کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آرمندهی – رحیمیان: دست بـه یقه شدن کـافه‌بـازار و مایکت وسط توییتر!

مدیران ارشد دو کسب‌وکار اندرویدی کشور یکدیگر را به دروغگویی، تقلب و کلاهبرداری متهم کرده‌اند…

یکی از شدیدترین تقابل‌های استارتاپی را در ماه‌های اخیر در هفته گذشته و درست در میانه تعطیلات عید فطر نفرات اول دو کسب‌وکار بزرگ اندرویدی کشور، یعنی کافه‌بازار و مایکت رقم زدند؛ حسام آرمندهی و وحید رحیمیان با ادبیاتی غیرکسب‌وکاری به یکدیگر حمله کردند و هم کسب‌وکارهای طرف مقابل‌شان و هم یکدیگر را به تقلب و دروغ و کلاهبرداری متهم کردند.


ماجرا چطور شروع شد؟


کافه‌بازار، فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی، بدون هیچ پیش‌زمینه قبلی در توییتی اعلام کرد که رقیب قدرتمندش مایکت، برای اینکه تعداد نصب برنامه‌هایش را افزایش دهد، به‌دروغ پیام‌های به‌روزرسانی برنامه‌ها را برای کاربرانش ارسال می‌کند.

به‌ گفته کافه‌بازار، مایکت برای برخی بازی‌ها و برنامه‌هایی که کاربران قبلاً دانلوده کرده‌اند، پیام به‌روزرسانی می‌فرستد. بازار همچنین مدعی شده که تمام ادله فنی و غیرفنی را برای اثبات این موضوع علیه مایکت در اختیار دارد و حتی تهدید به اقدام قضایی علیه مایکت را هم مطرح کرد.

با این وجود، یک ویدئو در شبکه‌های مجازی به کافه‌بازار منتسب شده که برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی هستند، این مارکت صفحه‌های مجازی نامعتبر و به‌اصطلاح زرد شبکه‌های اجتماعی را خریده تا ویدئو علیه مایکت پخش کنند.

برخی کاربران توییتر هم نوشتند که با آنها تماس گرفته شده تا در به اشتراک گذاشتن یک محتوا علیه مایکت با کافه‌بازار همکاری کنند. ادعاهایی که اثبات یا رد آنها مستقلاً توسط کارنگ ممکن نیست.

اما در ویدئوی مذکور، ادعا شده مایکت با به‌روزرسانی‌های غیرواقعی، حجم اینترنت کاربرانش را برای انطباق نسخه‌های خود با آخرین نسخه‌های فروشگاه گوگل هدر می‌دهد. مایکت در واکنش به هجمه‌ها در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «ویدئویی که در آن ادعا شده مایکت از کاربرانش می‌خواهد نسخه‌های به‌روز‌شده را مجدداً به‌روزرسانی کنند، اخبار و موجی کذب است که کافه‌بازار علیه مایکت برای تخریب وجهه رقیبش راه‌ انداخته است.»

مایکت برای پایان دادن به شبهه‌ها در اطلاعیه اعلام کرد که کافه‌بازار تنها بخشی از ماجرا را به عنوان حقیقت مطرح کرده است؛ مایکت به شکلی واضح و در صفحه‌ اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح می‌دهد که این به‌روزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت.

در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد. به‌روزرسانی، ۱۵ درصد تخفیف به کاربر ارائه می‌دهد. این در شرایطی است که اینترنت استفاده‌شده در مایکت، نیم‌بها محاسبه می‌شود. همچنین هرگز هیچ اجباری در به‌روزرسانی وجود نداشته است و در قالب یک پیشنهاد (پروموشن) مطرح می‌شود.


مایکت: نمی‌دانیم چرا کافه‌بازار ناراحت است؟!


مایکت همچنین مدعی شده که این مارکت در یک کمپین تبلیغاتی، به کاربران خود صرفاً پیشنهاد می‌دهد تا با به‌روزرسانی بعضی از اپلیکیشن‌ها در مایکت، ۱۵ درصد تخفیف خرید دریافت کنند. به گفته این کسب‌وکار اندرویدی «اولاً که این صرفاً یک پیشنهاد است و نه اجباری در آن است و نه اقدامی در پس‌زمینه و بدون اختیار کاربر انجام می‌شود.

دوم اینکه این پیشنهاد به نفع کاربر است و می‌تواند با انجام به‌روز‌رسانی، از ۱۵ درصد تخفیف خرید استفاده کند. سوم اینکه این پیشنهاد به نفع توسعه‌دهنده است و با ترغیب کاربر به خرید، درآمد توسعه‌دهنده بیشتر می‌شود.»
مایکت که خود اپ توییتر را در فروشگاهش ندارد، در صفحه توییترش نوشت که نمی‌داند: «چرا بازار از اینکه مایکت از سهم درآمدی خودش به کاربران تخفیف می‌دهد، ناراحت است.»

در این بین، برخی افراد رفتار کافه‌بازار را ناشی از تمایل این مارکت به انحصارطلبی می‌دانند. برخی دیگر هم معتقدند این کار دقیقاً مشابه رویکردی است که کافه‌بازار در برابر گوگل‌پلی در پیش گرفته است. چندین کاربر هم در این خصوص گفته‌اند، کافه‌بازار بارها اپ‌های گوگل را برای به‌روزرسانی بالا آورده است.


مدیرعامل مایکت: کافه‌بازار باتری‌ می‌خورد، این هم سندش!


اما نکته جالب‌ توجه دعوای مایکت و کافه‌بازار، ورود دو چهره اصلی این کسب‌وکارها به میدان بود. ورودی توییتری که با حمله‌های تند این دو چهره شناخته‌شده و معمولاً کمتر رسانه‌ای، نشان داد رقابت این دو برند اندرویدی کشور چقدر جدی است.

از یک سو وحید رحمانیان، مدیرعامل مایکت برای حمایت از کسب‌وکارش در توییتی به همراه یک عکس نوشت که کافه‌بازار عزیز به ‌جای ساختن محتواهای کذب و دروغ‌پراکنی، بر محصول خودت کار کن تا تلفن‌های همراه این برنامه را به‌عنوان ویروس شناسایی نکنند.

البته طولی نکشید که رحمانیان از نحوه انتخاب واژه‌ خود ابراز پشیمانی کرد و گفت: «استفاده از کلمه ویروس برای کافه‌بازار تعبیر دقیقی نبود؛ بهتر است بگوییم برنامه کافه‌بازار به دلیل مصرف بیش‌از حد باتری، با اخطارهایی از سمت تلفن همراه مواجه می‌شود.

تعبیری که مجدد نشان می‌دهد مدیرعامل مایکت برنامه کافه‌بازار را به شکل غیرمستقیم به انتقال اطلاعات در پس‌زمینه یا فعالیت مداوم آن در گوشی کاربران متهم کرده است.


حسام‌ آرمندهی: مایکت عذرخواهی کند


اما عذرخواهی مدیرعامل مایکت را حسام آرمندهی با یک توییت تند پاسخ داد و خواستار آن شد که رحیمیان حالا که از کافه‌بازار عذرخواهی کرده، از کاربران خودش هم عذرخواهی کند. آرمندهی ابتدا در توییتی نوشت: «ایشون مدیرعامل مایکته. در یک توییت دو دروغ گفته!

اول گفته کلیپی که پخش شده تقلبی و دروغه، یعنی ادعا می‌کنه مایکت به‌روزرسانی تقلبی به مصرف‌کنندگان غالب نمی‌کنه! با مثال نقض هم ثابت کردن! چیزی که بعداً دیدند قابل تکذیب نیست و در توییت بعدی شرکت‌شون به عنوان روش مارکتینگ معرفیش کردن.

دوم؛ خودش رو تا سطح موبایل‌فروش‌های کلاهبردار پایین برده که به خریداران تازه‌کار با ترویج ادعای ویروسی بودن بازار، بسته چند صدهزار تومنی نصب اپ می‌فروختن! ویروسی بودن هم با اسکرین‌شات مصرف باتری ثابت کرده! مثل وحید نشیم!»

اما بعد که رحیمیان از به کار بردن عبارت ویروس عقب‌نشینی و عذرخواهی کرد، آرمندهی حمله مجددی کرد و نوشت: ‌«امیدوارم به‌زودی از کاربرانی که با نصب برنامه‌های جعلی ضرر کردند، عذرخواهی کند. صرفاً با این انگیزه که درگاه پرداخت مایکت در برنامه کاربر جایگزین شود، میلیاردها تومان خسارت مالی ایجاد کرده.»

اما دعوای دو برند استارتاپی حوزه اپلیکیشن‌های اندرویدی در ایران که خود بارها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی چون توییتر به استفاده از یک فضای انحصاری در ایران متهم شده‌اند، بار دیگر بحث عدم حضور برندهای بزرگ استارتاپی دنیا در ایران را داغ کرد. کاربران زیادی زیر توییت‌های آرمندهی و رحیمیان نوشتند که اگر گوگل‌پلی می‌توانست در ایران فعالیت کند، حالا دیگر چنین دعوایی محلی از اعراب نداشت.

کار آن‌قدر بالا گرفت که برخی توییتی از امیر ناظمی را بازنشر کردند که در آن معاون سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم خطر انحصار را با زبانی دیگر و در خصوص ماجرای حذف فیلیمو و آپارات از کافه‌بازار در سال گذشته بیان کرده بود: «فیلیمو و آپارات از گوگل‌پلی حذف شده‌اند.

به نظر می‌رسد کافه‌بازار هم نمونه بومی‌سازی‌شده و کاملاً فراگیر گوگل‌پلی است! این چشم‌انداز خودکفایی و طرح صیانت است که در آن هنوز مشکل آپارات و فیلیمو پابرجاست! نیاز واقعی اکوسیستم استارتاپی، تعامل سازنده با دنیاست.»

کاربران ایرانی می‌گویند چه مایکت کار درستی کرده باشد، چه خطا، شاید وقت آن رسیده باشد درباره انحصار این دو کسب‌وکار و بلایی که می‌تواند دور بودن از بازارهای جهانی بر سر توسعه خدمات نوآورانه در داخل کشور بیاورد، بیشتر بازخوانی کنیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ft4h
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.