کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
گوپاف (Gopuff) سرویس تحویل سریع ۱۵ میلیارد دلاری، ناظران جدیدی را از آمازون برای اجرای عملیات استخدام کرده بود. ناظران میخواستند که مدیران، فرایندهایی مانند زمان بین سفارش مشتری و زمانی که کارگر انبار شروع به بستهبندی آن میکند یا زمانی که راننده تحویل، یک چمدان بستهبندیشده را تحویل میگیرد، ردیابی کنند. اگر انبارها به پایینتر از معیار کل شرکت برسند، رؤسا از کارگران پاسخ میخواهند.
گوپاف، با حمایت سرمایهگذارانی از جمله «سافتبانک» و «دیوان کپیتال پارتنرز» از تجارت الکترونیک و کتاب لجستیک آمازون پیروی میکرد، اما کارمندان فعلی و سابق گوپاف میگویند سبک آمازون در این شرکت بهخوبی پیاده نشده، زیرا آمازون دارای سرمایه فراوان و چندین دهه زیرساخت است، در حالی که استارتاپ کوچکتری مانند گوپاف منابع محدودتری دارد.
گوپاف صفحات دیگری را از کتاب بازی آمازون، از جمله جلسات کاری بسیار بیشتر، واداشتن مدیران به نوشتن گزارشهای شش صفحهای و انتقاد عمومی از کارمندان به کار گرفت. تیم کالینز، فردی با سابقه ۲۰ ساله در بخش عملیات لجستیک آمازون در آوریل ۲۰۲۱ معاون عملیات گوپاف شد.
سپس این شرکت حداقل دوجین از کارمندان آمازون را در بخشهای منابع انسانی، امور مالی و بهخصوص انبارهای خود استخدام کرد. حتی زمانی که کالینز در ماه آگوست پس از یکسری اخراج از شرکت و تعدیل گستردهتر، از سمت خود کنارهگیری کرد، دو آمازونی سابق دیگر – ماریا رنز و سانجی شاه – جای او را گرفتند.
اینسایدر با دهها کارمند فعلی و سابق گوپاف در سطوح شرکتی و منطقهای صحبت کرد. آنها با استناد به ترس از انتقامگیری از سوی شرکت، خواستند ناشناس بمانند. هویت آنها برای اینسایدر مشخص است. برخی میگویند کتاب بازی آمازون به گوپاف کمک کرد تا انبارهای خود را حرفهای کند و استانداردهای بالاتری را تعیین کند. این شرکت به بسیاری از انبارهای بازطراحیشده خود افتخار میکند که به گفته او، نسبت به انبارهای رقبایی مانند «گتیر» و «دشمارت» کارآمدتر هستند. اما بسیاری استدلال میکنند که فرایندهای آمازون که طی دههها ساخته شدهاند، برای یک شرکت در مراحل اولیه که هنوز هم اغلب انبارها را از طریق صفحات گسترده گوگل همراه با سیستمهای خانگی خود گوپاف مدیریت میکند، مناسب نیست.
برخی همچنین گفتهاند که این فرایندها با فرهنگ گوپاف در تضاد است. یکی از مدیران سابق گوپاف که قبل از رفتن به این شرکت، مدیر یکی از بخشهای آمازون بود، گفت که فرهنگ تهاجمی بیش از حد شرکت سابقش، عملیات این شرکت را به طور کامل از بین برد.
گوپاف که در سال ۲۰۱۳ توسط دو دوست دانشگاهی – رافائل ایلیشایف و یاکیر گولا – تأسیس شد، مدتها آماده بود که مسیر آمازون را طی کند.طبق گفته افرادی که در بحث با بنیانگذاران در مورد استراتژی گوپاف حضور داشتند، رهبری آن سالها به کارمندان و سرمایهگذاران گفته بود که امیدوار است به «آمازون تحویل سریع» تبدیل شود. برخی از سرمایهگذاران به اینسایدر گفتند که این مقایسه را تشویق میکردند. کارمندان میگفتند در حالی که گوپاف سعی میکرد از آمازون پیروی کند، این دو شرکت اساساً مدلهای انبار متفاوتی داشتند.
آمازون طرحبندی انبار خود را استاندارد میکند. به عنوان مثال، یک مرکز تکمیل در آلاباما، کم و بیش از طرحی مشابه در کالیفرنیا پیروی میکند. انبارهای آن عمدتاً در مناطق روستایی یا صنعتی کمتراکم واقع شده است؛ اما استارتاپهای تحویل سریع، انبارها را در مناطق شهری قرار میدهند تا بتوانند در کمتر از یک ساعت به مشتریان تحویل دهند. این بدان معناست که شرکت باید از هر فضایی که در اختیار دارد استفاده کند.
گوپاف انبارهایی را در مراکز خرید، مطبهای دندانپزشکی سابق، مراکز تناسب اندام و زیرزمینهای فروش نوشیدنی راهاندازی کرده است. این امر استانداردسازی را تقریباً غیرممکن میکند.