کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
شرکت پلنت به عنوان اولین مرکز نوآفرینی صنعت بیمه سال ۱۳۹۸ در کارخانه نوآوری آزادی راهاندازی شد. هدف پلنت از همان آغاز راه این بود که از سویی پلی میان شرکتهای بیمه و استارتاپها بزند و از سوی دیگر، به هر دو گروه در خلاقیت و نوآوری کمک کند.
پلنت میخواهد یک زیرساخت حمایتی در زمینی بیطرف باشد که انواع و اقسام خدمات نوآوری را به صنعت بیمه ارائه کند. منظور از صنعت بیمه، هر دو بخش آن است؛ یکی بازیگران کلیدی این صنعت، از جمله شرکتهای بیمه، بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه و بخش دیگر استارتاپها و کسبوکارهای نوپایی که بر پایه نوآوری و فناوریهای نوین کار میکنند و میخواهند در صنعت بیمه کسبوکاری راهاندازی کنند یا کسبوکاری در این صنعت دارند و میخواهند آن را رشد دهند.
پلنت تلاش کرده است تمامی استارتاپهای حوزه بیمه و صنایع مرتبط را شناسایی و از آنها دعوت کند به پلنت بیایند و در حال حاضر با حدود ۲۴۰ تیم جلسه داشته، آنها را رصد کرده و مدل کسبوکار و طرح کسبوکارهای آنها را بررسی کرده است. از این تعداد، هفت تیم اکنون در پلنت مستقر هستند که روی سه تیم سرمایهگذاری اتفاق افتاده، دو، سه تیم در مرحله مذاکره نهایی برای سرمایهگذاری هستند و بقیه اکنون از امکانات پلنت استفاده میکنند و پلنت به آنها کمک میکند مدل کسبوکاری طراحی کنند که برای صنعت بیمه جذاب باشد.
پلنت برای ساختار جریان اصلی بیمه امکانات نوآوری را فراهم کرده و با راهنمایی و ارائه امکانات به استارتاپها، به شکلگیری و موفقیت آنها کمک میکند.
کار اصلی پلنت، پیدا کردن کسبوکارهای جذاب در صنعت بیمه یا ساختن این نوع از کسبوکارهاست تا بعد روی آنها سرمایهگذاری مالی کرده و به رشد آنها کمک کند. علاوه بر این پلنت خدمات متفاوتی از برگزاری و میزبانی رویدادها تا مدلهای مشاوره نوآوری برای شرکتهای بیمه ارائه میدهد و آکادمی پلنت هم قصد دارد نیروی انسانی متخصص را برای شرکتهای بیمه تربیت کند.
بعضی از کسبوکارهایی که از امکانات پلنت استفاده کردهاند، از طریق پلنت محصولشان را به صنعت بیمه کشور عرضه میکنند و بعضی دیگر، در حال تغییر طرح کسبوکاریشان هستند تا بتوانند محصول جذابی تولید کنند. در بدو ورود به پلنت و در دوره معاشرت اولیه، تیمها هیچ هزینهای برای استفاده از این خدمات نمیپردازند و در صورت توافق دو طرف، پلنت با سرمایهگذاری مالی از آنها حمایت میکند.
سه تیمی که با حمایت مالی پلنت فعالیت میکنند، عبارتند از: استارتاپ «لیتیوم» که در زمینه ریسکسنجی و طراحی محصولات بیمهای مبتنی بر نیاز افراد فعالیت میکند؛ استارتاپ «حامی باش» که یک پلتفرم جذب حمایت مالی مستمر است و کمک میکند افراد ارزشآفرین، گروهها، انجمنها و… بتوانند از طریق ساخت یک صفحه آنلاین و معرفی آن به مخاطبانشان حمایت مالی آنها را جذب کنند و شرکت «خبره» که به فروش آنلاین بیمه تجهیزات الکترونیک میپردازد.