ابلاغ دستور العمل فروش اینترنتی نان با رعایت نوبت‌دهی

این دستورالعمل به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای ساماندهی فروش نان به صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و …) دستورالعمل فروش اینترنتی نان مصوب جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ابلاغ شده است. این دستورالعمل به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد بود.

در اطلاعیه اتاق اصناف ایران تأکید شده است که منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بسته‌بندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم می‌کند.

براساس ماده ۳ دستور العمل فروش اینترنتی نان، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکوها می‌تواند «مطابق نرخ‌نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، به نانوایی‌های یارانه‌ای (نوع ۱ و ۲) روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت می‌شود.

همچنین در ماده ۴ این دستورالعمل عنوان شده است: «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل و تحویل نان، می‌تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورت‌حساب الکترونیکی فروش درج شود.»

در این روند، سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل‌ونقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستان‌ها تعیین می‌شود.

همچنین براساس ماده ۵ این دستورالعمل در راستای رعایت نوبت مشتریان حضوری، پلتفرم‌ها (سکوهای فروش غیرحضوری نان) موظف‌اند امکان فروش غیرحضوری نان را صرفاً برای نانوایانی که به سامانه نوبت‌دهی و اعلام نوبت (شامل نمایش‌گر، بلندگو، چاپگر و …) تجهیز شده و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل شده‌اند، فراهم کنند.

اتاق اصناف ایران همچنین در اطلاعیه خود بیان می‌کند: «بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبت‌دهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (۵) دستورالعمل، زیرساخت نوبت‌دهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.»

نمایش لینک کوتاه
کپی لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zpws کپی شد

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین

یک هدف صد مدیرعامل را زیر یک سقف جمع کرد

تأمین مالی جمعی؛ نوآوری مالی در مسیر تحول

«نماوا»، قربانی سووشون شد؟ توقیف سووشون، فیلتر نماوا