کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ثبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت‌ماه تاکنون

در نشست رونمایی از سند الکترونیک مالکیت ملک اعلام شد

براساس اعلام معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از اردیبهشت‌ماه تاکنون، یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک ثبت شده است.

به گزارش میزان، ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در نشست رونمایی از سند الکترونیک مالکیت ملک با اشاره به پایه‌ریزی طرح تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۱ گفت: «در سازمان ثبت اسناد بیست سامانه تخصصی و پانزده سامانه عمومی داریم و با توجه به تعداد زیاد سامانه‌های سازمان ثبت، ممکن است مردم دچار گمراهی شوند که از چه مسیری، چه خدماتی را دریافت کنند، بنابراین سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» طراحی شد و توسعه یافت.»


در افق ۱۴۰۴ ارائه خدمات ثبتی فقط با سکوی کاتب خواهد بود


معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح کرد: «در افق ۱۴۰۴، هر خدمتی که در سازمان ثبت اسناد به مردم، کسب‌وکار‌ها، بنگاه‌ها و دولت می‌دهیم، فقط باید از طریق سکوی کاتب باشد. برخی از سامانه‌هایی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناسایی کرده و ما در بازطراحی قرار داده‌ایم سند صادر می‌کنند؛ یعنی خروجی این سامانه‌ها یک سند است و با مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد تعامل دارند.»


روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌شود


هاشمی با اشاره به اینکه سامانه جامع املاک و کاداستر یکی از مهم‌ترین سامانه‌هایی است که سند تولید می‌کنند، بیان کرد: «با این سامانه روزانه ۳۰ هزار سند به این روش تولید می‌شود. دومین سامانه‌ای که سند تولید می‌کند، سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری است و سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی سامانه دیگر است و سامانه مالکیت معنوی و اجرای اسناد رسمی، مدیریت اسناد عادی و دیگر سامانه‌ها به‌تدریج به مخزن اسناد الکترونیک ثبت اضافه می‌شوند.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب، وب‌سایت جامع، درگاه پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲*، پورتال کارگزاران و دستیار خدمات هوشمند ثبتی، خدمت لازم خود را دریافت کنند. ویژگی‌های سند الکترونیک قابلیت اصالت‌سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیرقابل انکار توسط صادرکننده، غیرقابل ویرایش، حتی توسط سامانه صادرکننده و تحویل آنلاین به صاحب است.»


سند الکترونیک شخص حقوقی به‌زودی عملیاتی می‌شود


معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت‌ماه تا به امروز ثبت شده است. سند الکترونیک شخص حقوقی نیز به‌زودی عملیاتی خواهد شد. سند الکترونیک مالکیت اکنون به همراه سند تک‌برگ صادر می‌شود و به‌مرور سند تک‌برگ حذف می‌شود. سند الکترونیک در کارتابل شخصی افراد در کاتب، قابل رؤیت است و زیرساخت فنی آن آماده شده است.»

هاشمی بیان کرد: «با اقدامات انجام‌شده صدور سند مالکیت ملک از ابتدای تیرماه به صورت رسمی در سراسر کشور عملیاتی شده است. در بازه زمانی کوتاه شاهد صدور بیش از ۳۰ هزار سند الکترونیکی روزانه در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم.»

او ادامه داد: «تمرکز ما بر این است که تمام سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک اعم از مالکیت، ثبت شرکت‌ها و اجرای اسناد رسمی به‌زودی اسنادشان به‌صورت فقط الکترونیکی صادر شود و به‌وسیله سکوی کاتب در اختیار آحاد شهروندان قرار گیرد. تمام دسترسی‌ها با کاتب انجام می‌شود.»

هاشمی بیان کرد: «صدور اسناد الکترونیکی با استفاده از آخرین دستاورد‌های بشری در حوزه رمزنگاری عملاً به نحوی انجام شده که خدشه‌ناپذیر بوده و قابلیت استناد داشته باشد. همچنین به سمت اعتباربخشی به اسناد الکترونیک در کشور حرکت کرده‌ایم.»

او توضیح داد: «با توجه به اینکه برای سند الکترونیک بارکدی تعبیه کرده‌ایم که امضای منحصر به فرد مرتبط با سازمان ثبت اسناد بوده و در ارتباط با صرف این سند است، قابلیت اصالت‌سنجی با حداقل زمان ممکن با استفاده از تلفن همراه میسر و امکان‌پذیر است و از طریق سامانه کاتب انجام می‌شود که به امنیت روانی نیز کمک می‌کند.»


اشتراک‌گذاری نسخه الکترونیک


در سند الکترونیک یک شناسه منحصربه فرد، نوع سند، کد ملی مالک، نوع ملک، مشخصات ملک و مالک، نوع کاربری و مشخصات تکمیلی وجود دارد. کیوآرکد داخل سند الکترونیک فقط امضای سازمان ثبت است که به‌طور انحصاری برای هر سند جانمایی شده و خدشه‌ناپذیر است. هر نوع تغییری در اقلام اطلاعاتی سند باعث می‌شود امضای دیگر معتبر نباشد و به‌صورت آنلاین قابل اصالت‌سنجی است.

هاشمی اظهار کرد: «اشتراک‌گذاری نسخه الکترونیک سند با شخصی غیر از صاحب سند مانند مشاوران املاک بانک و غیره، امکان اعمال محدودیت زمانی برای اشتراک‌گذاری، بی‌نیازی به رونوشت و نسخه فیزیکی اسناد، اعتمادسازی و شفافیت در معاملات ازجمله خدمات اشتراک‌گذاری اسناد الکترونیک است.»

او درباره خدمت چاپ اسناد الکترونیک گفت: «چاپ اسناد الکترونیک امکان دریافت و چاپ سند فیزیکی در دفاتر اسناد رسمی یا کارگزاری‌های رسمی سازمان ثبت را به هدف مهر و امضای آن و ارائه به مراجع مختلف، همچنین ارائه سند چاپی و رسمی الکترونیک برای افرادی را که قابلیت کار با ابزار‌های دیجیتال ندارند، امکان‌‌پذیر می‌کند.»

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد گفت: «از امروز هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی‌اش صدور سند الکترونیک است؛ به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود. از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می‌شود مالک آن با پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می‌شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می‌تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سند صادرشده را مشاهده کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fxny
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.