کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کریس دیکسون کیست؟

نظر مسئول واحد وب۳ شرکت اندریسن هوروویتز در مورد این فناوری و البته همه خوبی‌ها و بدی‌هایی که وب۲ و تجربه ۲۰ سال گذشته داشت. این چهره تأثیرگذار دنیای فناوری چطور می‌اندیشید و پیش‌بینی‌هایش درباره آینده چیست….

کریس دیکسون، رهبر سرمایه‌گذاری‌های شرکت اندریسن هوروویتز است. اندریسن هوروویتز یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر رمزارزی واقع در آمریکاست و دیکسون مسئولیت رهبری دوره‌های سرمایه‌گذاری کوین‌بیس (یک صرافی ارز دیجیتال در سانفرانسیسکو)، اوپن‌سی (یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های ان‌اف‌تی جهان) و یوگالبز (خالق ان‌اف‌تی‌های میمون‌های کسل) را نیز بر عهده دارد. به‌علاوه او در اکانت توییتری خود رشته‌توییت‌های طولانی در مورد رمزارزها و وب۳ منتشر می‌کند.

او زمانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در این حوزه محسوب می‌شد. دیکسون مدت‌هاست در این فضا فعالیت می‌کند و بالا و پایین‌های آن را به چشم دیده است.


کار دیکسون در اندریسن هوروویتز


کار اندریسن هوروویتز صرفاً سرمایه‌گذاری و مشاوره نیست. در این شرکت تیم‌های عملیاتی وجود دارند که مسئول حمایت از شرکت‌ها هستند. در واقع تیم عملیاتی ایده بنیان‌گذاران شرکت، یعنی هوروویتز و اندریسن بوده است. زمانی که خودشان تحت حمایت وی‌سی‌ها بودند، همیشه آرزو می‌کردند کاش علاوه بر سرمایه، کمک‌های دیگری هم دریافت می‌کردند.

چیزی که شرکت‌های نوپا نیاز دارند فقط پول نیست، بلکه باید به آنها در شبکه‌سازی، تبلیغات و جذب نیرو نیز کمک کرد. به همین دلیل،‌ هوروویتز و اندریسن شرکت خود را بر این اساس بنا نهادند که علاوه بر حمایت‌های مالی، به شرکت‌ها در زمینه‌های دیگر هم کمک کنند.

شرکت اندریسن هوروویتز روی حوزه‌های مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، نرم‌افزار و فین‌تک سرمایه‌گذاری می‌کند، اما چند سالی است که متوجه شده وب۳ از سایر زمینه‌ها متفاوت است؛ بنابراین این بخش جدا و دیکسون مسئول آن شد. تیم وب۳ در این شرکت اکنون ۶۰ نفر است.

این بخش در اندریسن هوروویتز اهمیت فراوانی دارد و در این چند سال رشد چشم‌گیری داشته است. دیکسون یکی از چهار شریک عمومی این بخش است که سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت می‌کنند. حدود ۱۰ نفر دیگر هم از این ۶۰ نفر، حامی سرمایه‌گذاری‌ها و شرکای عمومی هستند.

۴۵ نفر دیگر نیز تیم عملیاتی این بخش محسوب می‌شوند و وظیفه آنها حمایت‌های غیرمالی از شرکت‌های تحت حمایت اندریسن هوروویتز است. همان‌طور که اشاره شد، تیم‌های عملیاتی در کارهای مختلفی به شرکت‌های نوپا یاری می‌رسانند؛ از استخدام نیروهای مستعد گرفته تا توسعه کسب‌وکار و تحقیقات و علوم رایانه‌ای.

فعالیت اصلی بخش دیکسون در شرکت هوروویتز را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد؛ ملاقات با کارآفرینان و سرمایه‌گذاری بر آنها و همراهی و کمک به شرکت در زمینه‌های مختلف.

در دل تیم عملیاتی تیم‌های کوچک‌تری چون تیم فنی، تیم ارتباطات و بازاریابی و تیم امنیت قرار دارند. به‌علاوه سونال چوکسی که پادکست‌های شرکت اندریسن هوروویتز را می‌سازد هم جدیداً به بخش وب۳ اضافه شده و در توضیح مفاهیم این حوزه کمک بسزایی می‌کند. با نگاهی به ساختار تیم می‌توان دریافت که اندریسن هوروویتز واقعاً برای وب۳ هزینه می‌کند و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای برای آن در نظر دارد.

در واقع فعالیت اصلی بخش دیکسون را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد؛ ملاقات با کارآفرینان و سرمایه‌گذاری بر آنها و همراهی و کمک به شرکت در زمینه‌های مختلف.


دیکسون در مورد وب۳ چگونه فکر می‌کند؟


دیکسون تاریخ وب را به سه دوره تقسیم می‌کند. اولین دوره که آن را وب۱ می‌نامیم و مربوط به سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ است. پلتفرمی که روی وب1 ساخته می‌شد یا وب بود یا ایمیل. قبل از سال ۱۹۹۰ پروتکل‌هایی توسط دولت و دانشگاه‌ها بازطراحی شده بود که به دلایلی به پروتکل‌های حاکم بر اینترنت اولیه تبدیل شدند.

ظهور وب۱ پدیده‌ای بسیار مثبت برای نوآوری و کارآفرینان بود. برای مثال کارآفرینان و خلاقانی که در دهه ۱۹۹۰ می‌زیستند، پس از ظهور وب۱ به‌راحتی می‌توانستند یک وب‌سایت داشته باشند و مخاطب جذب کنند. اما مشکلی که وجود داشت، تغییرناپذیری الگوریتم‌ها بود. قوانین قابل تغییر نبودند و همین باعث کم‌شدن دسترسی‌ها می‌شد.

وب قوانین مخصوص به خود را داشت که تحت آن نمی‌شد محتوای غیرقانونی منتشر کرد و در صورت انتشار، حذف می‌شد. به‌علاوه کپی‌رایت و قوانین دیگر هم وجود داشت که همگی در فرایندهای قانونی و دموکراتیک ایجاد شده بودند.
پس از وب1، تقریباً بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ وب۲ آمد. برخی از نمونه‌های آن شبکه‌های اجتماعی اولیه بودند.

سال‌های هیجان‌انگیزی بود و مردم متوجه شده بودند وب‌سایت‌ها فقط یک شبکه مصرفی نیستند و خودشان هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. وب2 به مردم این امکان را می‌داد که بتوانند یک وب‌سایت مانند فیس‌بوک، بلاگ یا توییتر ایجاد کنند و خود ناشر مطالب‌شان باشند.

این اتفاق نقطه آغاز شبکه‌های اجتماعی بود. برای مثال با ایجاد یوتیوب هر‌کسی می‌توانست ناشر محتوا شود. این مسئله از نظر دیکسون تأثیری دموکراتیک بر جوامع داشت و به میلیاردها نفر خدمات ارزشمندی ارائه داد.

پس از آن، تلفن‌های همراه رواج یافتند و در حال حاضر میلیاردها نفر با تلفن هوشمند خود مشغول تایپ‌کردن، خواندن ویکی‌پدیا یا تماشای یوتیوب هستند.


شکست هیمنه آن پنج، شش نام خیلی بزرگ و تأثیرگذار


دیکسون معتقد است گذشته از تمام ویژگی‌های خوب وب2، نمی‌توان یک مورد بسیار منفی آن را انکار کرد. قدرت کنترل اینترنت اساساً در دست پنج یا شش شرکت بزرگ بود. در واقع پروتکل‌های باز هم وجود دارند و به‌راحتی می‌توان به وب‌سایت‌ها سر زد، اما بیشتر ثروت وب به اپل، فیس‌بوک، آمازون، گوگل و شاید توییتر و تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های کوچک‌تر می‌رسد. به بیان دیگر شرکت‌های بزرگ عادت داشتند مهم‌ترین خدمات خود را به‌عنوان پروتکل عرضه کنند.

اما وقتی به ساختار بیت‌کوین می‌نگریم، فارغ از جذابیت‌های مالی، متوجه می‌شویم یک راه حل عالی برای مشکلات وب۱ و وب۲ است. در واقع وب۳ می‌تواند بهترین رو و چهره وب۱ و وب۲ باشد. دیکسون باور دارد وب3 می‌تواند ادغامی از ویژگی‌های مثبت وب۱ و ب۲ باشد. به‌علاوه با وب3 می‌توان استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خلاق را مستقیماً به مخاطب متصل کرد. در وب۳ ارتباط کسب‌وکارها و مشتریان از طریق الگوریتم‌ها و تبلیغات نیست و هر دو طرف به‌راحتی به یکدیگر دسترسی دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7d1m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.