کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
جیتکس امسال مشابه سال پیش است. نمایشی عظیم از برندهای فناوری و نوآوری جهان با تاکید پررنگتر بر برخی کلیدواژههای سالهای اخیر. کلیدواژههایی چون هوش مصنوعی، فناوریهای همگرا، رباتهای انساننما و البته حملونقل و زندگی هوشمند که همه آنها را زیر چتر «تحول دیجیتال» میتوان یککاسه کرد!
اما چیزی که متمایز از سال پیش و سالیان پیشتر است قدرت گرفتن بیشتر و بیشتر برندهایی است که مدتهاست در فهرست برترینها یا همان تاپتنهای جهان فناوری جا خوش کردهاند. برندهایی چون اینتل و سیسکو و گوگل و آمازون و کلادفلر و حالا حتی هوآوی و اتصالات، که وجه اشتراک همه آنها این است که زیرساخت کسبوکاری یا بهتر بگوییم زندگی دیجیتالی ارائه میدهند.
آنقدر قدرت و تسلط این برندها بر دنیای فناوری زیاد شده که عملا بسیاری از غرفههای نمایشگاه جیتکس، یا نمایندگی این شرکتها هستند یا فروشنده باواسطه خدمات آنها. به نظر میرسد بازی بزرگان، ترکیب نهایی خود را تاحدود زیادی شناخته است. دیگر صحبت از کسبوکارهای تازهوارد و ناشناخته و استارتاپهایی که در آینده زندگی دیجیتالی بشر شاید تاثیرگذار باشند کار خیلی سختی شده است.
شانس زیادی نمیشود برای ایدهها و آدمها و کسبوکارهای جدید قائل بود وقتی که «اینترپرایزهای» بزرگ که پول و دسترسی و منابع انسانی وحشتناک زیادی دارند اینجور روی اقتصاد و زندگی دیجیتال چنبره زدهاند. اگرچه که همیشه هستند آدمها و ایدههای انقلابی که هر یک یا دو دهه یکبار سر برمیآورند و خود را به فهرست بزرگان تحمیل میکنند. اما حداقل فعلا روی کاغذ به نظر میرسد چنین فهرستهایی سخت برای کسی کارت عضویت جدید صادر کنند!
این موضوع زمانی بیشتر خود را به رخ میکشد که پای دولتها به میان میآید. دولتهایی چون دولت امارات یا عربستان که سرمایه زیادی را وارد دنیای فناوری کردهاند و گویا ترجیحشان این بوده و هست که همکاریهای خود را با چنین بازیگران قدرقدرتی تعریف کنند. از هوآوی تا مایکروسافت و آمازون، این شرکتها خدمات B2G متنوعی را در جیتکس برای دولتها تعریف کردهاند تا آنجا که اگر یک چرخ مختصر در جیتکس میزدید به این نتیجه میرسیدید که حکمرانی خوب بدون استفاده از فناوریها و زیرساختهای غولهای فناوری عملا غیرممکن شده است!
غرفههای کشورهایی چون کره و ژاپن و ترکیه و اروپای شرقی و غربی هم موید همین نکته بودند که دولتها در حرکت به سمت تحول دیجیتال و همگرا کردن خدمات و زندگی برای شهروندانشان حساب زیادی روی برندهای باسابقه جهان فناوری کردهاند.
البته که این موضوع و تحلیل بیشتر در حوزههایی چون زیرساخت، شهر همگرا و هوشمند، حملونقل و راهکارهای سازمانی صادق است و هنوز در حوزههایی چون سلامت و مالی و فناوریهای نوظهوری چون بلاکچین و هوش مصنوعی، استارتاپها و تازهواردها خردهشانسی دارند.
===
این محتوا و سایر گزارشهای گروه رسانههای راهکار از جیتکس ۲۰۲۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، پرداخت نوین آرین، همراه کسبوکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، او ام پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شدهاند.