کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روزهای دشوار خرده‌فروشی

مازاد موجودی خرده‌فروشان احتمالاً آنها را مجبور می‌کند تا محصولات خود را با تخفیف‌های گسترده عرضه کنند

بر اساس گزارش اخیر فدرال رزرو، مازاد موجودی در صنعت خرده‌فروشی موجب عقب‌‌گرد قابل‌توجهی در اقتصاد ایالات متحده شده و رشد اقتصادی را در سه ماهه دوم نزدیک به ۲ درصد کاهش داده است. به گفته اداره سرشماری، انبارهای سرتاسر کشور پر از کالاهای مازاد، به ارزش ۷۳۲ میلیارد دلار شده است. این افزایش خیره‌کننده 21 درصدی نسبت به سال گذشته، ارزشی بیش از ۱۰ درصد از فروش کل خرده‌فروشی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ (6/ 6 تریلیون دلار) دارد. همزمان با محبوبیت روزافزون اقتصاد چرخشی و فروش کالاهای لوکس، مجموعه دیگری از کالاهای کمتر مطرح‌شده نیز با عنوان مرجوعی به این مجموعه اضافه می‌شود.


فروش بزرگ خرده‌فروشی‌ها


شرکت‌ها در تلاش‌اند تا این تجمیع عظیم کالاها را که در بدترین زمان ممکن پیش آمده، از چرخه تجاری خود پاک کنند. به نظر می رسد رشد اقتصادی منفی و تورم در بلندمدت در حال فروکش‌کردن است. رکود اقتصادی پیش رو باعث شده تا مصرف‌کنندگان محتاط هزینه‌های خود را کاهش دهند. به نظر می‌رسد تقریباً همه چیز در فصل تعطیلات پیش رو در حالت حراج باشد و این بدان معناست که کسب‌و‌کارها در سال ۲۰۲۳ پول زیادی از دست خواهند داد. الین کوون، مشاور خرده‌فروشی اخیراً به واشنگتن پست گفته است: «بوی فزاینده‌ای از ناامیدی در هوای صنعت خرده‌فروشی به مشام می‌رسد.»

کوون، مدیر سابق آمازون مد پیش‌بینی کرده که برندهایی که هرگز تخفیف نمی‌دادند، به‌ویژه لباس‌های بیرونی، لباس‌های زمستانی، اقلام مرتبط با هوای سرد، موجودی زمستان گذشته و… سعی می‌کنند قبل از ورود کالاهای جدید از شر آن قدیمی‌ها خلاص شوند. پس شروع به ارائه تخفیف می‌کنند.


انحلال کسب‌و‌کار


همه این کالاهای مازاد به‌علاوه نرخ شگفت‌انگیز مرجوعی در سال گذشته (6/16 درصد از خریدها و افزایش ۵۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰) باعث شعله‌ور شدن هجوم صاحبان کسب‌و‌کار به انحلال شرکت از طریق فروش دارایی‌ها و تبدیل آن به پول نقد شده است که زمستان گذشته توسط کالج مدیریت زنجیره تأمین تجارت دانشگاه ایالتی کلرادو ۶۴۴ میلیارد دلار برآورد شد و بدون شک امروز حتی بزرگ‌تر است.

هر خرده‌فروش بزرگی بازپرداخت‌های خود را همراه با کالاهای فروخته‌نشده که گاهی به عنوان «محموله لوکس گمشده» و «کشش قفسه» نامیده می‌شود، به شرکت‌هایی مانند بثدا و لیکوییدتی سرویسز می‌سپارد.
شواهدی از رونق انحلال کسب‌و‌کار (liquidation) در همه جا وجود دارد.

گزارش درآمد شرکت لیکوییدتی سرویسز در سه ماهه اخیر نشان داد که ارزش ناخالص کالا با جهش ۳۳ درصدی به ۳۲۵ میلیون دلار رسیده که یک رکورد محسوب می‌شود. لیکوییدتی یکی از گروه‌های کوچک بازیگران در این زمینه است که محموله‌ها را به پالت‌هایی کوچک‌تر تقسیم و بسته‌بندی می‌کنند. این پالت‌ها توسط افراد ای‌بِی با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار یا بیشتر به‌سرعت خریداری می‌شوند.

با جست‌و‌جوی «پالت انحلال» در یوتیوب به صدها ویدئو از کارآفرینان می‌رسیم که پالت‌های مرجوعات باز‌نشده را خریداری کرده‌اند. آنها بسیار هیجان‌زده، پالت‌ها را مانند صندوقچه‌های گنج به امید یافتن جواهرات نادیده گرفته شده‌ای که می‌توانند دوباره با سود بفروشند، باز می‌کنند.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی که فوریه گذشته پخش شد، انبوهی از بازده و مازاد موجودی، الهام‌بخش فروشگاه‌های ارزان‌قیمت پاپ‌آپ در سراسر کشور با نام‌هایی مانند «درت چیپ» و «ترژر هانت لیکوییداتورز» شده است.
شاید مهم ترین نتیجه این‌همه مرجوعی، تغییر چشم‌گیر انتظارات مصرف‌کننده باشد. تقریباً مانند عواقب پس از بحران بزرگ سال ۲۰۰۸، زمانی که تقریباً ارزش تمام دارایی‌ها سقوط کرد، میراث همه‌گیری یعنی تورم و پیچیدگی زنجیره تأمین ممکن است خریداران را به انتظار تخفیف و فروش مشروط بگذارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xgvp
1 نظر
  1. mahsa می گوید

    با این شاخص ppi و cpi که فدرال رزرو اعلام کرد طبیعیه که اینطوری شده

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.