کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
چهارمین رویداد از توکنتاک با موضوع «بازارهای تبادل رمزارزها» به میزبانی سهیل نیکزاد، مدیرعامل اوپکس برگزار شد. طی این رویداد در پنلی با حضور مهدی شریعتمدار، مدیرعامل پلتفرم جیبیت؛ امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس؛ رضا قربانی، مؤسس رسانه راه پرداخت و احسان قاضیزاده، مدیرعامل اکسیر، مسئله رگولاتوری رمزارزها و چالشهای آن به بحث گذاشته شد. این رویداد با حمایت شرکت ققنوس، اوپکس و پلتفرم نوآوری باز پرابلم برگزار شده بود.
چالش اصلی؛ نحوه قانونگذاری حوزه رمزارز
رضا قربانی در این پنل، با اشاره به اینکه حوزههای مالی، بانکی، بورس، بیمه، پرداخت و نیز رمزداراییها بر سه پایه فنی، برندینگ و تنظیمگری استوار هستند، توضیح داد: «در تمام دنیا نحوه تنظیمگری حوزه داراییهای دیجیتال مورد سؤال است؛ چراکه این نوع از دارایی پدیدهای متفاوت از حوزه بانکی با قدمتی حدود ۴۰۰ساله است و این نوع دارایی با ادبیات «تغییر و انقلاب» پای در عرصه وجود گذاشته است، با این حال این پدیده در دنیا جدای از بحث مفید یا غیرمفید بودن، مورد پذیرش قرار گرفته است.»
بر اساس صحبتهای او، بارها خبرهایی حاکی از ایجاد محدودیت در زمینه بیتکوین از کشور چین شنیده شد؛ از این رو باید توجه کرد که با ممنوعیت در این حوزه نمیتوان مسئله را حلشده فرض کرد.
در زمینه داراییهای دیجیتال متنهای مکتوب بسیار جدی و دقیقی نوشته شده که بهصورت مداوم بهروزرسانی میشوند، بهطوری که استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی یا IFRS نیز بر همین اساس خود را بهروزرسانی میکند، پس اینگونه میتوان گفت که این پدیده اتفاقی است که در سطح جهان افتاده است؛ از این رو اینکه داراییهای دیجیتال در هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده و اقدامی به لحاظ تنظیمگری نیز صورت نگرفته، گزاره نادرستی به نظر میرسد.
مهدی شریعتمدار نیز با تأکید بر اینکه باید برای تنظیمگری نسبت به پدیدهها اشراف کافی داشته باشیم، گفت: «اینکه قواعد را به گونهای تنظیم کنیم که اصل پدیده توکنها و رمزارزها طبق نظر ما رفتار کنند، امری نشدنی است، ولی میتوان آن قسمتی را که مربوط به نحوه استفاده از آن میشود، قاعدهمند کرد؛ از این رو میتوان گفت که نگاه حاکمیت نسبت به این موضوع به بلوغ رسیده است.»
به گفته او، دارایی دیجیتال پدیدهای است که میتواند بانک مرکزی را تحتالشعاع قرار دهد؛ از این رو نمیتوان با جرمانگاری آن، کاری کرد که این نوع از دارایی از اساس وجود نداشته باشد و روند آن کاملاً متوقف شود، به همین دلیل امکان موفقیت در انکار این موضوع وجود نخواهد داشت که در غیر این صورت، مسئلهای که برای موضوع ماهواره ایجاد شد، شکل میگیرد.
کمکاری شده است
امیرحسین راد در این پنل با اشاره به عدم تجربه موفق از رگولاتوری در حوزه فینتک گفت: «نمیتوان توقع داشت که در موضوعی مانند رمزارز که بخشهای مختلفی از حاکمیت را درگیر خود میکند، بتوان بهراحتی به نتیجه رسید؛ چراکه قانونگذاری در موضوعات سادهتری مانند اینشورتک، لندتک و احراز هویت غیرحضوری بهراحتی صورت نگرفته و همین مقدار قانونگذاری نیز با کلی اماواگر انجام شده است.»
او همچنین معتقد است: «اگر مجوزی برای کسبوکاری مانند نوبیتکس تعریف نشده یا اینکه به ما مجوزی ندادند، به دستگاه متولی مربوطه برمیگردد و وظیفه قانونگذاری در این حوزه بر عهده او بوده؛ بنابراین باید توجه کرد که این کموکاستی از سوی یک کسبوکار رخ نداده است.»
احسان قاضیزاده با بیان اینکه رگولاتوری یک تخصص است و مانند هر کار فنی به شناخت کافی نیاز دارد، گفت: «پل ارتباطی بین بخش خصوصی و فناوران آن با بدنه حاکمیت نیز میتواند یک تخصص باشد، به طوری که کسبوکارهایی بر همین اساس شکل میگیرند و مدل کسبوکاری خود را تعریف میکنند.» به گفته او، حاکمیت در هر پدیدهای عقبتر از بخش خصوصی است و تغییر این پارادایمها بهسختی اتفاق خواهد افتاد، اما روند روبهرشد آگاهی در بدنه حاکمیت همچنان امیدها را زنده نگه میدارد.