کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اولین نشست در رویداد نوآوران لجستیک ایران تحت عنوان «نوآوریهای ۱۰ سال گذشته لجستیک ایران» با راهبری راضیه مینایی، کارشناس توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار شد. مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید؛ شهاب افشارکهن، مدیرعامل زپ و مجتبی نصیری، قائممقام مدیرعامل پارسی پست در این نشست حضور داشتند.
شایان ذکر است، رویداد نوآوران لجستیک ایران روز ۱۷ مهرماه همزمان با روز جهانی پست و با حمایت شرکتهای «تاپین» و «چابک» به همت کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار شد.
مهمترین سرمایهگذاریها در صنعت لجستیک
مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید، در رویداد نوآوران لجستیک اظهار کرد: «در ۱۰ سال گذشته اتفاقات خوبی در صنعت خردهفروشی و فروشگاههای آنلاین رقم خورد و این کسبوکارها تمرکز خود را روی فروش محصول گذاشتند. در این میان، اهمیت داشتن رضایت مشتری به یک مزیت رقابتی تبدیل شد که افزایش سودآوری فروشگاهها را به همراه آورد. این دغدغه فروشگاهها، صنعت لجستیک را هم تحتتأثیر قرار داد و باعث کاهش هزینهها شد که اهمیت بسیار زیادی دارد.»

او در این باره خاطرنشان کرد: «بیشترین سرمایهگذاری برای گلرنگ در بخش لجستیک بوده است، به این شکل که در تلاش است تا زیرساختهای حملونقل خود را توسعه دهد. با سهم بازاری که اکنون اتفاق افتاده میتوانیم نتیجه آن را مشاهده کنیم. الوپیک و تپسی نیز بزرگترین سرمایهگذاریها را داشتهاند.»
ثبت ۶۰۰ هزار سفارش پستی در روز در شرکتهای تجارت الکترونیک
شهاب افشارکهن، مدیرعامل زپ، در رویداد نوآوران لجستیک ایران گفت: «صنعت لجستیک ایران تفاوتهای بسیاری با جهان دارد. بخشهای مختلف این صنعت در اکثر دنیا پیشرفت قابلقبولی داشته است که البته در ایران هم در بخشهای پارسل، سگمنت و لست لاین دلیوری طی ۱۰ سال گذشته پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.»
او افزود: «پانزده سال پیش برای ارسال یک بسته از مبدأ به مقصد شاید تنها یک راه وجود داشت، اما در حال حاضر و با ظهور استارتاپهای لجستیکی و پستی کاربر انتخابهای متنوعی پیش رو دارد. اگر اکنون صد هزار بسته در روز در کشور ارسال میشود، مرهون تلاش استارتاپهایی مانند میاره، اسنپ و الوپیک است که راه را باز کردهاند. این اتفاق نویدبخش تحولات در این حوزه است.»

مدیرعامل زپ بیان کرد: «در حوزه پستی اتفاقات مطلوب هنوز نیفتاده است؛ اینکه دیجیکالا مجبور میشود برای توزیع بستههای پستی خود شرکت لجستیکی تأسیس کند نشان از ضعف در این حوزه است. حوزه لجستیک به سرمایهگذاریهای سنگین نیاز دارد، در غیر این صورت دچار مشکلات زیادی میشویم.»
به گفته افشارکهن، ایران در حوزه تجارت الکترونیک در لجستیک تفاوت زیادی با جهان ندارد. مجموع سفارشها در شرکتهای این حوزه روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار مورد است.
او در پایان اشاره کرد: «سطح سرویس لجستیکی مورد نیاز گلرنگ در کشور ارائه نمیشد، بنابراین اقدام به راهاندازی شرکتهای لجستیکی خودمان کردیم. نیاز سه ونچر گلرنگ با زپ و الوپیک رفع شده است که امیدواریم در کشور بهعنوان دو سرویس قابلاطمینان شناخته شوند.»
صنعت لجستیک به درک و همراهی بیشتر از سوی دولت نیاز دارد
مجتبی نصیری، قائممقام مدیرعامل پارسی پست، درباره مهمترین تحولات صنعت لجستیک در ۱۰ سال اخیر گفت: «با توجه به ظهور استارتاپها و شرکتهایی با رویکردهای نوین، موضوع فناوری اطلاعات مهمترین تحول در این صنعت بوده است. ما قبلاً در صنعت پست رقیب نداشتیم، اما در دهه اخیر شاهدیم که دهها شرکت در صنعت لجستیک فعالیت میکنند و وقتی با آنها آشنا میشویم میبینیم که جوانانی خوشفکر هستند. این تحولات جدید به توسعه این صنعت کمک میکند و فناوری اطلاعات آن را توسعه داده است. اینکه این مورد در صنعت لجستیک به کار گرفته شود بسیار برای این صنعت مفید است.»

او در پاسخ به سؤالی با این مضمون که «اگرچه فناوری اطلاعات و لجستیک با هم ادغام شدهاند، هنوز در این بین شکاف زیادی داریم. دلیل این مسئله چیست؟» توضیح داد: «ما بهخوبی توانستیم از عامل توسعه فناوری اطلاعات استفاده کنیم، اما همه زنجیره این مورد نیست. لجستیک مجموعهای از فعالیتهاست که هرکدام بازیگر خود را دارد و برخی جاها زیرساختهای لازم فراهم نیست. اکنون همه استانهای ما پوشش هواپیمایی ندارد و لجستیک نمیتواند همه استانها را پوشش دهد. براساس تجربیاتم در حوزه پستی میگویم که یکی از مهمترین عوامل این است که ارائهدهنده سرویس یا رگولاتور پاسخگو در این حوزه نداریم.»
او در ادامه تأکید کرد: «کشورهایی که در حوزه پستی پیشرفتهاند قطعاً زیرساختهای مناسبی برای آن دارند. ما از نظر فناوری اطلاعات و نیروی انسانی وضعیت خوبی داریم، اما در بخش زیرساخت عقب ماندهایم که به نظر من بخش حملونقل بیشترین عقبماندگی در این حوزه را دارد. این حوزه به سرمایه و عزم نیروها نیاز دارد و صرفاً مسئله سرمایه در میان نیست. هماهنگیهایی باید برای این بخش شکل بگیرد. وزارت راه میتواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.»
نصیری درباره اهمیت حاکمیت در صنعت لجستیک گفت: «برای سرمایهگذاری به امنیت نیاز داریم و حاکمیت باید آن را فراهم کند. پیشنهاد میکنم رسانههایی مانند راهکار، دولت را متوجه این موضوع کنند. دولت باید تسهیلگری انجام دهد و اینترنت و غیره را فراهم کند. این موضوعات برای حاکمیت باید روشن شود. لازم است افراد مؤثر را وارد بازی کنیم.»