شرکتهایی که وعده میدهند مواد غذایی را در ۱۵ دقیقه تحویل میدهند، در طول پاندمی کرونا افزایش یافتند، اما اکنون در حال عقبنشینی هستند.
فقط هشت ماه زمان برد تا جوکر (Jokr)، استارتاپ تحویل خیلی سریع، به یک یونیکورن تبدیل شود. یونیکورن به شرکتهایی میگویند که به ارزش یک میلیارد دلاری میرسند. تنها شش ماه زمان برد تا استراتژی آن شروع به سقوط کند. جوکر شهر نیویورک را با تبلیغات پراکنده پر کرده بود و وعده میداد مواد غذایی را در عرض ۱۵ دقیقه به صورت رایگان تحویل میدهد! آن هم بدون حداقل سفارش! این شرکت در مجموع ۴۳۰ میلیون دلار از طریق سرمایهگذاری خطرپذیر جمعآوری کرد تا به گسترش برقآسای خدمات خود در شهرهای سراسر جهان ادامه دهد. از بوستون تا بوگوتا، پیکهای فیروزهایپوشش با اسکوترها، بستنی و شیشههای سس پاستا را با خود حمل میکردند، در حالی که جوکر داشت پول از دست میداد.
بنا به گفته مجله اینفورمیشن، در نیمه اول ۲۰۲۱ این استارتاپ ۷/۱ میلیون دلار سرمایه کسب کرد، اما ۶/۱۳ میلیون دلار از دست داد. خدمات جوکر در ماه آوریل در اروپا تعطیل شد. ژوئن امسال، ۱۴ماه پس از راهاندازی و یک سال پس از تبلیغ برنامههایی برای ساخت ۱۰۰ ریزانبار تنها در شهر نیویورک، جوکر اعلام کرد از ایالات متحده خارج میشود و ۵۰ کارمند خود را اخراج کرد. این شرکت هنوز در شهرهایی مثل سائوپائولو، مکزیکوسیتی و بوگوتا فعالیت میکند. سایر استارتاپهای تحویل سریع نیز در حال کوچک شدن هستند.