کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
در همان حال که عدهای پیگیر وضعیت عادل طالبی، ضیاء صدر، میثم رجبی، جادی، محسن طهماسبی، حسین درواری، آرین اقبال و یاور مشیرفر هستند، بسیاری هم نگران کاهش بیسابقه فروش و احتمال تعدیلهای گسترده در اکوسیستم آنلاین شدهاند. تکاپوی فعالان استارتاپی و آنلاین برای رسیدن به یک فهم درست از آنچه این روزها بر سر این فضا آمده، کماکان ادامه دارد. در کنار پیگیری برای آزادی برخی چهرهها و فعالان این فضا که در هفتههای گذشته دستگیر شدهاند، پرسشهای بنیادینی مطرح میشود که تابآوری آنلاینها در برابر این وضعیت تا کجاست و در صورت شکست این مقاومت، چه بر سر آنها و کلیت این زیستبوم خواهد آمد.
عادل طالبی، ضیاء صدر، میثم رجبی، جادی، محسن طهماسبی، حسین درواری، آرین اقبال و یاور مشیرفر از جمله فعالان کسبوکاری و چهرههای صنفی-آموزشی حوزه نوآوری هستند که خبر بازداشت آنها رسانهای شده است. تلاشهای صنفی و جمعی زیادی در دو هفته گذشته انجام شده تا آنها آزاد شوند؛ هرچند هنوز این تکاپوها به نتیجه نرسیدهاند، اما باید امیدوار بود این هفته و هرچه زودتر خبرهای خوبی در رابطه با این چهرهها که فارغ از دیدگاههای سیاسیشان، زحمتهای زیادی برای صنف و اکوسیستم آنلاین کشور کشیدهاند، بشنویم… اما نگرانیهای اکوسیستم دیجیتال کشور محدود به این مسئله خاص نیست. نزدیک به یک ماه است که اینترنت و فضای آنلاین کشور بهشدت محدود شده و بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ تحت تأثیر این شرایط جدید قرار گرفتهاند. از دسترسی به سرویسهای تأثیرگذاری چون گوگلادز گرفته تا سرعت و کیفیت اینترنت در ساعتهایی که به آن دسترسی وجود دارد، تا قطع برخی زیرساختهای حیاتی چون سرویسهای ارسال پیامک؛ نهتنها بر سقوط گاه تا ۸۰درصدی فروش آنلاینها تأثیر گذاشته، بلکه زنگ خطر در خصوص احتمال شروع دومینو تعدیل نیرو در این حوزه را بهشدت به صدا درآورده است.
کسبوکارهایی که بهمرور در حال پشت سر گذاشتن اثرات زیانبار دو سال سخت کرونا بودند، هنوز جاننگرفته با وضعیتی مواجهه شدهاند که نهتنها بحثهای توسعهای و راهاندازی بخشهای جدید و استخدامهای برنامهریزیشده را در آنها متوقف کرده، بلکه کمکم این زمزمه را تشدید میکند که خطر از دست رفتن بخش مهمی از اشتغال دیجیتال کشور جدی شده است.
تا همینجا هم میتوان گفت با فیلترینگ اینستاگرام، بسیاری از کسبوکارهای خرد روی این شبکه اجتماعی که قدرت و تابآوری بالایی ندارند، احتمالاً از بین رفته یا بخش زیادی از سرمایه مالی و انسانی خود را از دست داده باشند. رسیدن این موج به کسبوکارهای بزرگتر نیز میتواند درصد قابل توجهی از اشتغال ایجادشده در اکوسیستم آنلاین کشور در سالهای اخیر را بسوزاند!