کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هومسرویز یک پلتفرم خدماتی است که به وسیله آن هر شخصی میتواند برای انجام کارهای مورد نیازش، افراد متناسب با آن نیاز را پیدا کند. از سوی دیگر، هومسرویز بستری برای افراد و سرویسدهندگان فراهم کرده تا خدمات خود را معرفی و عرضه کنند. کسبوکارهای خدمات منزل در اسفندماه حالوهوای خاص نوروزی پیدا میکنند. با مهدی بهرهور، یکی از بنیانگذاران این کسبوکار درباره این حالوهوا و البته کسبوکارشان صحبت کردهایم.
در مورد هومسرویز به ما بگویید. پیشینهای از نحوه و زمان شکلگیری کسبوکار خود ارائه دهید.
سامانه هومسرویز بهعنوان یک پلتفرم خدمات در محل از اواسط سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نوع خدمات مختلف را در شهر تهران ارائه میدهد و بهزودی فعالیت خود را در شهرهای کرج، مشهد، اصفهان و شیراز نیز شروع خواهد کرد.
هومسرویز در مسیر پرتلاطم اکوسیستم استارتاپی ایران طبیعتاً با چالشها و مشکلات مختلفی مواجه شده که با وجود تمام این چالشها توانسته عملکرد فوقالعادهای داشته باشد. تمامی روندها و شاخصهای اصلی، اعم از روندهای مالی، عملکردی، پروژههای توسعهای و… همواره بازگوکننده روند رشد و پیشرفت هومسرویز هستند. در مقایسه با کسبوکارهای دیگر در صنعت هومسرویسهای آنلاین، روند رشد هومسرویز بینظیر بوده است.
در حال حاضر بزرگترین دغدغه هومسرویز میزان این رشد است، در هیچ مقطعی حتی با وجود محدودیتها و تأثیرات پاندمی کرونا روند رشد و توسعه هومسرویز متوقف نشده است. این موضوع برای ما اهمیت بسزایی دارد. علت اصلی آن را تیم توانمند و باتجربه، برنامهریزی مناسب، بهرهوری و روحیه نتیجهگرایی در تیم میدانم.
با توجه به عملکرد هومسرویسهای آنلاین از سال ۱۳۹۵ تاکنون درسهای بزرگی میتوان گرفت. به یاد دارم زمانی حدود ۴۰ استارتاپ در حوزه هومسرویسها در ایران شروع به کار کردند، ولی در حال حاضر بازیگران اصلی این بازار کمتر از انگشتان یک دست است. حقیقت این است که پیشبینی میکنم بهزودی شاهد کوچکشدن یا حذف بازیگران دیگری در این بازار خواهیم بود و نهایتاً دو یا سه پلتفرم خدماتی برنده این بازار میشوند.
این بازار با وجود جذابیتهای زیاد، پیچیدگیهایی دارد و زودبازده نیست. تجربه نشان داده صرفاً با صرف هزینههای بالا، ارزشگذاریهای عجیبوغریب، تکیهکردن بر تیم تحصیلکرده در دانشگاههای معتبر خارجی، امید به حمایت سازمانهای بزرگ بیرونی و وابستگی به آنها و حتی زیرمجموعه پلتفرمهای بزرگ کشور بودن، نمیتوان خود را برنده این بازار دانست.
چهبسا که برخی از این مسائل، عامل حذف برخی از رقبا شده یا خواهد شد. نمونههای آن در این صنعت هم مشهود است. این بازار متعلق به تیمی است که تجربه، برنامه، بهرهوری بالا، پشتکار و پایداری و تسلط به فضای کسبوکاری کشور را بهصورت توأمان داشته باشد.
تجربه نشان داده صرفاً با صرف هزینههای بالا، ارزشگذاریهای عجیبوغریب، تکیهکردن بر تیم تحصیلکرده در دانشگاههای معتبر خارجی، امید به حمایت سازمانهای بزرگ بیرونی و وابستگی به آنها و حتی زیرمجموعه پلتفرمهای بزرگ کشور بودن، نمیتوان خود را برنده این بازار دانس
راجع به تیم، اعضای تیم و تخصص افراد توضیح دهید.
ما در هومسرویز اعتقاد داریم یک خانواده هستیم، یک خانواده که اکنون تعداد اعضای آن در شهر تهران به چهار هزار نفر رسیده و هر روز در حال گسترش است. تیم ما متشکل از افرادی با تخصص در زمینه مدیریت، فنی، مارکتینگ، مالی، عملیاتی و پشتیبانی هستند.
همیاران خوب تیم هومسرویز نیز که بخش بزرگی از این خانواده را تشکیل میدهند، در زمینههای نظافت، برقکاری، جوشکاری، بنایی، نقاشی و… تخصص دارند. خانواده هومسرویز روزبهروز در حال بزرگتر شدن است و پیشبینی میکنیم تا انتهای سال ۱۴۰۱ و با توجه به برنامههای توسعهای که داریم، به بیش از هشت هزار نفر افزایش پیدا کند.
در آستانه نوروز فعالیت شما به چه شکلی است؟ آمارهای این روزها به چه صورت است؟
با نزدیکشدن ایام عید و با توجه به سنت همیشگی در خانوادههای ایرانی و شور و هیجانی که بر جامعه حاکم است، همیشه از اواخر بهمنماه حالوهوای خانهها رنگ و بوی تغییرات و خانهتکانی به خودش میگیرد. به فراخور این نیاز طبعاً حجم درخواستها در بازار هومسرویسها افزایش پیدا میکند. بهطور میانگین در این ایام حجم سرویسها در هومسرویز ۲۰۰ درصد رشد میکند.
با تمهیداتی که در نظر گرفتیم و البته همراهی همیاران خوب هومسرویز، امسال هومسرویز با آمادگی کامل در حال سپریکردن این ایام است. هومسرویز تمامی رکوردهای قبلی خودش را ارتقا داده و شاهد رشد چشمگیری هستیم.
با همراهی و همدلی همیاران هومسرویز و البته در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، تمام تلاشمان را کردیم که تعرفه قیمتها افزایش زیادی نداشته باشد. حقیقت امر این است که کلاً قیمت خدمات در ایران به نسبت سایر صنایع و بازارها پایین است و این موضوع مانع بزرگی جهت رشد این صنعت و جذب نیروی فعال و توانمند در این صنایع خواهد شد.
این مسئله تأثیرات منفی در نوع نگاه جامعه به فعالان این حوزه نیز خواهد داشت. پیشبینی میشود که در آینده با کاهش درخواست نیروی کار فعال در صنایع خدماتی، مواجه خواهیم شد.
وقتی به جزئیات آمارها نگاه میکنیم، نرخ رشد سرویسهای مربوط به ساخت با شیب کمتری مواجه هستند، ولی سرویسهایی که ماهیت تعمیری دارند، نرخ رشد چشمگیری در حال افزایش هستند.
مردم در آستانه نوروز چه سرویسهایی را بیشتر مطالبه میکنند؟
عمده سرویسهای مورد درخواست مشتریان در این ایام از اواسط بهمنماه با سرویسهایی نظیر بازسازی، ساخت کمد و کابینت، تعمیرات مبل، نقاشی و کاغذدیواری و نصب پارکت و لمینت شروع میشود و رفتهرفته با نزدیکتر شدن به ایام عید، ماهیت سرویسها به سمت سرویسهای خانهتکانی نظیر نظافت، خشکشویی مبل، قالیشویی، پردهشویی و… سوق پیدا میکند که تا انتهای سال این روند افزایشی است و در روزهای پایانی سال سرویسهایی نظیر سرویس دورهای خودرو و آرایشگری و رزرو سرویسهای خدمات مجالس و پذیرایی چشمگیر میشود.
در سال گذشته در مدتزمان نوروز چه اتفاقات خاص و جالبی برای شما رخ داد؟
خاطرات زیادی در این خصوص داریم، ولی یکی از زیباترین خاطرات در این ایام مربوط به کار قشنگ یکی از همیارانمان، علیرضا شمسعلی، همیار بخش تعمیرات لوازمخانگی بود. یکی از مشتریان هومسرویز که از طریق یکی از مجموعههای همکار به ما معرفی شده بودند، سرویسی مبنی بر خرابی یخچال ثبت کردند.
همیار ما بعد از مراجعه و بررسی شرایط متوجه شدند که موتور یخچال باید تعویض شود، ولی همیار متوجه شد که مشتری توان پرداخت این هزینه را ندارد؛ بنابراین خودشان موتور یخچال تهیه و نصب کردند و هزینهای هم از مشتری دریافت نکردند. وقتی این خبر را شنیدم، خوشحالی من از این اتفاق وصفنشدنی بود.
جامعه ما در این روزها به چنین رفتارهایی نیاز دارد. خوب است که بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم و بیشتر همدیگر را درک کنیم. ما در هومسرویز سعی داریم این افراد و رفتارها را شناسایی و اطلاعرسانی کرده و از آنها تقدیر کنیم.
جنبوجوش نوروزی در سالهای اخیر را چطور میبینید؟ اگر بخواهید مقایسه کنید، چه تغییری در آمارها و نوع سفارشها به وجود آمده است؟
در این چند سالی که فعالیت خود را آغاز کردهایم، غیرعادیترین سال هومسرویز، نوروز سال ۱۳۹۹ بود. سال ۱۳۹۹ شروع پاندمی کرونا در کشور بود و عملاً تمام شرکتها و صنایع را دچار مشکل کرد. ایام پایانی سال ۱۴۰۰ دقیقاً در نقطه مقابل این اتفاق قرار دارد و با وجود تأثیرات اُمیکرون و همچنین اوضاع بد اقتصادی جامعه، بهترین سال عملکردی هومسرویز تلقی میشود.
اما وقتی به جزئیات آمارها نگاه میکنیم، نرخ رشد سرویسهای مربوط به ساخت، نظیر ساخت کابینت، کمد و بازسازی و… با شیب کمتری مواجه هستند، ولی سرویسهایی که ماهیت تعمیری دارند، نظیر تعمیر لوازمخانگی، تعمیر موبایل و کامپیوتر و… با نرخ رشد چشمگیری در حال افزایش هستند.
بهطور کلی نرخ رشد جستوجوی کلیدواژههایی مانند ساخت، نصب و راهاندازی، با شیب کمتر و نرخ رشد کلیدواژههایی نظیر تعمیر، تعویض، سرویس و عیبیابی، با شیب بیشتری در حال رشد هستند.