کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هر بار که سراغ گوشی خود میروید یا تلویزیون را روشن میکنید، با خیل عظیمی از تبلیغات و آگهیها مواجه میشوید. چند ثانیه برای دیدن آنها وقت میگذارید؟ سه ثانیه یا بیشتر؟ یا اینکه تمام آنها را رد میکنید؟ اگر روی تبلیغی متوقف شدید، آن تبلیغ چه ویژگیهایی داشته که شما را مشتاق نگه داشته است؟ تا به حال به این پرسش فکر کردهاید؟
حالا فرض کنید در امور فروش و تبلیغات شرکت یا کارخانه یا استارتاپی مشغول به کار هستید. به شما گفتهاند تنها سه ثانیه فرصت دارید تا یک بیننده را به آن تبلیغ جذب و حواس او را از آن خود کنید، وگرنه بسیار سریع از روی آن آگهی و محتوا رد میشود و سراغ محتوای دیگری میرود. در این سه ثانیه چه میکنید تا خواننده یا بیننده را مجذوب خود کنید؟
کتاب «تلههای تبلیغاتی» نوشته برندان کین سعی میکند به تمام این پرسشها پاسخ دهد و به شما بیاموزد با چه تلههای تبلیغاتی مخاطب خود را جلب کنید. کین که خود از مشاوران بازاریابی و تبلیغات شرکتهای بزرگ دنیاست، شگردهای منحصربهفرد خود و سایر غولهای کسبوکار جهان را در اختیار شما قرار میدهد تا با بخش جدیدی از عالم بازاریابی و تبلیغات آشنا شوید که پیش از این به ذهنتان خطور نکرده بود.
باید بدانید که اصول سنتی بازاریابی و تبلیغات دیگر مثل گذشته جواب نمیدهد. دنیا با سرعت سرسامآوری تغییر میکند و آدمهای آن مدام سلیقه و نیازشان عوض میشود. شما بهعنوان کسی که قرار است آدمهای دنیای امروز را به خرید کالا یا استفاده از خدمات خود ترغیب کنید، اگر با این تغییرات همراه نشوید، عقب میمانید و قافیه را میبازید. کین در این کتاب بار دیگر از اهمیت روایت کردن میگوید، اما بر این نکته نیز تأکید دارد که هر چیزی اگر به شکل روایت دربیاید، قرار نیست جذاب باشد! در واقع هر روایتی جذاب نیست و روایت نیز باید بهروز باشد.
درست است که تمام مسائل حیاتی دنیا با طرز صحیح و کاربردی «روایت» و معرفی در رسانهها شناخته میشوند، اما کسی موفقتر است که بتواند خود را بهتر معرفی کند و روایتش خریدار بیشتری داشته باشد. حال، وقتی شما شغلتان به معرفی یک محصول گره خورده، آن هم در دنیایی که همه میخواهند محصولشان به چشم مخاطب بیاید و چشم او را بگیرد، ناچارید خود را به بهروزترین دانش زمان خود مسلح سازید تا «بهتر و تخصصیتر» محصولتان را معرفی کنید.
کین موضوعات کتاب خود را اینگونه دستهبندی کرده است (عنوان هر فصل گویای محتوای آن است):
- مقدمه: زندگی در جهانی با سرعت سهثانیهای
- آشنایی با شگردهای بازاریابی؛ سلاح جدید محرمانه شما
- شرکت تسلا و فیلم جادوگر بلر، راهنمای شما برای خلق شگردی بینقص
- ۶۰ میلیارد پیام در روز: چگونه میان این همه هیاهو در مسیر خود بجنگید؟
- رئیسجمهور شو و زمین را نجات بده: بر هنر قصهگویی مسلط شو
- چگونه به دام زندان زمان نیفتیم: دورهای پیشرفته در زمینه اعتبار، صداقت و باورپذیری
- بیاموز تا گوش کنی؛ گوش کن تا بیاموزی
- هر آنچه دارم به شما تعلق دارد، بهرایگان برای شماست: چگونه تقاضا برای برندتان را سرعت بخشید؟
- از شگرد تا مقیاس سنجش: راز ۱.۶ میلیارد در ۴۸ ماه
- تمایز در سطح جهانی: چگونه اسکارلت جانسون را مجاب کنید با شما بال کبابی تند بخورد؟!
- شگردهای قبلیتان بیتأثیرند؛ زندهباد روشهای جدید