کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

توضیح همیاب 24درباره پیامک‌های جعلی

گفت‌وگو با بهروز فتح آبادی مدیر توسعه تجارت سامانه همیاب 24

در چند روز اخیر پیامک‌هایی از طرف سایت قوه قضاییه، سامانه ثنا و همیاب ۲۴ سامانه ردیابی موبایل‌های مفقودی، به صورت جعلی و با هدف فیشینگ کارت‌های بانکی برای برخی کاربران ارسال شده است. در پی این اتفاق برخی اظهارنظرها درباره سایت همیاب 24 در برخی خبرگزاری‌ها انجام شد که در این رابطه با بهروز فتح‌آبادی مدیرعامل این سامانه ماجرا را پگیری کردیم.
فتح‌آبادی می‌گوید در مرحله اول سامانه همیاب ۲۴ از طریق شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ خودش اطلاع‌رسانی لازم، در خصوص جعلی بودن و سواستفاده از نام همیاب24 را انجام داده و سپس رئیس پلیس فتای اصفهان مطلبی را با تیتر فیشینگ کارت‌های بانکی از طریق پیامک جعلی مسدودی سیم کارت در وب سایت سایبر پلیس منتشر کرده است.

در این متن سایت سایبر پلیس پلیس به جعلی بودن این پیامک اشاره شده و تنها مرجع اعلام سرقت و مفقودی تلفن همراه سامانه همیاب ۲۴ معرفی شده است و هشدارهای لازم جهت پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از از این نوع پیامک‌ها داده شده است.
متن منتشر شده هم دارای تیتر واضح و هم متن شفاف و صریح بود و مشخص می‌کرد که سامانه دچار مشکل نیست و صرفاً پیامک‌های ارسال شده جعلی است.

اما به گفته فتح‌آبادی برخی رسانه‌ها بدون درنظر گرفتن اعتبار این کسب‌وکار از جعلی بودن آن به جای جعلی بودن پیامک های استفاده و برای کاربران آن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند. فتح‌آبادی به کارنگ گفت: « متاسفانه برخی از خبرگزاری‌ها، موضوع را به شکل دیگری بازتاب دادند و تیتری که زده شد هیچ مناسبتی با متن منتشرشده از طرف پلیس فتا نداشت و باعث شد این برداشت پیش بیاید که سامانه و اپلیکیشن همیاب ۲۴ جعلی و کلاهبرداری است. آم‌ها این خبر را با تیتر اشتباه «در دام اپلیکیشن جعلی همیاب ۲۴ گرفتار نشوید» منتشر کرده‌اند که اجحاف بزرگی در حق یک کسب‌وکار نوآور شهرستانی است.»

به گفته او این تیتر موجب شد که کاربران زیادی با نگرانی با مرکز پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرند و فشار سنگینی به پشتیبانی سامانه آن‌ها وارد کنند. از طرفی نهادها و ارگان‌های مختلف پیگیر موضوع شده بودند تا روشن شود چه اتفاقی افتاده است. سامانه همیاب ۲۴ سامانه استعلام و ردیابی گوشی موبایل تبلت و لب تاپ سرقتی در کشور است که با حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سال ۹۵ راه اندازی شده و با اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های کل کشور همکاری دارد. این سامانه دارای بخش‌های اعلام سرقت و ردیابی کالای دیجیتال، استعلام همزمان طرح رجیستری و سرقتی نبودن کالا و ثبت کالای گم‌شده یا پیداشده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xiqo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.