کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ژانویه و ژوئن ۲۰۲۰ سیاهترین زمان ممکن برای شروع سرمایهگذاریهای ریسکپذیر و استارتاپی در هند بود. بهویژه سه ماهه ابتدای سال مالی ۲۰۲۰، یعنی از آوریل تا ژوئن که سختترین دوران برای استارتاپها رقم خورد. استارتاپهای هندی در حالی در محاصره پاندمی، مجبور به اخراج ۲۲ درصد از کارمندان خود شدند که شاهد کاهش چشمگیر بودجه ۷۴ درصدی شده بودند. با این اوضاع، چشمانداز بودجه شرکتهای نوپا در سال مالی ۲۰۲۱، چندان چنگی به دل نمیزد و تغییر شگرفی دیده نمیشد.
میزان بودجه نیمه اول سال ۲۰۲۰ در حالی روی ۲/۵ میلیارد دلار بسته شد که سال ۲۰۲۱، هندوها را شگفتزده کرد. در شش ماهه نخست ۲۰۲۱، کل بودجه کسبشده توسط استارتاپهای هندی، قله ۸/۱۰ میلیارد دلاری را فتح کرد و به یک رکورد تاریخی دست یافت. این میزان کسب سرمایه از ۶۱۴ معامله به دست آمد. در واقع این درآمد در نیمه اول ۲۰۲۱، ۹۵ درصد بیشتر از کل بودجه کسبشده در سال ۲۰۲۰ بود.
این مبلغ ۲ برابر میزان بودجهای است که در نیمه اول ۲۰۲۰ دیده شد و البته این مقدار رکورد تاریخی ۷میلیارد دلاری استارتاپهای هندی، در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۷ را نیز شکست.
اگر از نظر تعداد معاملات نیز این نیمه هیجانانگیز را دنبال کنیم، میبینیم که نیمه نخست سال ۲۰۲۱ از اوج تاریخی قبلی یعنی شش ماه اول ۲۰۱۶ با ۵۷۸ معامله، فراتر رفته است. در مقایسه در نیمه دوم ۲۰۲۰ سرمایه ۶.۳ میلیارد دلاری از انجام ۵۳۴ معامله بهدست آمده است.
نکته جالب دیگر این است که در چهار ماه نخست ۲۰۲۱، استارتاپهای هند از ۳۱۱ معامله، چهار میلیارد دلار کسب کردهاند، بنابراین بخش بزرگی از این مبلغ در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ به دست آمده است، یعنی دقیقا وقتی که کرونا پیک دوم را پشت سر میگذاشت و زندگی و معیشت هندیها بهشدت متأثر از این ویروس بود.
این افزایش مبلغ غولآسا در کل مبلغ سرمایهگذاری (در واقع بزرگترین رقم به دست آمده در پنج سال گذشته) مدیون سرمایهگذاریهای بزرگ در دورههای رشد و تأمین اعتبار برای راهاندازی مراحل پایانی استارتاپهایی در حوزه تجارت الکترونیک، فینتک، تکنولوژیهای سازمانی، فناوریهای آموزش، خدمات مشتریان و تکنولوژیهای سلامتمحور بوده است.
در مقایسه با تکشاخهایی که در سال ۲۰۲۰ به جهان معرفی شدند، ظهور ۱۴ تکشاخ جدید در سال ۲۰۲۱، از اشتهای وصفناپذیر سرمایهگذارانی خبر میدهد که حاضرند برای در اختیار گذاشتن سکوی پرتاپ به استارتاپهایی که مراحل پایانی ظهور خود را از سر میگذرانند، بیشتر سرمایههای سال را درو کنند!
وقتی صحبت از سرمایههای کلان در سال ۲۰۲۱ میشود، بههیچوجه نمیتوان از تایگر گلوبال که در پرتفوی هند یک جهش عظیم داشته است، چشمپوشی کرد.
شرکت سرمایهگذاری نیویورکی تایگر گلوبال، استارتاپهای مستعد هندی را به هدف ۱۰۰ تکشاخ هندی نزدیکتر میکند. نشان به این نشان که از ۱۳ استارتاپی که امسال تکشاخ شدند، هشت کسبوکار را تایگر گلوبال سرمایهگذاری کرده است. بهعلاوه این شرکت تا به امروز، سرمایهگذار نزدیک به نیمی از ۵۶ شرکتی است که به عضویت باشگاه تک شاخهای هند درآمدهاند.
آموزش و فینتک میتازند
از بین ۶۱۴ معامله استارتاپهای هندی، نوآوران فینتک و تجارت الکترونیک، با ۱۱۱ معامله برای استارتاپهای فینتک و ۸۲ معامله برای استارتاپهای حوزه تجارت الکترونیک، حجم بزرگ معاملات را از آن خود کردهاند.
اگرچه در نیمه اول ۲۰۲۰، سرمایهگذاران پولهای خود را خرج استارتاپهایی با محوریت فناوریهای آموزشی کردند و این بخش توانست پس از فینتکها جایگاه دوم تعداد معاملات را از آن خود کند، اما در شش ماهه نخست ۲۰۲۱، حتی با افزایش تعداد معاملات، این استارتاپها سقوطی آزاد به جایگاه چهارم را تجربه کردند.