابی و آماده‌سازی مقدمات کار می‌کند. در نهایت هم از مردادماه 97 کارش با راه انداختن صفحه‌ای در اینستاگرام به شکل رسمی آغاز می‌شود.

همگام با ذائقه مخاطب
شاهدی می‌گوید برای طراحی زیورآلاتش از نقوش سنتی ایرانی الهام گرفته و به‌مرور توانسته خود را با سلیقه و ذائقه مخاطبان نیز هماهنگ کند. او درباره روزهای ابتدایی فعالیتش می‌گوید: «واقعیت این است که من در ابتدا اصرار داشتم کارها دورو باشند تا مخاطب با خرید یک زیور، دو نمای متفاوت را در اختیار داشته باشد. اما اکثر افراد علاقه‌مند به کارهای ساده‌تری بودند. پس در طراحی‌هایم تجدیدنظر کردم و از موضوعات متنوعی الهام گرفتم تا درک اثر برای مخاطب ایرانی راحت‌تر باشد.»

او درباره بازار فروشش و استراتژی‌ای که برای گسترش آن در نظر گرفته، می‌گوید: «در ابتدای کار، فروش زیورآلات از حد انتظارم پایین‌تر بود و من می‌دانستم قاشق‌ دست‌ساز مخاطب خاص خودش را دارد و قطعا از آن استقبال خواهد شد. در واقع برای اینکه دامنه کاری خودم را گسترده‌تر کنم، به ساختن قاشق‌های دست‌ساز روی آوردم.»

در جست‌و‌جوی مخاطب بیشتر
شاهدی می‌گوید با وجود اینکه تلاش زیادی برای بازاریابی در فضای مجازی نکرده، توانسته تا حدودی مخاطبان خود را پیدا کند و به رضایت نسبی برسد. او چنین توضیح می‌دهد: «در زمینه تبلیغات هنوز به ‌طور جدی کار نکرده‌ام. بعضی از صفحات اینستاگرام که به حمایت و معرفی هنرمندان می‌پردازند، صفحه من را تبلیغ کردند. این موضوع خیلی مهم و تأثیرگذار است. هنرمند در ابتدای کارش بیشتر روی طراحی و ساخت آثار تمرکز دارد و معرفی ‌شدن از سوی صفحاتی که مخاطب زیادی دارند، باعث جذب کاربر و افزایش اعتمادبه‌نفس هنرمند می‌شود.

امروز من از شهرهای مختلف ایران سفارش کار دارم و خوشحالم که حتی بعضی از کارهایم به خارج از کشور نیز رفته‌اند. سفارش‌های من در حال حاضر به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ بخشی مربوط به گالری‌ها و فروشگاه‌ها هستند که در تعداد زیاد سفارش می‌دهند و بخشی دیگر از سفارش‌ها را افراد به‌ صورت شخصی درخواست می‌دهند. حتی در حال حاضر یک گالری در پراگ که خانمی ایرانی آن را اداره می‌کند، به من سفارش ساخت زیورآلات می‌دهد.»

او درباره آرزوها و چشم‌اندازش برای آینده کسب‌و‌کاری که به‌تازگی آن را آغاز کرده، می‌گوید: «دوست دارم در آینده با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنم تا بتوانم طراحی کارها را به سلیقه مخاطب نزدیک‌تر کنم. همچنین ترجیح می‌دهم حوزه ساختن قاشق و زیورآلات را از هم جدا کنم تا بتوانم روی هر کدام به ‌صورت تخصصی کار کنم.» اینستاگرام بیش از هر زمان دیگری محملی شده برای ارائه کارهای هنری، تزئینی و البته مرتبط با صنایع دستی اما در قالب‌ها و فرم‌هایی نو. بسیتری که تجربه‌های موفی چون راف نشان از ظرفیت‌های بالای آن برای نوآوری کسب‌وکاری می‌دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/u7gx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.