کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پاسخ کارشناسان اسنپ‌فود درباره دریافت مبلغ بیشتر از عدد نشان داده شده در اسنپ‌فود به دلیل باگ نرم‌افزاری

هفته گذشته پستی در ایکس منتشر شد که به نقص نرم‌افزاری در اسنپ فود اشاره داشت که از سال ۱۳۹۹ مطرح بود. کاربران گزارش کرده‌اند که قیمت نمایش داده شده در اپلیکیشن با مبلغ درگاه پرداخت مغایرت دارد و در برخی موارد تا ۶۰ هزار تومان بیشتر از مبلغ نمایش داده شده از کاربر دریافت می‌شود. محمدجواد سیدی، مدیر بخش فرانت‌اند اسنپ فود، دلیل این مشکل را عدم هماهنگی بین کلاینت و سرور و نبود تست کافی برای تغییرات عنوان کرد

ساعت ۴ روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳، پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شد. این پست خبر از انتشار کامل نسخه جدید اسنپ‌فود می‌داد. با این پست سیلی از انتقادات به سمت توسعه‌دهنده اسنپ‌فود که این پست را منتشر کرده بود، روانه شد.

پربازدیدترین پست مربوط به یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار بود که به یک نقص نرم‌افزاری عجیب اشاره می کرد. بر اساس گفته‌های کاربران اسنپ‌فود در شبکه اجتماعی ایکس بارها اتفاق افتاده است که قیمتی که در اسنپ‌فود نشان داده می‌شود با قیمت درگاه پرداخت مغایرت دارد و درگاه پرداخت قیمتی تا ۶۰ هزار تومان بیشتر نشان می‌دهد.


باگ نرم‌افزاری اسنپ‌فود از ۱۳۹۹ تا امروز


اولین‌بار در سال ۱۳۹۹ این باگ نرم‌افزاری اسنپ‌فود از زبان یک کاربر توییتر بیان شده بود. یکی از کاربران توییتر آن زمان، در صفحه شخصی خود نسبت به تخفیف غیرواقعی غذا‌ها در «اسنپ» فود اعتراض کرده و نوشته بود: «یک رستوران دوتا غذا با تخفیف داشت. با محاسبه تخفیفش، توی صفحه پرداخت عدد ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان نمایش داده شد. وقتی رفتم درگاه پرداخت، عدد ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان شد! حواسم نبود و پرداخت کردم و بعد از دریافت پیامک بانکی متوجه این مسئله شدم. به هر دلیل و بهانه‌ای، مغایرت عدد نمایشی با عدد درگاه پرداخت فریب کاربر هست.»

در آن زمان نه کاربران توییتر و نه توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار به این باگ توجهی نکردند. اما حالا با گذر ۴ سال نه‌تنها این باگ هنوز هر روزه برای بسیاری از کاربران اتفاق میفتد؛ بلکه گویا اتفاقات ناخوشایند زیادی در بستر اسنپ‌فود رخ می‌دهد که به دلیل عدم پشتیبانی مناسب این نرم‌افزار قابل‌پیگیری نیستند.


باگ‌های اسنپ‌فود؛ از مشکلات در پرداخت تا عدم اعمال تخفیف


«همان‌طور که می‌دانید یک فیچر خاص اسنپ‌فود افزایش قیمت فاکتور در درگاه پرداخت بدون اطلاع مشتری است. طراحی UX آن‌چنان روان است که کاربر ساده متوجه مبلغ بیشتر نشود.» این بخشی از پستی است که به این اتفاق اشاره می‌کند. البته افراد زیادی در طول این چند سال به این موضوع اشاره کرده‌اند. بسیاری حتی پشتیبانی اسنپ‌فود را در پست خود تگ کرده‌اند.

گویا این مشکل به روش‌های مختلفی قابل‌حل است. بعضی از افراد گفته‌اند با برگشت به صفحه اصلی و اقدام دوباره به پرداخت این اشکال برطرف شده است؛ زیرا تخفیف بعضی محصولات که بار اول اعمال نشده بود که با تلاش دوباره سیستم آن را هم در قیمت نهایی محاسبه کرده است. پول تعدادی از کاربران هم با پیگیری از اسنپ‌فود به کیف پولشان بازگشت داده شده است.

این اتفاقات نشان می‌دهد اسنپ‌فود به این مشکل که یک اشکال مربوط به عدم هماهنگی نرم‌افزار با درگاه پرداختی است، آگاه است و آن را به رسمیت می‌شناسد. اما فقط در صورت پیگیری کاربر این مبلغ برگشت داده می‌شود. اینکه چند درصد از کاربران متوجه این اتفاق می‌شود و از این تعداد چند درصد انرژی و وقت پیگیری را دارند چیزی است که خود اسنپ‌فود باید اعلام کند.

این پست بهانه‌ای بود که کاربران از دیگر باگ‌های این نرم‌افزار صحبت کنند. گویا اعمال تخفیف هم چالش‌های زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است. بعضی می‌گویند کد تخفیف اولین‌بار اعمال نمی‌شود و بعد از چندبار تلاش کد تخفیف مسدود می‌شود. حتی برخی اعلام کرده‌اند که در تلاش اول کد تخفیفشان به دلیل استفاده چندین باره مسدود می‌شود. باز هم جای سؤال است که چندین کاربر بعد از این مرحله به خرید خود ادامه میدهند.

کاربران سرویس اسنپ پرو هم اعتراضات مختلفی داشتند که بیشترین مورد مربوط به یکی از ویژگی‌های وعده داده شده این سرویس است: «خیلی جالب است. نوشته توی سرویس پرو ارسال رایگان است؛ ولی هزینه ارسال می‌گیرند.»


پاسخ کارشناس اسنپ‌فود؛ نمی‌شود ضمانت داد که دیگر این اتفاق نیفتد


در پی همه‌گیر شدن این پست، محمدجواد سیدی، مدیر بخش فرانت‌اند اسنپ‌فود، در پستی در لینکدین خود دلیل این اتفاق را توضیح داد. او در بخشی از این متن آورده است: «بعد از اینکه فیچرهای تأثیرگذار بر محاسبه قیمت زیاد شد رفته‌رفته خطاهای محاسبه زیاد می‌شد. بعد از پیاده‌سازی نسخه هایبرید اسنپ‌فود، بسکت کلاینت و سرور، تا حدی به هم مرتبط شدن. اما یک مسئله در طول زمان خود را نشان داد که نداشتن تست و نبودن هماهنگی برای اعمال تغییرات بود که باعث می‌شد فیچری که روی بسکت سرور پیاده می‌شد که سمت کلاینت میس شده بود. برای همین مسئله، از جایی به بعد بازهم مسئله اختلاف قیمت و عدم هماهنگی بین قیمتی که کاربر می‌بیند و قیمت درگاه، به وجود می‌آید که مسئله‌ای است که این روزها زیاد دیده می‌شود.»

او در ادامه نوشت: «برای این بسکت جدید تست‌های زیادی نوشته شده است. اما نمی‌شود ضمانت کامل داد که دیگر این اتفاق نیفتد. فعلاً در تمامی تست‌هایی که داشتیم این مسئله حل شده بود.»

این پست لینکدین نیز بازخوردهای متفاوتی داشت. بسیاری از توسعه‌دهندگان نوشته‌اند که این نقض اساسی است و باید تابه‌حال برطرف می‌شده است. این تأخیر چند ساله برای حل یک مسئله پرداختی جای سؤال دارد؛ باتوجه‌به اینکه مبلغ کلی این اختلاف بر اساس تعداد کاربر و تعداد سفارش روزانه این نرم‌افزار، مبلغ بسیار زیادی است. گفتنی است فقط برطرف کردن این باگ لازم نیست؛ بلکه باید مبالغی که به دلیل این عدم هماهنگی نیز از حساب کاربران کم شده است به‌حساب آنها بازگشت داده شود.

در صنعت توسعه دیجیتال سخنی وجود دارد که می‌گوید: «باگ نیست، فیچره!». بسیاری از ویژگی‌های محبوب در صنایع دیجیتال مختلف توسعه یک نقص هستند که بهینه‌سازی آن باعث تقویت بستر نرم‌افزار شده و کاربران بیشتری را نگه داشته است. اما درمورد باگ گفته شده بیشتر به نظر می‌رسد اسنپ‌فود از عدم توجه کاربران خود در حین پرداخت و پرمشغله بودن آنها سود می‌برد تا مصرف‌کنندگان این نرم‌افزار.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bp1z
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.