کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
بر اساس ارقام جدید، رشد خردهفروشی در ماه گذشته افزایش یافته؛ زیرا مد و لوازمخانگی از کاهش محدودیتهای همهگیری، سود بردند.
آخرین نظارت بر خردهفروشی نشان داد که کل فروش در ماه فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافته، زیرا حذف محدودیتهای پلن B باعث بهبود عملکرد شده است. با این وجود، کارشناسان خردهفروشی تأکید کردند که ارقام بالای فروش با افزایش تورم تقویت شده و افزودند که توفان یونیس و کاهش اعتماد مصرفکننده تأثیراتی بر فروش در ماه داشته است. بر اساس این گزارش، خردهفروشی در بریتانیا ۲.۷ درصد بیشتر از مقدار فروش فوریه ۲۰۲۱ بود.
فیزیکی یا آنلاین؟
«هلن دیکنسون»، مدیر اجرایی کنسرسیوم خردهفروشی بریتانیا میگوید: «فوریه شاهد ادامه رشد فروش بودیم، اگرچه بهدلیل توفان یونیس و کاهش اعتماد مصرفکننده جلوی شتاب رشد فروش گرفته شد. محصولاتی که خریداران تمایل به آزمایشکردن آنها قبل از خریدشان دارند، مانند مبلمان و لوازم تزئینی خانه، همچنین مد و جواهرات، پرطرفدار بودند؛ زیرا افراد بیشتری به فروشگاهها بازگشتند.
آینده بهطور فزایندهای مبهم به نظر میرسد و بعید است تقاضای فعلی پایدار بماند. اعتماد مصرفکننده که در ماههای اخیر کاهش یافته، احتمالاً در پسزمینه رویدادهای وابسته به جغرافیای سیاسی کنونی کاهش بیشتری نیز خواهد یافت.»
این ارقام همچنین نشان داد فروش اقلام غیرخوراکی در سهماهه منتهی به فوریه، ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. البته فروش اقلام حوزه مد به این امر کمک کرد؛ زیرا خریداران بیشتری به فروشگاهها بازگشتند، بهطوری که فروش آنلاین غیرغذایی در فوریه ۲۸.۴ درصد در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۱، زمانی که فروشگاههای خردهفروشی غیرضروری بسته شده بودند، کاهش یافت.
«پل مارتین»، رئیس خردهفروشی بریتانیا میگوید: «دستههای پوشاک و کفش شاهد بالاترین رشد دورقمی در ماه فوریه بودند، زیرا محدودیتها برداشته شد و مصرفکنندگان کمد لباسهای خود را دوباره نو کردند، به دفاتر برگشتند و زندگی با کووید را پذیرفتند. حجم فروش آنلاین در همه گروهها در مقایسه با فوریه ۲۰۲۱ کاهش یافت.
با این حال، ضریب نفوذ آنلاین بهطور قابل توجهی بالاتر از سطوح قبل از همهگیری است و خردهفروشان را مجبور میکند تا بهطور مداوم بر مهندسی مجدد مدلهای کسبوکار خود تمرکز کنند تا ترکیب مناسبی بین خردهفروشی فیزیکی و آنلاین پیدا کنند.»
رشد هزینه برای اقلام ضروری
در همین حال، آمار کل فروش مواد غذایی ۰.۱ درصد برای سهماهه منتهی به فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
دادههای هزینههای کارت مصرفکننده بارکلیکارت نشان داد که خریداران در ماه فوریه ۱۳.۷ درصد بیشتر از همان ماه در سال ۲۰۲۰ خرج کردند؛ قبل از اینکه تأثیر همهگیری بهطور کامل احساس شود.
این ارقام نشان میدهد هزینهها برای اقلام ضروری ۱۲ درصد رشد داشته، بهویژه بهدلیل جهش قیمت بنزین به سطوح بیسابقه. خرید از سوپرمارکت در ماه ۱۲.۹ درصد رشد کرد، اگرچه این کمترین افزایش در این دسته از فوریه ۲۰۲۰ بود.
«خوزه کاروالیو»، رئیس محصولات مصرفی در بارکلیکارت میگوید: «افزایش شدید در خردهفروشی و صنعت مهمانداری و توریسم نشان میدهد که کشور مایل است بهدنبال کاهش محدودیتهای پلن B، بهترین استفاده را از زندگی ببرد و بسیاری از بریتانیاییها هنوز هم برای تقویت خود غذا میخرند و بهدنبال برنامهریزی دورهمیها و تعطیلات سال پیش رو هستند.
از آنجایی که تورم شروع به تأثیرگذاری بر اعتماد مصرفکننده میکند، ما شاهد تغییر در عادات هزینهای هستیم؛ زیرا بریتانیاییها ارزش بیشتری از خرید خود میخواهند، بهویژه در خرید سوپرمارکت که کمترین رشد خود را از فوریه ۲۰۲۰ مشاهده کرد. با افزایش قیمت انرژی در آغاز ماه آوریل، ما نظارهگر این هستیم که چگونه این رفتارهای آگاهانه از قیمت در ماههای آینده تغییر میکنند.»