کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
استارتاپ رایدر که مأموریت دارد تا به خریداران آنلاین در پاکستان، خدمات Next Day Delivery یا همان تحویل روز بعد را درست مشابه آمازون ارائه دهد، اخیراً جذب سرمایه کرده است. این شرکت مستقر در کراچی اعلام کرد که ۱/۳ میلیون دلار بودجه جدید از شرکتهایی چون «وایکامبینیتورو فلکسپورت» سرمایه دریافت کرده است. در این دور سرمایهگذاری آرش فردوسی، بنیانگذار دراپباکس هم حضور داشته است. به این ترتیب مجموع سرمایههای جذبشده استارتاپ رایدر از سپتامبر ۲۰۲۱ تاکنون به ۴/۵ میلیون دلار رسیده است.
رایدر که در سال ۲۰۱۹ توسط «سلمان آلانا»، مدیر سابق شرکت UPS پاکستان تأسیس شد، در حال ساخت شبکهای از هابهای مرتبسازی، مراکز تحویل و ناوگان دیجیتالی در صنعت لجستیک است. این پلتفرم فروشندگان را قادر میسازد تا خدمات «تحویل روز بعد» را با بهینهسازی مسیر، ردیابی زنده و زمانبندی دقیق برای خریداران ارائه دهند. این شرکت ادعا میکند که بعد از دور سرمایهگذاری اولیه خود در سپتامبر ۲۰۲۱، درآمدش ماهانه ۱۱۰ درصد افزایش یافته و تعداد مشتریان خود را دوبرابر کرده و به ۶۵۰ فروشنده آنلاین رسانده است. رایدر تاکنون سه میلیون بسته را در ۶۰ شهر پاکستان تحویل داده و در حال حاضر شبکهای متشکل از ۱۶ هاب را اداره میکند.
آلانا به سایت تککرانچ گفته است: «اگر چیزی را آنلاین سفارش دادید، ریسک بزرگی را پذیرفتهاید، زیرا ممکن است هرگز به دستتان نرسد.» او زمانی که برای تحصیل در رشته MBA به لندن نقل مکان کرده بود، با مشاهده سرویس دلیوری آمازون وسوسه شد که وارد این صنعت شود. او میگوید: «آن زمان با خودم فکر کردم چگونه میتوان سفارشی را که در نیمهشب ثبت کردم، صبح روز بعد در مقابل خود داشته باشم. فکر میکردم فرصت بزرگی برای ارائه این خدمات به فروشندگان آنلاین در پاکستان و ریشهکنکردن «اضطراب بستهها» برای همه خریداران آنلاین در پاکستان – از جمله خودم – وجود دارد.»
آلانا پس از کسب MBA خود در UPS پاکستان بهعنوان رئیس استراتژی و توسعه تجارت شروع به کار کرد. او چالشهایی را که متصدیان تدارکات با آن مواجه هستند، از جمله سفارشهای ازدسترفته را رؤیت کرده بود؛ از جمله خریدارانی که تمایلی به سفارش مجدد آنلاین ندارند یا فروشندگان آنلاینی که با دردسرهایی مانند تحویل نقدی حضوری مواجه بودند. این چالشها برای یک میلیون شرکت کوچک و متوسط پاکستان که برای دسترسی به مشتریان خود به اینستاگرام و فیسبوک متکی هستند، مسئله بزرگی بود.
آلانا میگوید: «من فهمیدم که ارائهدهندگان تحویل سنتی برای خدماترسانی در حوزه خردهفروشی آنلاین راهاندازی یا مجهز نشدهاند و از این رو تغییر در این صنعت آن هم از داخل این صنعت آهسته و پرهزینه خواهد بود. همهگیری کووید ۱۹ یک تغییر عظیم و غیر قابل برگشت برای خرید آنلاین در سراسر پاکستان بود. من به این نتیجه رسیدم که فقط یک استارتاپ دارای هدف روشن، پویا و متمرکز بر رشد میتواند بهموقع از این فرصت استفاده کند.»
لجستیک برای بسیاری از کسبوکارهای آنلاین یک بخش بدنام و پولسوز شده است. آلانا اعتقاد دارد که شبکه مراکز تحویلی که رایدر در حال ساخت آنهاست، چیزی نیست که معمولاً تصور میشود، بلکه شامل انبارهای سیار (یا ونهای از پیش سازماندهیشده) هستند که مشکلات فعلی لجستیک کسبوکارها را برطرف خواهند کرد.
با این حرکت روبهجلو، رایدر میخواهد مراکز دلیوری خود را در فروشگاههای زنجیرهای راهاندازی کند. این بدان معناست که مراکز تحویل به اندازه کافی انعطافپذیر هستند تا با تغییر مناطق تجارت الکترونیکی با حجم بالا موقعیت خود را جابهجا کنند.
او میگوید: «ما اساساً روی «لجستیک شهری» کار میکنیم؛ بنابراین به مراکز و فضاهای بزرگ مرتبسازی نیاز نداریم. شبکه ما متشکل از مراکز تحویل کوچک متعددی است که بهطور عمدی برای پوشش مراکز تجارت الکترونیک با حجم بالا طراحی شدهاند و در نهایت با تغییر این مناطق در برابر جابهجایی انعطافپذیر هستند.»