کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی در اولین شورای فضای مجازی استانی در تبریز بر اهمیت ارتقای آموزش و سواد عمومی فضای مجازی تأکید کرد.
آقامیری در این جلسه با اشاره به شکاف بیننسلی در خصوص فضای مجازی و اهمیت این حوزه در گستره زندگی روزانه مردم تأکید کرد: «نزدیک به ۳۲ میلیون نفر کاربر بازیهای رایانهای داریم که این مهم نشانگر تفاوت دیدگاه نسلی و نوع سرگرمی در دهههای اخیر است.»
به گزارش ایسنا، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: «هر چقدر بتوانیم آموزش و سواد عمومی فضای مجازی را ارتقا دهیم و ابزارهای مورد نیاز این حوزه را طراحی و تولید کنیم، امکان ارائه خدمات و محتوا توسط خود مردم را فراهم آوردهایم و حاکمیت باید مبانی فکری و ارزشهای انقلاب اسلامی را در توسعه قالبها و سکوهای بومی دنبال کند.»
آقامیری به فرصتهای اجتماعی و اقتصادی فضای مجازی در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: «تحول دیجیتال در دو حوزه سازمانی و بخشی باید در کشور پیادهسازی شود که این میتواند با تسهیل ارائه خدمات و شفافسازی عملکرد دستگاهها، فرصتها و آثار اقتصادی و اجتماعی مطلوبی به همراه داشته باشد.»
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر نقش جدید مردم در رسانههای عصر فضای مجازی افزود: «با توجه به تفاوت شیوه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی به دلیل تفاوت قالبها و درآمیختگی قالب و محتوا، شاهد بازیگران با کارکردهای متنوع به صورت پراکنده و مردمی هستیم؛ بنابراین در صورتی که این موضوع در کشور بهدرستی تبیین و برنامهریزی شود میتوانیم تحول جدی در حوزه نرمافزارهای فرهنگی داشته باشیم.»
آقامیری با اشاره به تغییر نقش مردم در عصر فضای مجازی از پذیرنده خدمت و مصرفکننده محتوا به ارائهدهنده خدمت و تولیدکننده محتوا، مردم را بازیگران اصلی در حکمرانی فضای مجازی دانست و درباره نقش حاکمیت افزود: «طراحی سکوهای بومی بر مبنای ارزشهای اسلامی و ایرانی از اولویتهای ماست و بر همین اساس باید در حوزه سرویس و خدمات مبانی فکری حکمرانی کشور در قالبها تجسد و تبلور یابد.»
دبیر شورای عالی فضای مجازی نقش حکومت در حکمرانی فضای مجازی را زمینهسازی و تسهیلگری برای کنشهای مردمی دانست و گفت: «حکمرانی باید شامل نقش فرهنگسازی، آموزش و ارائه زیرساخت مناسب باشد و تولید محتوا یک کنش مردمی است، بنابراین باید هر استان براساس ظرفیت، نقاط قوت، ویژگیها و فرهنگ بومی خود نهضت تولید محتوا ایجاد کند.»
آقامیری در این نشست با اشاره به موضوعات کلانی که در شورای عالی فضای مجازی برنامهریزی شده است نقش شورای فضای مجازی استانها را برنامهریزی بومی و محلی بر مبنای سیاستهای ملی دانست که بایستی در شوراهای استانی متناسب با ظرفیتهای استان، برنامهریزی و اجرا شود. همچنین در خصوص رشد متوازن ابعاد فضای مجازی اعلام کرد: «برنامههای استانی باید جامع، کامل و با مشارکت تمامی بخشهای دولتی، خصوصی و فعالان و متخصصان این حوزه ترسیم شود تا ابعاد مختلف آن در زیرساخت، خدمات و محتوا متناسب با مزیتها و ظرفیتهای استانی و به صورت متوازن رشد کند.»
دبیر شورای عالی فضای مجازی ستون پیشرفت کشور در فضای مجازی را نیز سرمایه انسانی کشور دانست و افزود: «تربیت و حفظ سرمایههای انسانی در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع نیروهای انسانی متخصص فضای مجازی ستون این فضا هستند.»