کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ایجاد انحصار و اجبار جواب نمیدهد
پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو از وضعیت کسبوکارهای اینستاگرامی گفت
پشوتن پورپزشک، بنیانگذار و مدیرعامل پادرو در گفتوگو با برنامه «تکشاخ پلاس» گفت: «بر اساس آمارهای اینستاگرام در سال ۲۰۲۲ بالغ بر دو میلیارد کاربر از اینستاگرام استفاده میکنند که ۱۰ درصد آنها کاربران دارای کسبوکار هستند.»
به گفته بنیانگذار پادرو، در ایران حدود ۴۵ میلیون کاربر و ۶۰۰ هزار فروشگاه فعال روی اینستاگرام داریم. اگر هر کدام از این فروشگاهها روزانه به طور متوسط ۱/۱ سفارش داشته داشته باشند (برآورد ارزش هر سفارش بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است)، ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان فروش بر این بستر اتفاق میافتد.
به گفته پورپزشک، تعیین بسته حمایتی دو هزار میلیارد تومانی میتواند عدد قابل توجهی به نظر بیاید، اما اگر آن را بین ۶۰۰ هزار فروشگاه فعال تقسیم کنیم، میبینیم رقمی به هر کسبوکار برای جبران خسارت نمیرسد. پورپزشک معتقد است حمایت دولت احتمالاً برای فروشگاههای اینستاگرامی غیر قابل استفاده خواهد بود، چون این حمایت به صورت تبلیغ در صداوسیماست، در حالی که اساساً اسمبردن از اینستاگرام در برنامههای صداوسیما ممنوع است.
وی درباره میزان موفقیت مسئولان در تشویق فعالان کسبوکار به مهاجرت به پلتفرمهای داخلی گفت: «اگر میخواهیم شبکهای داشته باشیم که مورد پسند فروشندگان باشد، ابتدا باید کاربران نهایی آن شبکه را بپسندند و تقدم حضور با کاربران نهایی است. در حال حاضر بسیاری از کسبوکارهای اینستاگرامی منتظر رفع فیلتر و بازگشت شرایط عادی کسبوکار به این بستر هستند و با ایجاد انحصار یا مجبورکردن فروشگاه به حضور در یک پلتفرم بومی، لزوماً کوچ کاربران به شبکه دیگر اتفاق نخواهد افتاد.»