کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

جذب سرمایه 500 میلیون‌تومانی اپلیکیشن کندل

گپی کوتاه با نفیسه صادقی

بازار سرمایه با وجود اینکه می‌تواند بازاری سودده باشد، در صورتی که اطلاعات ناکافی درباره آن داشته باشید، ریسک‌های سنگینی در پی دارد و ممکن است به‌سختی متضرر شوید.
بازاری که این روزها و با ورود ایده‌ها و تیم‌های جدید به‌ویژه در حوزه‌هایی که راه‌اندازی استارتاپ و کسب‌وکار نوآور در آن‌ها چالشی‌تر است، رقابتی‌تر هم شده است. بازار سرمایه، بازار جذابی است که البته بدون جذب سرمایه، ورود به آن سخت و رشد و تثبیت در آن کاری بس سخت‌تر است.
بنیان‌گذاران اپلیکیشن «کندل» با رویکرد کمک به این دسته از افراد که با بازارهای سرمایه آشنایی کاملی ندارند، ایجاد شده است. این اپ توانست در رویداد 100 استارت‌آپ با عنوان «سکوی بلاکچین» بیشترین جذب سرمایه را داشته باشد و 500 میلیون تومان سرمایه برای ادامه کار خود تأمین کرد.
نفیسه صادقی، مدیرعامل و بنیان‌گذار این مجموعه، درباره اپلیکیشن کندل چنین توضیح می‌دهد: «اپلیکیشن کندل در حوزه بازار سرمایه است که با استفاده از هوش مصنوعی و ارائه تحلیل‌های در لحظه، به کاربر کمک می‌کند بهترین نقاط ورود به بازار سرمایه و خروج از آن را شناسایی کند. بازار سرمایه تنوع زیادی دارد و متقابلا ابزارهای زیادی هم در آن وجود دارد. رصد کردن ابعاد مختلف این بازار برای همه کاربران امکان‌پذیر نیست.

کاری که ما انجام داده‌ایم این است که سعی کرده‌ایم ابزارهای منحصربه‌فردی را برای این منظور تعبیه کنیم. در حال حاضر در بازار سرمایه ابزارهای تحلیل تکنیکال وجود دارند، اما ویژگی‌ای که محصول ما را متمایز می‌کند این است که با استفاده از این ابزار نیازی به تحلیل خود کاربر وجود ندارد و خود ما تحلیلش را نیز انجام می‌دهیم.
این اپ در بستر هوش مصنوعی پیاده شده است و در حال حاضر چهار بازار اصلی را پوشش می‌دهد: بازار رمزارز، بازار فارکس، بازار اوراق بهادار نیویورک و بازار بورس اوراق بهادار ایران. سعیمان این است که در نسخه‌های بعدی این محصول استراتژی معاملاتی خودش را نیز بسازد.»
این مجموعه که تا امروز با سرمایه شخصی پیش رفته است، توانسته طی چهار ماه 18 هزار نصب فعال را از آن خود کند. صادقی می گوید علیرغم اینـــکه توانسته‌اند تــــــوجـــــه داوران و سرمایه گذاران را به خود جلب کنند و بیشترین جذب سرمایه را داشته باشند، اما این پول کمتر از چیزی است که بتواند تمام نیازهایشان را در ادامه راه تأمین کند، اما آن‌قدری هست که کار این مجموعه را تا جذب سرمایه بعدی که برنامه‌اش را در ذهن دارند، به پیش براند.
صادقی می‌گوید کندل روی پلتفرم گوگل‌پلی قابل دسترسی است و توضیح می‌دهد که قصد دارند این اپ را به زبان‌های دیگری نیز ارائه کنند: «چون بازار فارکس و رمزارزها را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم، اپلیکیشنمان تبدیل به دو نسخه خواهد شد و علاوه بر کندل، اپلیکیشن دیگری نیز با نامی مثل کندل‌پلاس به محصولاتمان اضافه می‌شود. برنامه‌مان این است که فضای بین‌المللی‌مان را کاملا جدا کنیم.»
مدیرعامل کندل درباره پیشینه کسانی که در این تیم گرد هم آمده‌اند، توضیح می‌دهد که جمعی از افراد آشنا به فضای کسب‌و‌کار و بازار سرمایه و افراد فنی در این کسب‌و‌کار جمع شده‌اند.
او درباره موانع رشد و توسعه این کسب‌و‌کار مـــی‌افــــزایــد: «بــزرگ‌ترین مانع، فقدان یک‌سری قوانین و مقررات است که در فضای رگولاتوری‌های مالی وجود دارد. برای مثال اگر ما بخواهیم به یک کارگزاری متصل شویم که در آن خرید و فروش اتفاق بیفتد، این حرکت برای خود کارگزاری هم کار سختی است. این‌ها مواردی هستند که خیلی به آن‌ها فکر نشده است. اگر ما به کارگزاری متصل شویم، جزو اولین اپلیکیشن‌هایی خواهیم بود که این کار را انجام داده است. در کنار این موضوع، مسائل قانونی مهمند. ما شرکت هستیم و برای پرسنلمان بیمه و حقوق رسمی رد می‌کنیم و همه این موارد باعث می‌شود محدودیت‌هایی داشته باشیم. ما باید بتوانیم از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شویم. اسمش این است که دانش‌بنیان هستیم، ولی وقتی می‌خواهیم حمایتی دریافت کنیم، شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. این در حالی است کــــه «زمان» قاتل استارتاپ است. اگر شما نتوانید زمان را به‌درستی مدیریـــــت کنید، چیزی برای به دســـــــــت آوردن ندارید.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/u3yj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.