کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
تجارت در شبکههای اجتماعی با فراهم کردن دسترسی گستردهتر برای مخاطبان، سبب شده فعالیتهای خردهفروشی دوباره تعریف شود. پیش از این و به واسطه همهگیری کرونا، عملکرد خردهفروشی در سراسر جهان به طور چشمگیری تغییر کرده بود. این بیماری باعث تعطیلی کار برخی از خردهفروشان و تغییر نحوه فعالیت آنها شده بود.
همه این کسبوکارها ناچار شدند راهی برای دسترسی به مصرفکننده نهایی پیدا کنند. در طول قرنطینه عمومی هم پلتفرمهای تجارت در شبکههای اجتماعی به رفع شکاف میان خردهفروشان و مصرفکننده نهایی کمک کردهاند. به نظر میرسد تأثیر کرونا بر این صنعت قدری کم شده و خردهفروشی در حال احیاست.
اما تجارت در این شبکهها چطور آینده کل دنیای تجارت را تغییر خواهد داد؟ آنطور که در سالهای گذشته ثابت شده، حضور رسانههای اجتماعی برای مؤسسات تجاری بسیار مفید بوده است. به عنوان مثال میتوان به هند اشاره کرد که پیشبینی میشود ارزش تجارتهای بر پایه شبکههای اجتماعی در این کشور تا سال 2025 به 16 تا 20 میلیارد دلار و تا سال 2030 به 60 تا 70 میلیارد دلار برسد. انتظار میرود سهم تجارت در شبکههای اجتماعی در بازار کل تجارت الکترونیک هند، از این رقم باز هم فراتر رود.
بازار تجارت در شبکههای اجتماعی پتانسیل بسیاری را برای جذب مخاطب دارد. حتی بر اساس آمار، هند کاربران بیشتری نسبت به آمریکا و برزیل در شبکههای اجتماعی دارد و کاربران هندی هر روز سه ساعت را در شبکههای اجتماعی مختلف صرف میکنند. افزایش روزافزون تعداد کاربران و تغییر سلیقه مردم باعث شده بیشتر کسبوکارها از پلتفرمهای موجود در شبکههای اجتماعی برای جذب مخاطب و افزایش آگاهی برند خود بهره ببرند.
البته ضریب نفوذ اینترنت در هند با ثبت عدد 45 درصدی، دسترسی نیمی از مردم این کشور را به اینترنت فراهم کرده است. نباید فراموش کرد که هند دارای دومین تعداد کاربران اینترنت در جهان است و این مسئله، فضای بهتری را برای کسبوکارهای اینستاگرامی این کشور ایجاد کرده است.