کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تصویر جلد شماره ۱۴۹ هفتهنامه «کارنگ» به گزارشی درباره چالشهای کسبوکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال با قوانین بیمه اختصاص یافته است. در این گزارش فعالان و کارشناسان اقتصاد دیجیتال از منطبق نبودن قوانین سنتی سازمان بیمه تأمین اجتماعی با رویکردهای نوین اقتصاد دیجیتال گفته و تأکید میکنند ظاهراً این سازمان عزمی برای حل این چالشها ندارد.
فیلترینگ بهعنوان یک سیاست برای کنترل فضای مجازی در حاکمیت، یکی از موضوعاتی است که همیشه مخالفان بسیاری داشته، اما به نظر میرسد اکنون حاکمیت نیز به دنبال تغییر نگاه خود در این زمینه است. میثم سلیمانی، سردبیر کارنگ، در سرمقاله این شماره به این موضوع پرداخته است. به اعتقاد او تغییر ادبیات از فیلترینگ به حکمرانی فضای مجازی نشاندهنده شکست سیاست فیلترینگ است.
کارخانه نوآوری رسانه راهکار به مناسبت نزدیک شدن به زمان برگزاری دومین دوره از رویداد پرشین تک سامیت در دبی پیشرویدادهایی برگزار میکند. در دومین پیشرویداد پرشین تک سامیت، طاها تهرانی امکان دریافت سرمایه برای استارتاپهای ایرانی در امارات را واکاوی کرده است.
در هفته گذشته نخستین اجلاس دایا برگزار شد. در میزگرد «بلاکچین و صنعت پرداخت» این اجلاس که رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راهکار، مدیریت آن را بر عهده داشت درباره دخالت بانک مرکزی در سرنوشت توکن P2P صحبت شد.
همچنین در میزگرد دیگر اجلاس دایا با عنوان «بلاکچین و مولدسازی در صنایع» و با مدیریت رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار، چگونگی بهکارگیری بلاکچین در صنایع مختلف بررسی شد.
در بخش هوش مصنوعی کارنگ ۱۴۹ به نحوه تأثیر هوش مصنوعی بر ایجاد الگوهای پرسشگری و رفتارها و نتایج نوآوری در سازمانها پرداخته شده است.
یکی از خبرهای پرسروصدای شهریورماه، به تعطیلات شهریورماه ارتباط داشت. در طی این تعطیلات، افراد بسیار زیادی به شمال کشور مسافرت کردند. ترافیک مسافران در شهرهای شمالی کشور چالشهایی را برای این مناطق بهوجود آورده بود. کارنگ در بخش گردشگری این شماره با بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا و یاور عبیری، رئیس جامعه حرفهای بومگردیهای ایران، درباره تبعات این نوع سفر گفتوگو کرده است.
میثم سلیمانی، مدیر محتوای کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در سومین پیشرویداد پرشین تک سامیت، درباره نحوه حضور مؤثر کسبوکارهای ایرانی در یک نمایشگاه بزرگ و جنبههای مختلف حضور کسبوکارهای خارجی و ایرانی در نمایشگاه جیتکس پرداخت.
جلال قارایی، معاون مالی گروه اسنپ، در گفتوگو با کارنگ به یکی از پرسشهای همیشگی و پرچالش تاکسیهای اینترنتی درباره بیمه کاربران راننده پرداخته است. به اعتقاد او رابطه کاربران راننده با اسنپ، در قالب رابطه کارمند و کارفرمایی که سازمان بیمه تأمین اجتماعی تعریف کرده، نمیگنجد.
در بخش برند کارفرمایی این شماره از هفتهنامه کارنگ در گفتوگو با مریم امینی، معاون منابع انسانی هلدینگ صباایده، بار دیگر موضوع مهاجرت منابع انسانی بررسی شد. به گفته امینی موضوع مهاجرت به متخصصان منابع انسانی نیز رسیده است.