بیش از ۳۰ سال از فعالیت گروه کرمان موتور در عرصه خودروسازی میگذرد. سال ۱۳۷۲ بود که این مجموعه بعد از چندین سال فعالیت در حوزه واردات خودرو تصمیم به تولید خودرو گرفت و در نزدیکی شهرستان بم استان کرمان، جایی که الان بهعنوان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید شناخته میشود، کار خود را آغاز کرد.
این گروه حدود یک سال بعد در سال ۱۳۷۳ شرکت کرمان موتور را با هدف حضور کامل در عرصه زنجیره خودرو از تولید گرفته تا فروش و ارائه خدمات پس از فروش، تأسیس کرد.در سال ۱۳۷۵ کرمان موتور همکاری با شرکت کرهای دوو موتورز را آغاز کرد و توانست دو خط تولید از این برند خودروسازی را در کشور راهاندازی کند.
۱۰ سال بعد در سال ۱۳۸۶ کرمان موتور همکاری با شرکت لیفان که خودروساز چینی است را آغاز و یک سال بعد هم اولین محصول تولیدی خود در این زمینه را روانه بازار کرد و پس از آن مدلهای مختلفی از لیفان را با حجم موتور متفاوت ساخت و مونتاژ کرد. در اینبین لیفان X60 بهعنوان اولین شاسیبلند این مجموعه متولد شد.
سال ۱۳۹۱ کرمان موتور با یکی از خودروسازان مطرح چینی به نام گروه جیایسی یا همان جک همکاری خود را آغاز و از همین مسیر محصولاتی را در بازار داخلی عرضه کرد که به پرتیراژترین خودرو این گروه تبدیل شد. سه سال بعد هم یعنی در سال ۱۳۹۴، کرمان موتور خودروی اتوماتیک را به سبد محصولات خود اضافه کرد.
وقتی که در سال ۱۳۹۴ به دنبال امضای توافق برجام، پای خودروسازان و برندهای خارجی به کشور باز شد، کرمان موتور همکاری با برند کرهای هیوندای را آغاز کرد و علاوه بر واردات خودرو از این خودروساز، به مونتاژ سه مدل مختلف خودرو از این برند پرداخت.
این گروه خودروساز تا سال ۱۳۹۹ چند محصول جدید به سبد فروش خود اضافه کرد و از این سال در اقدامی متفاوتتر نسبت به قبل اولین پیکاپ تجاری خود را عرضه کرد که حسابی به چشم آفرودسواران آمد.
آغاز قرن جدید شمسی برای کرمان موتور همراه با تعریف پروژههای جدیدی در صنعت خودرو بود. بر همین اساس بود که این مجموعه تصمیم گرفت که درصد ساخت داخل J4 را به صددرصد برساند که این نشاندهنده اهمیت بخش تحقیقوتوسعه در این گروه خودروسازی است.
نگاهی به روندی که کرمان موتور در سه دهه اخیر طی کرده است نشاندهنده توانمندی و حضور مؤثر این گروه در عرصه خودروسازی و عزم این گروه برای گسترش فعالیتها در این زمینه است. این رویکرد در صحبتهای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور نیز بهوضوح نمایان است.
فیروزی در اولین همایش قطعهسازان زنجیره تأمین شرکت کرمان موتور که دیماه سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد که «شما کرمان موتور را در سیسال گذشته بهعنوان مونتاژکار میشناختید، ما مسیر خودروساز شدن را انتخاب کردهایم.»
بر اساس همین رویکرد هم است که امروز نام کرمان موتور میان متقاضیان خرید سهام سایپا، دومین خودروساز بزرگ کشور دیده میشود. اما چرا کرمان موتور وارد گود خرید سهام گروه خودروسازی سایپا شد و مزیت این گروه نسبت به سایر متقاضیان چیست؟
در میان متقاضیان سایپا فقط کرمان موتور، خودروساز است
در میان متقاضیانی که برای سایپا وجود دارد، کرمان موتور تنها شرکتی است که سابقه فعالیت در صنعت خودرو را دارد و یکی از سه خودروساز مونتاژکار برتر کشور است. بیش از ۳۰ سال فعالیت مداوم در صنعت خودرو سبب شده تا کرمان موتور نسبت به سایر رقبا، گزینهای با بیشترین اهلیت برای واگذاری سهام سایپا تبدیل شود، چرا که سابقه خودروسازی دارد و ضمن آشنایی با چالشهای این صنعت با آگاهی این مسیر را انتخاب کرده است.
در نتیجه حضور سیساله کرمان موتور در صنعت خودرو بود که این گروه خودروساز یک گام فراتر از مونتاژکاری برداشت و اولین خودروی ملی خود به نام ایگل را معرفی کرد و حالا هم به دنبال ساخت و رونمایی از دومین خودروی ملی خود است.
همکاری با برندهای مطرح خودروساز
کرمان موتور طی سالها فعالیت خود همکاری خوبی با برندهای مطرح خارجی از جمله هیوندای و جک داشته است. این ارتباطات زمینه انتقال فناوری و ارتقا کیفیت محصولات را فراهم میکند و تجربه مشارکت با برندهایی خارج از کشور، میتواند ملاک مؤثری در سنجش اهلیت متقاضیان باشد.
برنامه مشخص کرمان موتور برای خرید سهام سایپا
مورد دیگری که در خصوص کرمان موتور وجود دارد و در سایر متقاضیان اثری از آن نیست، ارائه برنامه مشخص برای خرید سهام سایپا است. اخیراً کرمان موتور برنامه ۶ مرحلهای خود برای خرید سایپا را اعلام کرده است.
برنامه ۶ مرحلهای کرمان موتور شامل افزایش تولید خودرو به یک میلیون دستگاه در سال، توسعه فناوری، طراحیهای بهروز و عرضه مدلهای جدید خودرو، کاهش هزینههای لجستیکی و بومیسازی تولید، سودآوری از مسیر بهینهسازی و افزایش بهرهوری، سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در صنعت خودرو و در نهایت ایجاد ثبات مدیریت و چابکسازی سازمان است.
طبق گفته مدیرعامل این شرکت، کرمان موتور آماده است تا با کسب سهام سایپا، بزرگترین گروه خودروسازی کشور را طی ۵ سال آینده تشکیل دهد و آن را به جمع ۱۰ خودروساز برتر در دنیا برساند.
کرمان موتور شفاف و قاطع است
کرمان موتور برخلاف فضای پرابهامی که برخی متقاضیان ایجاد کردهاند و بر شایعات دامن میزنند، روند شفافی را در خصوص اعلام تقاضای خود برای خرید سهام سایپا در پیش گرفته است و صحبتهای مدیرعامل کرمان موتور نیز بهروشنی مواضع این گروه خودروساز را منعکس میکند.
چندی قبل و به دنبال اوج گرفتن بحثها در خصوص خریداران سایپا، مدیرعامل کرمان موتور متنی منتشر کرد، فیروزی در این متن نوشته بود که هر چند کرمان موتور آمادگی خود را برای خرید سهام سایپا اعلام کرده است و منتظر تصمیمات هستیم، اما آمادهایم که راه خود را برویم.
او همچنین گفته است که «اگر تصمیم مناسبی درباره واگذاری سهام سایپا اتخاذ نشود، کرمان موتور آماده است سهام در اختیار خود را واگذار کرده و منابع حاصل از آن را صرف اجرای برنامههای راهبردی برای تبدیل شدن به قدرتمندترین خودروساز خاورمیانه کند.»
در واقع کرمان موتور به دنبال تبدیل شدن به ارزندهترین خودروساز خاورمیانه است و تحقق این هدف را چه با خرید و چه بدون خرید سهام سایپا دنبال خواهد کرد.