زاکربرگ پادشاه متاورس می‌شود؟

زاکربرگ داروندارش را روی متاورس هزینه کرده تا دنیایی بسازد که ابزار کنترلگری آن را در دست داشته باش

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ظاهراً خبر گسترش متاورس توسط زاکربرگ باعث ناراحتی وال‌استریت شده است؛ زیرا با توجه به اینکه زاکربرگ هیچ رقیبی در متاورس ندارد، به‌راحتی می‌تواند کنترل این فضا را به دست بگیرد و مالک همه‌چیز آن شود. بر خلاف متاورس، او در دنیای واقعی رقبای زیادی داشت. برای مثال زاکربرگ چالش‌های زیادی را با اپل، بایت‌دنس و تیک‌تاک تجربه کرد.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری ایتایو بی‌بی‌ای در اوایل ماه اکتبر اظهار داشتند: «ایده متاورس منطقی است، زیرا داده‌های آن به متا تعلق دارند و نیازی هم به اشتراک‌گذاری آنها با سایر طرفین نیست. در حال حاضر تنها راه دسترسی به متاورس متا برنامه هاریزون ورلدز در هدست‌های واقعیت افزوده گران‌قیمت Quest است، نه دستگاه‌های اپل؛ اما این مسئله می‌تواند تغییر کند و متا امکان دسترسی به متاورس را از طریق تلفن همراه و وب هم امکان‌پذیر کند؛ هرچند فعلاً این اتفاق نمی‌افتد و زاکربرگ همچنان می‌خواهد وقتی‌ مردم متاورس را تجربه می‌کنند، احساس کنند که واقعاً در آن فضا حضور دارند.»

زاک این حس را رمز موفقیت و کلید فروش محصولاتش می‌داند. تحلیلگران ایتایو خاطرنشان می‌کنند با رویکردی که زاکربرگ در پیش گرفته، هر سه متغیر رفتاری، معاملاتی و وجودی این فضا را کنترل خواهد کرد. به ‌عبارت ‌دیگر این سه متغیر نشان‌دهنده نحوه عملکرد، خرید و موجودیت خود متاورس هستند.


سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی زاکربرگ برای ساخت متاورس


یک روز پس‌ از اینکه متا گزارش داد که در سه‌ماهه سوم سال حدود چهار میلیارد دلار برای ساخت متاورس هزینه کرده، سهام این شرکت 25 درصد کاهش یافت؛ سهام آن در سال جاری تاکنون بیش از 70 درصد کاهش یافته است. در واقع از زمان تغییر نام فیس‌بوک به متا، دارایی خالص زاکربرگ بیش از 81 میلیارد دلار، یعنی 68 درصد کاهش یافته؛ اما او از میلیاردها دلاری که روی پروژه مورد علاقه‌اش سرمایه‌گذاری کرده، دفاع می‌کند. به‌علاوه او در مورد جزئیات برنامه‌هایش برای کاهش تعداد کارکنان شرکت نیز توضیحاتی ارائه داد.

به گفته زاکربرگ دنیای مجازی مرحله بعدی اینترنت است و آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در نظر می‌گیرد. او اذعان می‌دارد که هنوز تا ساختن پلتفرم کامپیوتری بعدی راه طولانی در پیش داریم. هرچند با سرپیچی شدید از وال‌استریت و ریختن پول زیاد در این پروژه، به‌وضوح این سرمایه‌گذاری را فراتر از رقابت و پیشی‌گرفتن از رقبا می‌داند.


متغیرهای دنیای متاورس


تحلیلگران ایتایو توضیح می‌دهند: «متا در متغیر رفتاری و داده‌های رفتاری نسبت به دیگران برتری دارد؛ اما گوگل و اپل به‌ترتیب در متغیر وجودی و معاملاتی برتر هستند. البته زاکربرگ می‌خواهد بر همه‌چیز مسلط شود و البته این خواسته هم در واقعیت مجازی او تحقق‌پذیر است. در این راستا، شرکت اپل هم مدام جاه‌طلبی‌های زاکربرگ را تحریک و او را به سمت متاورس سوق می‌دهد.

به همین منظور اپل قوانین آی‌اواس خود را تغییر داد تا از کاربرانش در برابر ردیابی‌شدن توسط تبلیغات حفاظت کند. متا تخمین زده که با این کار، اپل کسب درآمد از طریق تبلیغات و حداقل 10 میلیارد دلار از دست می‌دهد.» او می‌گوید: «تغییرات سیاست اپل مخاطرات و مشکلات بزرگی به بار خواهد آورد.» تحلیلگران ایتایو در مورد این اتفاق می‌گویند: «رفتارهای اپل نباید تا این حد غیر قابل‌ پیش‌بینی باشند.»

ردیابی اپلیکیشن‌ها برای کسب‌وکار تبلیغاتی متا بسیار حیاتی است و در متاورسی که عمدتاً از طریق سخت‌افزارهای متا می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، این شرکت نگران دخالت اپل یا سایر شرکت‌ها در تجارتش نخواهد بود. زاکربرگ هم در مورد دخالت شرکت‌ها در تجارتش می‌گوید: «می‌توانید نوآوری کنید و چیزهایی بسازید که فقط در کنترل خودتان باشند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jli8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.