کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گزارش «مدیران محصول در ایران، سال ۱۴۰۲» درباره وضعیت مدیران محصول در کسبوکارهای مختلف منتشر شد. بر اساس این گزارش، مدیران محصولی که در مارکتپلیسهایی با بیش از ۲۰۰ نفر نیروی کار فعالاند، بیشترین درآمد را نسبت به مدیران محصول کسبوکارهای دیگر دریافت میکنند.
محمد جعفری، بنیانگذار و دبیر علمی مدرسه بوژان در ابتدای این گزارش آورده است: «در ۷۰ درصد سازمانها، مدیران محصول احساس میکنند اقتدار کافی ندارند و حدود نیمی از آنها در پیشبرد کارهای خود استرس را تجربه میکنند. فقط یکسوم مشارکتکنندگان اعلام کردهاند که بین کار و زندگیشان احساس تعادل دارند. با این حال صرفاً ۳ درصد از افراد گفتهاند که از ایفای نقش در حوزه مدیریت محصول احساس خوشحالی و شادکامی نمیکنند.
دادههای گزارش نشان میدهد مدیران محصول این شغل را دوست دارند، ولی مشکلات ساختاری و چالشهای کاری برایشان آزاردهنده است. بسیاری از مدیران ارشد محصول نیز گفتهاند کمبود نیروی متخصص از مهمترین چالشهای آنان است و ممکن است این چالشهای سازمانی را تشدید کند.
۸۹ نفر از فعالان حوزه محصول برای گردآوری اطلاعات این گزارش با بوژان همکاری کردهاند. ۳۴.۵ درصد این افراد، خانم و ۶۵.۵ درصد آنها آقا هستند. بیشتر شرکتکنندگان این گزارش ۲۶ تا ۳۰ سال سن دارند.

حقوق بالا در مارکتپلیسها
بوژان با بررسی موضوع حقوق مدیران محصول به نتایج مختلفی رسیده است. بر اساس این گزارش، بیش از ۵۰ درصد مدیران محصول در کسبوکارهای گردشگری، مارکتپلیس، خردهفروشی آنلاین و بانکداری بیش از ۳۰ میلیون تومان دریافت میکنند؛ این در حالی است که بیش از ۷۵ درصد مدیران محصول در صنعت سلامت حقوق کمتر از ۳۰ میلیون تومان دارند. البته در این گزارش دلیل آن مطرح نشده است.

حقوق پایین ۲۴ درصد از مدیران محصول در شرکتهای کوچک
بخش دیگری از گزارش بوژان نشان میدهد هرچه یک سازمان بزرگتر باشد، سهم حقوق با مبالغ بالاتر هم بیشتر میشود. برای مثال ۲۴ درصد از مدیران محصول در شرکتهایی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند، زیر ۱۵ میلیون حقوق دریافت میکنند؛ در حالی که ۳۸ درصد از مدیران محصول فعال در شرکتهایی با بیش از ۲۰۰ نفر نیروی کار ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان دریافتی حقوق دارند.

مدیران محصول زن، درآمد بیشتری دارند
بوژان همچنین آمار دیگری با عنوان «مقایسه درآمد جایگاههای مختلف» با تفکیک جنسیت ارائه داده که به نظر میرسد زنانی که در جایگاه شغلی مدیر محصول فعالیت میکنند بیش از مردان حقوق بالای ۶۰ میلیون تومان دارند.
مقایسه چشمگیر دیگری که در این گزارش هست، بررسی نسبت سن مدیران محصول با دریافتی آنهاست. بر اساس این گزارش ۲۴ درصد از مدیران محصولی که بالای ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارند ۲۵ تا ۳۰سالهاند و ۷۰ درصد مدیران محصولی که زیر هشت میلیون تومان حقوق میگیرند بالای ۲۵ سال سن دارند.

مدیران محصول در سازمانهای نتیجهمحور درآمد بهتری دارند
بخشی از گزارش بوژان یکی از اهداف این گزارش را تبیین تمایز بین خروجی و نتیجه اعلام میکند.

طبق این گزارش، نتیجهمحور بودن نسبت به خروجیمحور بودن، نتایج مثبتتری برای یک کسبوکار به همراه دارد. همچنین حقوق مدیران محصول در سازمانهای نتیجهمحور بیشتر از سازمانهای خروجیمحور بوده است.

پول برای مدیران محصول خوشبختی نمیآورد
یکی از آمارهای گزارش بوژان نشان میدهد ۳۶۹ نفر از مشارکتکنندگان با جایگاه شغلی مدیر محصول فکر میکنند فقط افزایش حقوق باعث افزایش شادکامی آنها نمیشود، بلکه تغییر فاکتورهایی همچون اقتدار و جایگاه شغلی مؤثرتر هستند.

به نظر میرسد مدیران محصولی که اقتدار بیشتری دارند، استرس کمتری نیز تجربه میکنند؛ البته این در حالی است که بسیاری از مدیران محصول با وجود مسئولیت زیاد، اقتدار کمی در سازمان خود دارند.
برای مشاهده گزارش کامل بوژان به این لینک مراجعه کنید.