کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
کارخانه نوآوری رسانه راهکار قصد دارد در هفدهم مهرماه، رویداد نوآوران لجستیک ایران را برگزار کند. به گفته رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار، رویداد پیش رو قصد دارد اکوسیستم صنعت لجستیک ایران را ترسیم کند.
یکی از مواردی که فعالان نوآور صنعت لجستیک ایران در سالهای اخیر از آن ناراضی بودهاند، نبود یک اکوسیستم منسجم در صنعت لجستیک ایران و فعالیت جزیرهای کسبوکارهاست؛ از این رو کارخانه نوآوری رسانه راهکار طی توجهی که از سال ۱۳۹۹ به این صنعت داشته، قصد دارد ضمن بررسی مسائل و چالشهای صنعت لجستیک ایران و معرفی بازیگران آن، اکوسیستم این صنعت را نیز شکل دهد.
در ادامه گفتوگوی «کارنگ» را با رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار میخوانید که درباره چرایی شکلگیری رویداد نوآوران لجستیک ایران و مبانیای که در این رویداد بررسی خواهد شد توضیح داده است.
راهکار از ابتدا توجه ویژهای به لجستیک داشت
رضا جمیلی در ابتدای صحبتهایش درباره سابقه مفهوم لجستیک در کارخانه نوآوری رسانه راهکار و توجهی که رسانه کارنگ از سال ۱۳۹۹ به این موضوع داشت، گفت: «کارخانه نوآوری رسانه راهکار از سال ۱۳۹۹ توجه ویژهای به صنعت لجستیک و نقش آن در اکوسیستم نوآوری داشت و از همان سال به ارائه تحلیلها و گزارشهای جهانی و معرفی استارتاپهای داخلی در این حوزه پرداخت. همچنین از ماههای اول سال ۱۴۰۳ تمرکز کارخانه نوآوری رسانه راهکار از نقش لجستیک در اکوسیستم نوآوری بر خود اکوسیستم لجستیک معطوف شد؛ در این راستا به ظرفیتها، افراد فعال و کسبوکارها و چالشهای این حوزه پرداختیم. راهکار از ابتدای سال ۱۴۰۳ استودیو لجستیک و برنامه «لجستیکشو» را راهاندازی کرد. معرفی کارآفرینان و کسبوکارهای حوزه لجستیک و پرداختن به موضوعات مرتبط با این صنعت در برنامههای لجستیکشو، جریان محتوایی و گفتمانی قدرتمندی در این حوزه آغاز کرد.»
او افزود: «از ابتدای سال ۱۴۰۳ راهکار قصد داشت برای نیمه دوم سال، رویدادی در حوزه لجستیک برگزار کند که بتوانیم برای مسیری که راهکار از سال ۱۳۹۹ در حوزه لجستیک آغاز کرده نقطه عطفی ترسیم کنیم و امیدواریم بتوانیم هر سال در همین فصل فعالان اکوسیستم لجستیک را گرد هم آوریم.»
ترسیم اکوسیستم نوآوری لجستیک
جمیلی در ادامه به دو هدف اصلی در برگزاری رویداد پیش رو پرداخت: «مسئله اصلی رویداد نوآوران لجستیک ایران، رونمایی از همه بازیگران اکوسیستم نوآوری لجستیک ایران است. مشکل بزرگی که کسبوکارهای نوآور حوزه لجستیک دارند این است که معمولاً توجه اکوسیستم به بازیگران محدودی از این صنعت است و تاکنون همه بازیگران این حوزه با هم زیر یک سقف نبودهاند. تلاش راهکار این است که همه این بازیگران را زیر یک سقف جمع کند و رویداد نوآوران لجستیک ایران پاتوق بازیگران صنعت لجستیک نوآوری ایران شود. به دلیل اینکه کارخانه نوآوری رسانه راهکار در اکوسیستم لجستیک ذینفع نیست، تضاد منافعی در این میان وجود ندارد و میتوانیم همه بازیگران، ذینفعان و کارشناسان این حوزه را در رویداد نوآوران لجستیک ایران کنار هم جمع کنیم.»
او افزود: «هدف اصلی این رویداد این است که داشتههای اکوسیستم نوآوری لجستیک را معرفی کند. تلاش راهکار هم این است که در رویداد پیش رو از اکوسیستم لجستیک ایران رونمایی کند. در این رویداد تحلیلها، گفتوگوها و میزگردهایی درباره مسیر طیشده در اکوسیستم نوآوری لجستیک ایران برگزار خواهد شد. همچنین موضوعاتی ازجمله انتظارات موجود از این اکوسیستم و تغییرات و برنامههای آینده آن در حوزه سرمایهگذاری و حرکتهای آینده این اکوسیستم در برنامههای رویداد نوآوران لجستیک ایران بررسی خواهد شد.»
حضور فعالان حوزه ایکامرس و خردهفروشی
لجستیک نوآوری اکنون زیرساخت مورد نیاز بسیاری از کسبوکارهای نوآور و آنلاین است؛ بهطوری که تقریباً تمام کسبوکارهای نوآوری از لندتک تا کسبوکارهای ایکامرس، برای ادامه حیاتشان به لجستیک وابستهاند؛ از این رو جمیلی توضیح داد که به غیر از کسبوکارهای لجستیکی، دیگر کسبوکارهای ذینفع نیز در رویداد نوآوران لجستیک ایران حضور خواهند داشت.
او در این راستا گفت: «به غیر از کسبوکارهای لجستیکی، پلتفرمهای فعال در حوزه ایکامرس و خردهفروشی آنلاین، خردهفروشان آفلاین، سرمایهگذاران حوزه خطرپذیر، بازیگران بخش رگولاتوری مثل شرکت ملی پست و سایر ذینفعان صنعت لجستیک در اقتصاد دیجیتال کشور و اقتصاد سنتی کشور در این رویداد حضور خواهند داشت. همچنین با توجه به اینکه بخشهایی از این رویداد مختص مباحث فنی و علمی است، این امکان را ایجاد کردهایم تا علاقهمندان بتوانند از طریق ثبتنام از سایت ایوند در این رویداد حضور داشته باشند.»
فرصتی برای ارزیابی امکانات اکوسیستم نوآوری لجستیک
جمیلی در ادامه درباره این موضوع که رویداد پیش رو برای چه افرادی مناسب حضور است توضیح داد: «تلاش کارخانه نوآوری رسانه راهکار این است که رویداد نوآوران لجستیک ایران محفلی باشد برای کسانی که در صنعت استراتژیک و مهم لجستیک دارای ایده، کسبوکار یا چشماندازند یا میخواهند مختصات، فرصتها و امکانات ورود به این صنعت را بررسی کنند.» او در پایان اظهار کرد: «رویداد نوآوران لجستیک ایران هم برای کسانی است که اکنون در این صنعت کسبوکار دارند و هم برای ذینفعان این صنعت در زنجیره خردهفروشی و ایکامرس. همچنین برای کسانی است که میخواهند امکانات و فرصتهای صنعت لجستیک را ارزیابی کنند تا وارد این صنعت شوند.»
شایان ذکر است که علاقهمندان برای حضور در رویداد نوآوران لجستیک ایران میتوانند از طریق لینک زیر ثبتنام کنند.