عینک امنیتی را از روی چشم‌تان بردارید

در رویداد نظاره چالش‌های تنظیم‌گری اکوسیستم نوآوری مطرح شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تنظیم‌گری اکوسیستم نوآوری، ۲۶ مهرماه در مرکز پژوهش‌های مجلس به میزبانی خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه به همراه ۱۰۰ استارتاپ برگزار شد.

در این رویداد یک پنل تخصصی با حضور چند نماینده مجلس و تعدادی از فعالان اکوسیستم فناوری برگزار شد. در این پنل اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس و عضو شورای فناوری مجلس؛ جلال رشیدی، نماینده استان فارس و از مخالفان طرح صیانت؛ رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر و محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست‌جمهوری حضور داشتند.


نمی‌توان مدل حاکمیتی ایران‌خودرو را در استارتاپ‌ها پیاده کرد


این پنل با صحبت‌های رضا قربانی آغاز شد. او توضیح داد: «فناوری در ۲۰ سال اخیر دنیا را تحت تأثیر قرار داده و در ۱۰ سال گذشته در ایران بخشی در همین راستا در اقتصاد ایران رشد کرده که رگولاتوری نشده است. ورود رگولاتوری اکنون قدم مثبتی است، اما باید به این نکته توجه کرد که اکنون سؤال رگولاتور گویا این است که چطور بزرگ شدید؟ باز هم جای شکر دارد. ما از آن زمانی که با شعار «اسنپ آمریکایی باید تعطیل شود» عده‌ای تجمع می‌کردند، گذر کردیم؛ اما هنوز هم نوع نگاه و رویکرد برای ما مسئله است.»

این پنل با صحبت‌های نیری ادامه پیدا کرد و او گفت: «همواره تنظیم‌گری از حوزه استارتاپی و فناوری عقب‌تر است و این یک مسئله در دنیاست. در چنین مواجهه‌ای که در ایران با شدت‌ بیشتر خود را بروز داده، چه باید کرد؟ من فکر نمی‌کنم اکنون قانونی در مجلس تغییر کرده باشد، اما ما می‌بینیم که فضا بدون حتی قانون‌گذاری تغییر کرده است. بخشی از چالش امروز ما به دلیل رفتارهای تورمی و انباشت‌شده گذشته است. تأکید دارم که صنفی صحبت می‌کنم. ما با بگیروببندهایی مواجه هستیم که اصلاً منطق و عقلانیت آن را درک نمی‌کنیم.»


عده‌ای از مسئولان در روش حکمرانی دهه ۶۰ درجا می‌زنند


در پاسخ به گلایه‌ها و شرح وضعیت اکوسیستم نوآوری، جلال رشیدی نماینده مجلس عنوان کرد: «هرچند صراحت و شفافیت امروز خریداری ندارد؛ اما هم حقیقت و هم شفافیت بعد از مدتی مثل ماه پشت ابر خودشان را نشان خواهند داد. در چارچوب قوانین کشور و قانون اساسی ما به‌راحتی خیلی از مشکلات امروزمان قابل حل است؛ اما یک عده در حاکمیت چون منافع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی‌شان به خطر می‌افتد، اجازه نمی‌دهند مشکلات حل شود. عده‌ای در حاکمیت در دهه ۶۰ گیر کرده‌اند؛ در حالی که با تفکر آن زمان نمی‌توانید امروز حکمرانی کنید. کشور ما تنها کشور دنیاست که دشمنان قسم‌خورده دارد. به همه‌چیز در کشور ما با عینک امنیت نگاه می‌شود و این برای ما مشکل‌ساز است.»

او ادامه داد: «فیلترکردن چاره درد ما نیست. در رسانه‌ها اشاره کردند این خطر وجود دارد که ۷۰۰ هزار شاغل اینستاگرام به سمت دست‌فروشی بروند. چرا ما مسئولان نمی‌خواهیم این واقعیت‌ها را ببینیم؟»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/a3sj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.