کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بیت‌کوین کماکان در دسترس روس‌ها!

صرافی‌های بزرگ رمزارزی دنیا می‌گویند فعلاً به تحریم‌ها علیه روسیه نپیوسته‌اند؛ چراکه این کار به شهروندان عادی آسیب می‌رساند

تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به شدیدترین و بالاترین سطح خود رسیده است. ناتو و آمریکا که از ورود مستقیم به جنگ اوکراین خودداری کرده‌اند، تحریم‌های همه‌جانبه‌ای را به‌خصوص در صنعت مالی علیه روسیه و شرکت‌ها و سرمایه‌داران روسی در همه جای دنیا اعمال کرده‌اند؛ سخت‌ترین و بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ! اما به نظر می‌رسد رمزارزها مفری برای دور زدن این تحریم‌ها باشد؛ چراکه صرافی‌های ارزهای دیجیتال بر سر خودداری از ممنوعیت یک‌جانبه کاربران روسی سرسختانه‌ ایستاده‌اند.

به گفته برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس که بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیاست، تقاضا برای ارزهای دیجیتال از سوی کاربران روسیه در حال افزایش است که به گفته او این موضوع نشانه‌ای از این است که دارایی‌های دیجیتال پناهگاهی امن برای روبل در حال غرق‌شدن هستند.


رمزارز؛ راه نجات


آرمسترانگ روز جمعه در توییتی گفته بود: «بعضی از شهروندان معمولی روس‌ از رمزارز به‌عنوان راه نجات زندگی خود استفاده می‌کنند، حالا که واحد پول‌شان سقوط کرده، آنها چاره‌ای جز این ندارند.» او در دفاع از اینکه چرا کوین‌بیس را به روی کاربران روسی نمی‌بندد و به تحریم‌های غرب علیه روسیه نمی‌پیوندد هم گفته: «بسیاری از آنها احتمالاً با کاری که کشورشان انجام می‌دهد، مخالف هستند و ممنوعیت رمزارزها به آنها آسیب می‌زند.»

آرمسترانگ گفته این استدلال که نهادهای روسی از رمزنگاری برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند، با توجه به ماهیت دفترکل ارزهای دیجیتال بی‌اساس است. او افزود که اگر دولت ایالات متحده ممنوعیت‌های جدیدی صادر کند، کوین‌بیس از آن پیروی خواهد کرد، ولی در حال حاضر دلیلی نمی‌بیند شهروندان معمولی روسیه را مشمول ممنوعیت استفاده از این صرافی کند.


کراکن هم علیه تحریم است!


جسی پاول، مدیرعامل کراکن که یک صرافی رمزارز شناخته‌شده در دنیاست هم در توییتی گفت که این صرافی مستقر در کالیفرنیا «نمی‌تواند حساب‌های مشتریان روسی خود را بدون الزام قانونی مسدود کند».

بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی ارزهای دیجیتال Kaiko، حجم معاملات بین بیت‌کوین و روبل روسیه در هفته گذشته به بالاترین سطح 9ماهه خود رسیده است. همچنین حجم محبوب‌ترین جفت معاملاتی BTC/RUB که در صرافی بایننس معامله می‌شود، بیشترین افزایش را از می 2021 نشان می‌دهد.

گویا نپیوستن به تحریم‌های بین‌المللی از سوی بازیگران بزرگ بازار تبادل، مختص آمریکایی‌ها نبوده است. صرافی‌های غیرآمریکایی نیز موضعی مشابه کوین‌بیس اتخاذ کرده‌اند. سخنگوی بایننس که در حال حاضر هیچ دفتر مرکزی رسمی ندارد، گفته: «به‌طور یک‌جانبه حساب‌های میلیون‌ها کاربر بی‌گناه را مسدود نخواهد کرد.»

اما یکی از سخنگویان FTX صرافی غیرمتمرکز مستقر در باهاماس گفته است: «آنها برنامه‌ریزی‌شان این خواهد بود که به تبعیت از قوانین مربوط به کشورهای تحریم‌شده ادامه دهند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ldze
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.