دکابار، شرکت استارتاپی هلدینگ دکا است که با هدف فناورانهکردن تمامی خدمات ۳۶۰ درجه لجستیک در هلدینگ دکا تأسیس شده است. دکابار درواقع برند بازارگاه حملونقل هلدینگ دکا است که بهتازگی به جمع شرکتهای دانشبنیان پیوست. میلاد کاوه، مدیرعامل شرکت دکابار گفت: «دکابار پلتفرم بازارگاه و حملونقل هوشمند هلدینگ دکا و درواقع یک Marketplace حمل و نقل و لجستیک است. مأموریت این شرکت، اتصال بیواسطه رانندگان و صاحبان بار و کالا به یکدیگر و حرکت در مسیر حمل و نقل هوشمند و غیرسنتی است.»
به گزارش روابط عمومی هلدینگ دکا، کاوه افزود: «دکابار را میتوان جامعترین بازارگاه کشور دانست. توسعه این محصول بر اساس نیازهای رانندگان صورت گرفته و این پلتفرم همچنان درحال توسعه و اضافه کردن مزیتهای جدید است.»

او با اشاره به اینکه بر اساس اعلام دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، شرکت دکابار پس از انجام ارزیابیهای مختلف، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای به صورت رسمی به جمع شرکتهای دانشبنیان پیوست، گفت: «دکابار بر اساس آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، مورد تأیید کارگروه ارزیابی شرکتها و مؤسسات دانشبنیان قرار گرفته و از این پس مشمول قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.»
بازارگاه چیست؟
کاوه، اضافه کرد: «بازارگاه حمل و نقل بستری آنلاین برای اتصال بیواسطه رانندگان به صاحبان بار و کالا است. تغییر روشهای سنتی حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگیهای زیست محیطی و همچنین صرفهجویی در وقت و هزینه رانندگان و صاحبان کالا از مزیتهای استفاده از پلتفرم بازارگاه در صنعت حمل و نقل است.»
او تأکید کرد: «باید به سمتی حرکت کنیم که با توسعه این بسترهای آنلاین در صنعت حملونقل و لجستیک، شیوههای سنتی کنار رفته و فرهنگ استفاده از این پلتفرمها در میان رانندگان نیز تقویت شود.»
تفاوتهای مهم و اساسی دکابار با دیگر بازارگاههای کشور
مدیرعامل دکابار با بیان اینکه بیش از ۸۰ شرکت فناوری دانشبنیان و شرکت حملونقل مجوز بازارگاه داخلی دریافت کردهاند، گفت: «از این تعداد تنها ۳ یا ۴ شرکت فعال هستند. دیگر شرکتها بنا به دلایل مختلف نتوانستهاند خدمترسانی کرده و فعالیت داشته باشند. پیشبینی تخصصی من این است که در چند سال آینده ۵ بازارگاه فعال در کشور وجود خواهد داشت و این شرکتها حتماً باید به شرکتهای بزرگمقیاس هوشمند متصل باشند تا بتوانند خدمات خود را در سراسر ایران ارائه دهند.»

کاوه، درخصوص مزایای رقابتی پلتفرم دکابار اظهار کرد: «در مرحله پیش از طراحی این نرمافزار و در فرایند توسعه، نرمافزارهای موجود در بازار را رصد و بر اساس تحقیقات بازار، بیش از ۴۰ مزیت و فیچر را در دکابار فعال کردیم. یکی از این مزایا تنوع بار در دکابار است. راننده میتواند بار خود را انتخاب کند، حتی میتواند بر اساس شرایط آب و هوایی، شرایط جاده و … با صاحب بار بر سر قیمت به توافق برسد. یکی دیگر از مزیتهای مهم دکابار امکان رصد حمل بار است. شرکت یا صاحب بار این امکان را دارد که بار خود را رصد کند و ببیند در هر لحظه در کدام نقطه است. تسویهحساب سریع و آنلاین یک مزیت مهم دیگر دکابار است. تنها بازارگاه کشور هستیم که پرداخت کمیسیون هزینه حمل بار را در لحظه و بهصورت آنلاین انجام میدهیم. وقتی راننده از شهری برمیگردد، بار شهر مقصد و شهر بعدی را در اپ دکابار انتخاب میکند، چانهزنیها انجام میشود و قیمت مورد توافق قرار میگیرد، راننده کمیسیون را بهصورت آنلاین پرداخت میکند و در نهایت بارنامه بهصورت آنلاین صادر میشود. پس از توسعه و اتصال سیستم تأمین اعتبارِ دکابار به صاحبان بار، دیگر نیاز نیست راننده مدتها برای دریافت هزینه کرایه منتظر بماند.»
به گفته کاوه، یکی از دیگر مزیتها و تفاوتهای مهم اپلیکیشن دکابار داشتن باشگاه مشتریان است که بازخورد خوبی از سمت رانندگان داشته و خدمات، مشوقها و تخفیفهای متنوعی در باشگاه مشتریان دکا برای رانندگان پیشبینی شده است.
همچنین کاوه تأکید کرد: «بهطور مستمر در حال توسعه و بهبود اپلیکیشن و اضافه کردن مزیتهای جدید هستیم. فرهنگسازی استفاده از فناوری در حوزه حملونقل بسیار مهم است و خوشبختانه هلدینگ دکا سرمایهگذاری خوبی در این بخش انجام داده است. این سرمایهگذاری در آینده نزدیک، منجر به توسعه خدمات لجستیکی در کشور خواهد شد و خدماتی که میتوان به قشر شریف رانندگان ارایه داد نیز خدمات بهتر و با کیفیتتری خواهد بود.»