کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رویداد سختافزار و زیرساخت دیجیتال، به همت کارخانه نوآوری رسانه راهکار در تاریخ بیستویکم آبانماه در محل کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.
به مناسبت برگزاری این رویداد کارنگ با رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار و دبیر رویداد زیرساخت دیجیتال گفتوگو کرده است. جمیلی در این گفتوگو اصلیترین هدف برگزاری رویدادهای کارخانه رسانه نوآوری راهکار را شناسایی بازیگران و تهیه فهرست از اکوسیستم بخشهای مختلف اقتصاد دیجیتال معرفی میکند.
او همچنین یکی از علتهای برگزاری رویداد زیرساخت دیجیتال را، شناخت چالشهای بسیار این حوزه معرفی میکند که کارخانه رسانه نوآوری راهکار در طول سالهای ارتباط با این صنعت متوجه آنها شده است؛ از این جهت رویداد پیش رو گردهمایی برای حل مسائل زیرساخت دیجیتال کشور خواهد بود.
زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه
رضا جمیلی با بیان اینکه زیرساخت دیجیتال به طور کلی در اقتصاد، اقتصاد دیجیتال و حتی سیاست کشورها یک حوزه بسیار راهبردی و استراتژیک محسوب میشود، عنوان میکند: « هنگامی که از توسعه کشور و توسعه اقتصاد صحبت میکنیم، نیازمند برخی ابزارها و زیرساختها هستیم. همچنین در کنار زیرساختها نیازمند سیاستها و راهبردهایی نیز هستیم. به عبارتی راهبرد میتواند این باشد که در اقتصاد دیجیتال به سمت توسعه حرکت کنیم؛ برای این که در راستای سیاست و راهبردهای توسعه در اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم، چند متغیر و نیازمندی وجود دارد؛ یکی از این متغیرها زیرساخت و سختافزار است. به این مفهوم که اگر بخواهیم سهم اقتصاد دیجیتال را از تولید ناخالص داخلی پنج درصد افزایش دهیم، باید زیرساختهای اقتصاد دیجیتال را فراهم کنیم.»
زیرساخت در اقتصاد دیجیتال
اما زیرساخت در اقتصاد دیجیتال به چه معناست؟ جمیلی در توضیح چیستی زیرساخت دیجیتال توضیح میدهد: «زیرساخت شامل مراکز داده یا همان دیتاسنترها، مراکز پردازش، زیرساختهای ابری، سرورها و شبکههای قدرتمند است. اخیراً زیرساخت شامل مفاهیمی همچون هوش مصنوعی و راهکارهای گرافیکی نیز میشود. اینها زیرساختهایی هستند که اقتصاد دیجیتال میتواند بر مبنای آنها رشد کند.»
جمیلی در توضیح اینکه اقتصاد دیجیتال شامل چه حوزههایی میشود، تصریح میکند: «کسبوکارها، دولت، استارتاپها، نوآوران، شرکتهای دانشبنیان و هر کسی که در اقتصاد دیجیتال ایده و یا کسبوکاری دارد، نیازمند آن است که از دیتاسنترها استفاده کند یا از قدرت پردازشی و گرافیکی منابع خارج از سازمان خود استفاده کند. تمامی نیازمندان این حوزه در کشورهای مختلف به شکل کلی به نام اکوسیستم زیرساخت دیجیتال شناخته میشود.»
جمیلی در توضیحات بیشتر درباره علت برگزاری رویداد زیرساخت دیجیتال میگوید: «در سالهای گذشته که کارخانه نوآوری رسانه راهکار با فعالان حوزه تأمین و تولید سختافزارهای دیجیتال در ارتباط بود، به این نتیجه رسید که این حوزه دارای چالشهای فراوان است، درحالی که فعالان آن در صف مقدم زیرساخت دیجیتال هستند. در نتیجه خواستیم صدای فعالان این حوزه را بشنویم و از برنامههای آینده آنها بدانیم. علاوهبر این که بدانیم هرکدام از کسبوکارهای زیرساخت دیجیتال چه نقشی بر عهده دارند. همچنین موانع رشد، توسعه و فرصتهای این حوزه برای رشد را شناسایی کنیم.»
زیرساخت دیجیتال تنها سختافزار نیست
رضا جمیلی ضمن بیان اینکه کارخانه نوآوری رسانه راهکار به این نتیجه رسید که تمام موارد مذکور را میتوان در قالب یک رویداد و با کنار هم قرار دادن اکوسیستم سختافزار مورد بررسی قرار دهد، بیان میکند: «در این راستا تصمیم گرفتیم بخش دولتی اکوسیستم زیرساخت دیجیتال را که در حوزه تأمین و تولید و رگولاتوری بسیار تأثیرگذار هستند، درکنار برخی ذینفعان بزرگ قرار دهیم تا بتوانیم شناخت بهتری از اکوسیستم زیرساخت اقتصاد دیجیتال، نیازها و فرصتهای آن داشته باشیم.»
او ادامه میدهد: «رویداد اخیر به این دلیل «زیرساخت دیجیتال» نامگذاری شده است که تنها مختص سختافزار نباشد. همانطور که توضیح دادم زیرساخت دیجیتال تنها سختافزار نیست. اکنون فناوری ابری، اینترنت، هوش مصنوعی، سولوشنها و راهکارهای سازمانی برای مباحث پردازشی و گرافیکی و اینترنت اشیا نیز بخشی از زیرساخت دیجیتال کشور محسوب میشوند.»
اینترنت یک مرحله بنیادین از زیرساخت دیجیتال
جمیلی درباره زیرساخت اینترنت توضیح میدهد: «اینترنت یک مرحله خیلی بنیادین در زیرساخت دیجیتال است؛ به عبارتی پیشفرض ما این است که اینترنت با کیفیت و پایدار وجود داشته باشد که در نتیجه آن بتوانیم دیتاسنتر، مراکز داده، پردازش ابری و دیگر زیرساختها را داشته باشیم. درباره مشکل اینترنت روزانه به شکلهای مختلفی صحبت میشود. همچنین در رویدادهای مختلفی که راهکار برگزار کرده است همواره بخشی از رویداد به وضعیت اینترنت اختصاص یافته است؛ اما اگر بخواهیم اکوسیستم اینترنت را دور هم جمع کنیم، به عبارتی میشود همه کسبوکارهای ایرانی. پس مجبور هستیم کمی اختصاصیتر به اکوسیستم نگاه کنیم.»
او در ادامه توضیح میدهد که اینترنت رگ اصلی و حیاتی برای همه اقتصادها است و تنها محدود به اقتصاد دیجیتال نمیشود؛ در نتیحه بخشی از رویداد زیرساخت دیجیتال نیز به مطالبه اینترنت با کیفیت و پایدار اختصاص خواهد یافت.
مهمترین محورهای رویداد
جمیلی درباره مهمترین محورهای رویدادهای برگزار شده توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار توضیح میدهد: «شناسایی بازیگران و تهیه فهرست از کل اکوسیستم یک بخش از اقتصاد دیجیتال، هدف اصلی برگزاری رویداد در کارخانه نوآوری رسانه راهکار است. به طور مشخص در حوزه زیرساخت نیز قصد داریم تا این هدف را دنبال کنیم. اپراتورهای تلفن همراه، تأمینکنندگان سختافزارها در حوزه تولید چه در سمت B2B و چه در سمت B2G و حتی در سمت B2C که به عبارتی کسبوکارهایی هستند که سختافزارهای مصرفی کامپیوترها را تولید میکنند، دولت و بخشهای رگولاتوری تولید و یا واردات سختافزارها، کسبوکارهایی که در حوزه نگهداری مراکز داده و مراکز ابری پردازشی و سرویس نگهداری هستند، حوزه آموزش که در خصوص آموزش نیروهای شبکه، برپایی دیتاسنترها و مراکز آموزشی در این حوزه (دانشگاهها و…) را بخشی از اکوسیستم زیرساخت دیجیتال میدانیم که در این رویداد شرکت خواهند داشت.»
B2B؛ مهمترین بخش اکوسیستم زیرساخت دیجیتال
مدیر توسعه کسبوکار راهکار، یکی از مهمترین بخشهای اکوسیستم زیرساخت دیجیتال را بخش B2B معرفی میکند و میگوید: «آن بخش از اکوسیستم که نیازهای کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال را پاسخ میدهند، یکی از مهمترین بخشهای این اکوسیستم هستند. به عبارتی همان کسبوکاری که به دیجیکالا کمک میکند پردازش کالاهای خود را انجام دهد، کسبوکاری که به اسنپ کمک میکند تا دیتاهای خود را به شکل امنی نگه دارد و همین طور کسبوکارهایی که در حوزه امنیت دیجیتال هستند، بخشی از اکوسیستم زیرساخت دیجیتال به شمار میآیند.»
رضا جمیلی مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار در ادامه درباره چگونگی برگزاری رویداد توضیح میدهد. به گفته او رویداد زیرساخت دیجیتال دو بخش دارد؛ در بخش اول رویداد که به شکل ویدئوکست و در ساعات اولیه برگزار میشود، بحثهای فنی و مهندسی حوزه زیرساخت دیجیتال مطرح میشوند. این مباحث شامل آموزش، مهندسی شبکه، مهندسی مراکز داده و فناوریهای ابری است. همچنین بخش دوم رویداد که در ساعات بعدازظهر ادامه خواهد یافت به بحثهای عمومیتر این حوزه میپردازد.