کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درآمد 756 میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان کافه‌بازار در ده سال

کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در سال 99 منتشر کرد

بر اساس این گزارش در انتهای سال 99، کافه بازار به عنوان بستر توزیع و پخش برنامه، بازی و ویدئو، بیش از 44 میلیون نصب فعال داشته است و کاربران در طول سال 99 حدود 6/1 میلیارد بار بازی یا برنامه را از این اپلیکیشن، دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند.

قریب به هفت میلیون کاربر جدید

کافه بازار در این گزارش آورده است که تنها در سال 99 بیش از 7/6 میلیون کاربر جدید ثبت‌نام کرده و تعداد کاربران ثبت‌نامی این اپ را به 51 میلیون نفر رسانده‌اند. همچنین میزان نصب فعال کافه بازار با ثبت رقم 44 میلیون نصب، رشدی 7 درصدی را نسبت به سال 98 نشان می‌دهد.

این کاربران در سال گذشته 1/27 میلیون تراکنش داشته‌اند که نسبت به سال 98، 13 درصد رشد را نشان می‌دهد. این تراکنش‌ها توسط 73/3 میلیون نفر از کاربران این اپ صورت گرفته است. 32 درصد از خریداران محتوای دیجیتال ساکن تهران بوده‌اند و این افراد به همراه خریداران ساکن استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی در مجموع نیمی از خریداران را تشکیل می‌دهند.

کاربران کافه بازار در سال گذشته 8/2 میلیارد بار در این اپلیکیشن اقدام به جست‌و‌جو کرده‌اند که برندهای پرجست‌و‌جو در این سال واتس‌اپ و اینستاگرام بوده‌اند.

280 میلیارد تومان درآمد در یک سال

بیش از 280 میلیارد تومان درآمد نصیب توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها شده است که این درآمد در مقایسه با سال 98، رشدی 48 درصدی را نشان می‌دهد. سهم برنامه‌ها از این عدد 7/203 (معادل 72 درصد) و سهم بازی‌ها 8/76 میلیارد تومان (معادل 28 درصد) بوده است. لازم به ذکر است که بیش از 67 هزار توسعه‌دهنده از کافه بازار برای ارائه برنامه‌ها و بازی‌های خود استفاده می‌کنند. بیشترین سهم درآمدی را توسعه‌دهندگان ساکن تهران داشته‌اند و 88 درصد از کل درآمد را از آن خود کرده‌اند. بعد از تهران، توسعه‌دهندگان ساکن خراسان رضوی با کسب 5 درصد از درآمدها در رتبه دوم ایستاده‌اند.

بر اساس گزارشی که کافه بازار منتشر کرده، توسعه‌دهندگان در فاصله سال‌های 89 تا 99، بیش از 756 میلیارد تومان از این اپلیکیشن درآمد کسب کرده‌اند که این حاصل بیش از 117 میلیون تراکنشِ 7/15 میلیون خریدار بوده است.

آماری از خریداران و توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها

در گزارش کافه‌بازار، میزان درآمد و تعداد خریداران در دو دسته برنامه‌ها و بازی‌ها به تفکیک آمده است.

همان‌طور که اشاره شد، میزان درآمد توسعه‌دهندگان برنامه در کافه‌بازار در سال گذشته حدود 7/203 میلیارد تومان بوده است که 89 درصد از این درآمد به توسعه‌دهندگان ساکن تهران رسیده و توسعه‌دهندگان خراسان رضوی نیز با 6 درصد سهم از این بازار در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.

در سال گذشته 3300 برنامه فروشنده جدید به کافه‌بازار اضافه شده تا رقم برنامه‌های فروشنده را به حدود 30 هزار برساند. میزان ریزش (برنامه‌هایی که در سال 98 فروش داشتند ولی در سال 99 فروشی برای آن‌ها ثبت نشده است) به تعداد هشت هزار برنامه می‌رسد. در سال 99 برنامه‌های فروش محتوای دیجیتالی از طریق فروش درون‌برنامه‌ای بیشتر در دسته آموزش و پزشکی قرار داشته‌اند و بیشترین برنامه‌های رایگان در دسته‌های آب‌و‌هوا، رفت‌و‌آمد و خرید بوده‌اند. در این سال بیشترین خریداران محتوا را نیز ساکنان تهران، خراسان رضوی و اصفهان تشکیل می‌دهند.

در بخش بازی‌ها با درآمد 8/76 میلیارد تومانی، 84 درصد متعلق به توسعه‌دهندگان استان تهران بوده و توسعه‌دهندگان گیلان و خراسان رضوی با سهم 6 و 2 درصدی از این درآمد در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. 6700 بازی فعال فروشنده روی کافه‌بازار قرار دارد که از این تعداد 1730 بازی در سال 99 به کافه‌بازار اضافه شده‌اند. میزان ریزش در این قسمت سه هزار بازی بوده است.

بازی‌های فروشنده اغلب از روش پرداخت درون برنامه‌ای برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. بیشترین بازی‌های رایگان در دسته‌های امتیازی، معمایی و شبیه‌سازی هستند و بازی‌های غیررایگان بیشتر در دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی و اکشن قرار دارند. حدود 50 درصد از خریداران بازی‌ها، ساکن استان‌های تهران و خراسان رضوی هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5ov1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.