کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
خابی لیم، کمدین ایتالیایی-سنگالی و یکی از بزرگترین تیکتاکرهای دنیا از نظر تعداد دنبالکننده پس از سبقت از چارلی داملیو، هماکنون بهعنوان سفیر بایننس، بزرگترین پلتفرم جهان در خریدوفروش رمزارزها، شروع به کار کرد. این در حالی است که این پلتفرم هفته گذشته در جهت ورود به دنیای انافتی، با کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی دنیای فوتبال، شریک شد.
این قراردادها و شراکتهای جنجالی با ستارگان دنیا در زمان سختی برای رمزارزها جریان دارد. در ماه مه با سقوط TerraUSD شوک بزرگی به بازار رمزارزها وارد شد و بسیاری سرمایه خود را از دست دادند. در پی این افت، کمپانیهایی چون Crypto.com، کوینبیس، بلاکفای و جمینی نیز دچار مشکل شدند.
بسیاری که در این کمپانیها مشغول به کار بودند اخراج شدند و ارزش رمزارزها تا حدود ۳۵ درصد کاهش یافت. درحال حاضر بسیاری از کاربران و سرمایهگذاران عصبی هستند، مگر اینکه آنقدر خوشبین باشند که قیمت بیتکوین تا ماه نوامبر به بالای ۶۰ هزار دلار برسد.
ابرقهرمان تازه بایننس
خابی لیم در تاریخ ۳۰ ژوئن با انتشار یک ویدئو برای طرفداران خود در تیکتاک و اینستاگرام، در لباس یک ابرقهرمان با نام تجاری بایننس ظاهر شد. این کمدین مشهور با به سخره گرفتن راهکارهای پیچیده و ساده کردن آنها به شهرت امروزی خود رسیده است و او تمام این کارها را بدون به زبان آوردن یک کلمه و تنها با باز کردن دستانش انجام میدهد.
بایننس در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که لیم این قالب تیکتاک را برای ویدئوهای مربوط به وب۳ اعمال میکند و سعی میکند مفاهیم پیچیده را برای دنبالکنندگان خود ساده کند. با این حال ممکن است انجام این کار در ویدئوهایش برای او سخت باشد، چراکه او بهندرت صحبت میکند.
لیم در بیانیهای گفت: «فالوورهایم خانواده من هستند و من همیشه به دنبال چالشهای جدید و محتوای جالب برای به اشتراک گذاشتن با آنها هستم. من مدتی است که در مورد وب۳ کنجکاو شدهام و از این فرصت استفاده کردم تا با رهبرانی مانند بایننس شریک شوم، زیرا با کاری که من انجام میدهم کاملاً مطابقت دارد؛ سرگرمکردن و آسان کردن مفاهیم پیچیده.»
خابی لیم و متاورس
لیم همچنین در مشارکت با متا، برای تبلیغ متاورس انتخاب شده است. او در ویدئویی در کنار مارک زاکربرگ ظاهر شد. خابی لِیم و کریستیانو رونالدو بهعنوان سفیران بایننس، انافتیهایی میسازند که طرفدارانشان میتوانند آنها را بخرند و معامله کنند. بسیاری معتقدند که وب۳ میتواند آینده اقتصاد را بهبود بخشد، اما برخی از کهنهکاران صنعت رسانههای اجتماعی معتقدند که این فضا بیش از حد ناپایدار است و نمیتوان به آن اعتماد کرد. هنک گرین، یک یوتیوبر قدیمی، هفته گذشته در جریان VidCon گفت: «من شخصاً در مورد انافتیها اطلاعات کمی دارم و قصد ندارم چیزی را که ممکن است ارزشمند نباشد، به کسی بفروشم.»
اعتماد طرفداران به یک سازنده انافتی میتواند بسته به شهرت برندهایی که مسئول تبلیغات آنها هستند، بهشدت تغییر کند؛ اما معاملات برند برای سازندگانی که به دنبال کسب درآمد قابلاعتماد هستند، عملاً اجتنابناپذیر است. بهویژه در تیکتاک که تولیدکنندگان محتوا، بهاندازه کافی دستمزد دریافت نمیکنند. بایننس با سفیرانی مانند لیم و رونالدو، میتواند به مبالغ بزرگی دست یابد اما این ستارهها ممکن است با خشم عمومی طرفداران در آینده مواجه شوند.