سونامی زوماتو

نگاهی به بزرگ‌ترین عرضه اولیه نخستین تک‌شاخ بورسی هند

فتح قله، اغلب با نادر بودن گره خورده است، چراکه یکتایی در هر چیز اعم از تاریخ تولد، یک شاهکار علمی یا اولین زن معاون رئیس‌جمهور، با وزن خاص خود بر روند کاری دیگر هم‌قطاران تأثیر می‌گذارد. اگرچه تضمین ماندگاری یک پدیده یکتا به خودی خود جای بحث دارد، اما ما امروز روی تأثیر امواج عرضه اولیه زوماتو (Zomato)، نخستین تک‌شاخ بورسی هند، متمرکز می‌شویم.


عرضه اولیه استارتاپ تحویل غذای آنلاین زوماتو که هفته آینده کلید می‌خورد، از دید روزنامه‌نگاران و خبرگان صنعت به عنوان بزرگ‌ترین عرضه عمومی شرکت‌های فناور هندی معرفی شده است. ارزش این شرکت در اولین نمایش عمومی خود بالغ بر ۶/۸ میلیارد دلار تخمین زده شده و نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که اقبال سرمایه‌گذاران به آن بسیار زیاد است. نگاه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بازار به دیگر کسب‌و‌کارها به‌خصوص موبی‌ویک (MobiWik) و پی‌تم (Paytem) که در آینده به سرمایه‌گذاری عمومی در بازار نزدیک می‌شوند، در نتیجه این عرضه اولیه خواهد بود. عملا موفقیت این شرکت می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر منجر شود، اوضاع را از حالت معمول خارج کند و نقطه عطفی برای رشد سرمایه‌گذاری در میان تنش‌های قانونی و نظارتی باشد.

در حالی که فشار زیادی بر زوماتو برای له نشدن در این عرضه اولیه وجود دارد، پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می‌افتد هم آنچنان ساده نیست. از استقبال دیوانه‌وار برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی که در فاز‌های نخست پیدایش هستند گرفته تا درخواست زودهنگام مهندسان برای دریافت حقوق بیشتر با رشد تقاضا!

موفقیت زوماتو سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کند و رقابت‌ها بر سر سرمایه‌گذاری را توسعه می‌دهد. آن‌طور که پلتفرم تحلیل داده ترکسن (Tracxn) می‌گوید، همین الان استارتاپ‌های هندی با جذب سرمایه عدد ۴۶/۱۰ میلیارد دلار در نیمه اول ۲۰۲۱ رکورد چهار میلیارد دلاری سال گذشته خود را در این بازه زمانی شکسته‌اند! این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری در شش‌ماهه نخست ۲۰۱۹، ۴/۵ میلیارد دلار بوده است و همه این‌ها را مقایسه کنید با سرمایه ۶/۱۱ میلیون دلاری که استارتاپ‌های هندی در کل ۲۰۲۰ جمع آوری کرده‌اند! اقبال به استارتاپ‌های هندی زیاد شده اما این بازار بورس است که در نهایت مشخص می کند این اقبال چقدر درست بوده است.

چه در واقعیت و چه در مورد استارتاپ‌ها، همیشه نتیجه نهایی محصول یک تصمیم واحد نیست، بلکه یک نقطه عطف، نتیجه چندین و چند پیروزی و شکست است و بعد از آن هم با پیشرفت کار، دیگر نقاط عطف از راه می‌رسند. اما این واقعیت، اهمیت بزرگ‌ترین عرضه اولیه هند را کم نمی‌کند، اگرچه تأثیر امواج تنها برآمده از یک رویداد مالی نیست، اما این عرضه اولیه لاقل می‌تواند انگیزه‌ای برای سایرین باشد.

نمایش لینک کوتاه
کپی لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vqaf کپی شد

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین

هوش مصنوعی جای نبوغ و اراده انسان را نمی‌گیرد

کارنگ ۱۶۳ منتشر شد

یک هدف صد مدیرعامل را زیر یک سقف جمع کرد