کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نمایشگاه شخصی خود را داشته باشید

توسعه بزرگ‌ترین پلتفرم دیجیتال‌سازی
میراث فرهنگی جهان با کمک گوگل

در سال‌های گذشته کشورهای مختلف توجه زیادی به مستندنگاری و دیجیتال‌سازی آثار میراث فرهنگی خود نشان داده‌اند و قراردادهایی را با شرکت‌های فناوری امضا کرده‌اند. گوگل نیز از جمله مجموعه‌هایی است که در همین زمینه با سازمان یونسکو در زمینه دیجیتال‌سازی همکاری دارد. نام پروژه‌ گوگل که در ابتدا «پروژه هنری گوگل» نام داشت، «گوگل، هنر و فرهنگ» است و امروزه به بزرگ‌ترین بستر آنلاین تصاویر و ویدئوهایی با وضوح بالا از آثار گوناگون هنری و ساخته‌های فرهنگی جهانی تبدیل شده است. گوگل در این پروژه با موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مجموعه‌های هنری و فرهنگی همکاری می‌کند و بستری آنلاین را برای آن‌ها توسعه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد به کمک تصاویر و ویدئوها در قالب یک تور مجازی از آثار هنری و فرهنگی بازدید کنند و درباره هر اثر نیز به توضیحات لازم دسترسی داشته باشند.

پلتفرم گوگل، هنر و فرهنگ در سال 2009 و به دنبال نوآوری‌هایی که کارمندان گوگل با استفاده از قانونی به نام «20 درصد» داشتند، پدید آمد. بنا بر این قانون، کارمندان می‌توانند 20 درصد از زمان کاری خود را صرف انجام پروژه‌های خلاقانه و نوآوری کنند. پروژه دیجیتالی‌سازی میراث فرهنگی گوگل هم‌اکنون به ابزارهای گوناگونی مانند جست‌و‌جوی پیشرفته و نیز امکانات آموزشی مجهز است. 17 موزه بزرگ جهان در این پروژه مشارکت دارند. همچنین 1061 تصویر اصلی با وضوح بالا از 486 هنرمند مختلف در 385 اتاق گالری مجازی و شش هزار نمای خیابانی به سبک پانوراما در این پلتفرم گوگل، هنر و فرهنگ به نمایش درآمده‌اند. این پلتفرم تاکنون دو نسل مختلف را پشت سر گذاشته و شامل این قابلیت‌هاست:

تور مجازی گالری‌ها: از طریق این ابزار کاربران می‌توانند به صورت مجازی در فضای گالری‌ها و فضاهای هنری – فرهنگی قدم بزنند و از طریق ابزار Google Street View با کلیک بر خیابان‌ها مناظر را تماشا کنند.

نمای آثار هنری: این ویژگی توانایی تماشای دقیق آثار را برای کاربران فراهم می‌‌کند. به کمک این ابزار کاربر می‌تواند در جزئیات اثر زوم و قسمت‌های مختلف را بررسی کند. همچنین اطلاعات تاریخی و آموزشی مرتبط با آثار نیز به طور همزمان در دسترس قرار می‌گیرد.

ساخت مجموعه شخصی از آثار هنری: کاربران در این بخش می‌توانند هر تعداد آثار هنری از سازمان‌های مختلف را با ترکیب مورد نظرشان در کنار هم قرار دهند و نمایشگاه مجازی مورد نظر خودشان را ترتیب دهند و همچنین به کمک لینک‌های موجود این مجموعه را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند و فضایی جهت صحبت درباره این آثار داشته باشند. این بخش از پلتفرم از همان آغاز با استقبال بی‌نظیر کاربران مواجه شد و خیلی سریع قابلیت افزودن تصاویر و ویدئوهای شخصی نیز به آن اضافه شد.

جست‌وجو و کشف: قابلیت‌های جست‌وجو در پلتفرم گوگل، هنر و فرهنگ به طرز خیره‌کننده‌ای کاربردی است. کاربران می‌توانند آثار هنری را با فیلترهای نوع اثر، تاریخ، پدیدآورنده، کشور مبدأ، موزه محل نگهداری و… جست‌وجو کنند و به این ترتیب به طور همزمان به بازه گسترده‌تری از آثار دسترسی داشته باشند.

محتوای صوتی و ویدئویی: دولت‌ها و موزه‌های همکار با پلتفرم دیجیتال گوگل پیوسته ویدئوهایی که شامل توضیحات کارشناسی هر اثر است به مجموعه اضافه می‌کنند. همچنین فایل‌های صوتی راهنمایی نیز به صورت همزمان در هنگام مشاهده آثار هنری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

آموزش: در این پلتفرم ابزارهای آموزشی متعددی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان طراحی شده که از میان آن‌ها می‌توان به تایم‌لاین تاریخ هنر، ویدئوهای آموزشی و منابع مطالعات تطبیقی هنر اشاره کرد. همچنین دو ویژگی Lool Like an Expert و DIY قابلیت‌هایی را که به صورت حضوری در گالری‌ها موجود است، برای کابران مجازی فراهم می‌کند.
سلفی هنری: کاربران با استفاده از این ابزار می‌توانند سلفی خود را آپلود کرده تا چهره مشابه خود را در بانک اطلاعاتی آثار هنری گوگل پیدا کنند. این اپلیکیشن در ژانویه 2018 در صدر اپلیکیشن‌های پردانلود قرار گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qq7u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.