کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دانه‌درشت‌های شرکت‌های برتر

برترین‌ها به روایت اعداد

کار جالب سازمان مدیریت صنعتی در همایش ۱۴۰۰، تقسیم‌بندی شرکت‌های برتر در قاب‌های مختلفی اعم از ارزش افزوده، حجم دارایی، میزان صادرات، اشتغال‌زایی، سودآوری و ارزش بازار است که وضعیت بازیگران بزرگ و اثر آنها بر اقتصاد ملی را نمایان می‌کند.

برای نمونه مجموع فروش ۱۰ شرکت برتر این فهرست حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب نرخ دلار در سال ۱۳۹۹ فروشی معادل ۴۳ میلیارد دلار است. در عین حال از منظر ارزش افزوده، ۱۰ شرکت برتر بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان طی سال ۱۳۹۹ ارزش افزوده در اقتصاد ایران ایجاد کرده‌اند. عددی که با احتساب نرخ میانگین دلار در این سال بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

از نکات جالب درباره فهرست ۱۰۰ شرکت برتر، ۱۰ شرکت اول از منظر دارایی است که رقمش به حدود چهار میلیون میلیارد تومان می‌رسد. نکته جالب دیگر جایگاه بنگاه‌های بزرگ در اشتغال‌زایی است. شواهد گزارش سازمان مدیریت صنعتی نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور در کنار بانک‌های ‌ملت و صادرات و شرکت فولاد مبارکه برای بیش از ۱۶۰ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند.

با اینکه این رقم اشتغال‌زایی از جنبه اقتصادی – اجتماعی خوشایند است اما نشان می‌دهد نیروهای سربار در شرکت‌های ایرانی به‌ویژه در صنعت خودرو یک واقعیت تاریخی است. اما درباره شرکت‌های سودآور باید یادآور شد پنج شرکت برتر بیش از ۲۱۳ هزار میلیارد تومان طی سال ۱۳۹۹ سود کرده‌اند که رقم قابل اعتنایی بوده که از ۱۰ میلیارد دلار می‌گذرد.

همچنین پنج بنگاه برتر کشور در زمینه صادرات بیش از ۲/۶ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که حدود یک‌ششم کل صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۹ بوده است. جالب‌تر اینکه از منظر ارزش بازار، وضعیت پنج شرکت برتر حیرت‌انگیز بوده، به طوری که جمع ارزش بازار پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، شرکت صنایع ملی مس، گل‌گهر و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بالغ بر ۱۱ میلیون میلیارد تومان بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/let7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.