کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
«لولولمون» در حال ورود به عرصه کفش است و دستهبندی محصول جدیدی را برای تولیدکننده شلوارهای ساق و نیمتنههای ورزشی وارد بازار میکند تا رقابت خود را با غولهایی مانند نایکی و آدیداس جدیتر کند.
اولین کفش «رانینگ» زنانه این شرکت به نام «بیلیس فیل» از ۲۲ مارس در بازارهای منتخب در سراسر آمریکای شمالی، چین و بریتانیا برای خرید در دسترس خواهد بود. این کفش مناسب دویدن با قیمت ۱۴۸ دلار به فروش خواهد رسید.
این ارائه محصول نشاندهنده حمله رسمی لولولمون به رده کفشهای کتانی است. تجارت کفش، برای زنان و مردان، میتواند یکی دیگر از اهرمهای مهم رشد برای خردهفروشی لباسهای ورزشی باشد؛ زیرا بهدنبال جذب رقبای بزرگتر خود است.
فروش کفشهای کتانی در طول همهگیری رونق گرفته؛ زیرا مصرفکنندگان بیشتری هنگام کار از خانه به دویدن میروند یا کفشهای راحتتری را انتخاب میکنند. این یک دسته فوقالعاده پرطرفدار با رقبای مختلف، از غولهایی مانند نایکی و رانینگ آن گرفته تا برندهای خاص مانند آلبردز است که کفشهای مخصوص دویدن نیز تولید میکند.
لولولمون گفته قصد دارد سال آینده مجموعهای از کفشهای مردانه تولید کند، در این مرحله مجموعه خود را برای زنان با کفشهای ویژه و کفشهای کتانی فصلی گسترش خواهد داد.
کفش راحت؛ پرطرفدارتر از همیشه
در همین حال، لولولمون گفت که در تابستان امسال دو نوع کفش ورزشی زنانه را با قیمتهای ۱۳۸ و ۱۴۸ دلار عرضه خواهد کرد، پس از آن یک کفش راحتی برای پوشیدن بعد از تمرین با قیمت ۵۸ دلار و یک کفش ورزشی دیگر با زیره میانی راحتتر با قیمت ۱۲۸ دلار عرضه خواهد شد.
در سال ۲۰۱۹، قبل از همهگیری ویروس کرونا، مدیر اجرایی کالوین مکدونالد گفت که این شرکت فضای سفیدی در بازار کفش دیده است. او اشاره کرد که لولولمون در یک مقطع زمانی شروع به فروش کفشهای خود خواهد کرد.مک دونالد روز سهشنبه هفته گذشته در بیانیهای اعلام کرد که انشعاب در بازار کفش، گام طبیعی بعدی این شرکت است.
او گفت: «این یک لحظه هیجانانگیز برای برند ماست. ما به همان شیوهای که کسبوکار پوشاک خود را ایجاد کردهایم، وارد دسته کفش میشویم؛ با محصولاتی که برای رفع نیازهای برآوردهنشده طراحی شدهاند و ابتدا برای زنان ساخته شدهاند.»
بر اساس دادههای شرکت تحقیقات بازار انپیدی گروپ، فروش کفشهای ورزشی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۱۷ درصد برای مردان و ۲۴ درصد برای زنان افزایش یافته است.
به گفته «مت پاول»، تحلیلگر ورزشی انپیدی، برترین برندهای کفش ورزشی برای زنان، بهویژه نایکی، اسکیچرز، آدیداس، بروکس و نیوبالنس هستند. پاول گفت که پیشبینی میکند فروش کفشهای ورزشی زنانه و مردانه امسال با درصد تکرقمی پایینی رشد خواهد کرد که حاصل دستاوردهای سال گذشته است و نیمه اول سال ۲۰۲۲ با چالشهای بزرگتری نسبت به نیمه دوم مواجه است.
فروش لولولمون برای ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ ژانویه ۲۰۲۱ از ۳.۹۸ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴.۴ میلیارد دلار افزایش یافت. سهام آن نیز تا به امروز بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.
برای مقایسه، نایکی در سال مالی منتهی به ۳۱ می ۲۰۲۱، ۴۴.۵ میلیارد دلار فروش داشت که ۱۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. آدیداس هنوز نتایج خود را برای سال ۲۰۲۱ گزارش نکرده است. درآمد آن برای ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، بالغ بر ۱۹.۸ میلیارد یورو یا حدود ۲۱.۶ میلیارد دلار بوده است.