از زمانی که حوزه رمزارز و کریپتو گرافی وارد کشور ما هم شده، طرفداران و علاقهمندان زیادی پیدا کرده است. برخی از این فعالان با اینکه قانون شفاف و مشخصی برای حوزه رمزارز و کریپتو گرافی در کشور وجود نداشته است، همچنان به مسیر خود ادامه دادهاند و در فکر توسعه بیشتر این حوزه در کشور بودهاند. یکی از این فعالان، احسان قاضیزاده است که در حال حاضر مسئولیت مدیرعاملی پلتفرم بیتمکس را برعهده دارد.
احسان قاضیزاده، مدیرعامل بیتمکس، متولد اردیبهشت ۱۳۵۸ است. او پس از فارغالتحصیلی از مقطع کارشناسی مهندسی برق گرایش کنترل و ابزار دقیق در دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۸۱ وارد بازار کار میشود؛ کارشناسیارشد را با قدری فاصله در سال ۱۳۹۷ از دانشگاه ملی جاکارتا در اندونزی در زمینۀ علوم کامپیوتر میگیرد.
اولین تجربه کار رسمی او مربوط به سال ۱۳۸۳ میشود. او در این باره میگوید: «در این زمان بهعنوان کارشناس آیتی در منطقه آزاد اروند شروع به کار کردم. بعد از یک سال و نیم فهمیدم که اهل کارمندی و کار دولتی نیستم. در اواخر ۱۳۸۴، با یکی از دوستان دورۀ لیسانس، کسبوکار Voice Over IP یا VOIP را کلید زدیم. از همین زمان، علاقۀ همزمان به کسبوکار و امور فنی داشتم. بعد از مدتی با توسعۀ کارمان توانستیم یک شرکت در کشور امارات تأسیس کنیم.»
فعالیت حرفهای در زمینه تلفن اینترنتی تا سال ۱۳۹۱ بهصورت جدی ادامه دارد. او در ادامه عنوان کرد: «کسبوکار خانوادگی ما مرتبط با بازرگانی است. بهتدریج به رمزارز و کریپتو گرافی علاقهمند شدم و باتوجهبه سابقۀ دورۀ لیسانس، به این سمت آمدم. پروژۀ کارشناسی من مربوط به رمزنگاری صدا و ارسال آن در بستر اینترنت بود؛ یعنی دو علاقه را با هم پوشش میداد، یکی Voice Over IP یا ارسال پَکِتهای صوتی از طریق اینترنت و هم رمزنگاری آنها. کد کردن و دیکدکردن اینها را به نام کریپتو گرافی میخوانند. خدا لطف کرد و توانستم در فضای کسبوکار، به سمت هر دو علاقه بروم؛ ابتدا Voice Over IP و بعد از آن هم رمزارز.»
از سال ۱۳۹۵ وارد حوزه رمزارز شدم
ورود جدی احسان قاضیزاده به کسبوکار رمزارز از سال ۱۳۹۵ آغاز میشود. او در این باره بیان کرد: «تا قبل از این زمان، بهعنوان سرگرمی، بیتکوین میخریدم و هدیه میدادم و هدیه میگرفتم؛ نگاه جدی به آن حوزه نداشتم.
یادم است برای اولینبار در سال ۱۳۹۴ ماینرهای بیتکوین را از نزدیک دیدم و یکی هم در دفتر خودمان گذاشتیم؛ ولی هنوز این بازار را جدی نمیگرفتیم؛ چون اکانت mining pool نداشتیم، آن دستگاه را به فراموشی سپردیم و بعداً فهمیدیم چه فرصت طلایی را از دست دادهایم.
از سال ۱۳۹۵ بهطورجدی به سمت راهاندازی پلتفرم آمدم. موتور محرکۀ این حرکت، من و دو نفر از دوستانم بودیم که آنها ساکن کرۀ جنوبی هستند. آنها یک شرکت داشتند که میخواست بهعنوان یک استارتاپ به بازار کریپتو بیاید.»
او توضیح داد: «در سال ۱۳۹۶، اولین پلتفرم تبادل فردبهفرد یا P2P رمزارز را به طور رسمی در ایران راه انداختیم. تا پایان ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ در خدمت تیم قبلی بودم که به نام پلتفرم «اکسیر» فعالیت میکرد. از ابتدای ۱۴۰۱ به دلایلی تصمیم به جدایی از آن تیم گرفتم.دلایل این جدایی صرفاً مربوط به ملاحظات کسبوکار بود و هیچ دلیل شخصی نداشت. در خیلی از کسبوکارها، سرمایهگذاران اولیه به دلایل مختلف از کسبوکار جدا میشوند.»
مدیرعامل بیتمکس با اشاره به اینکه کسبوکار رمزارز، بخصوص برای صرافیها، بسیار پرفشار و پراسترس است و تبعات گستردهای دارد، توضیح داد: «مدیریت و نگهداری یک پلتفرم مالی ۲۴ساعته در کشوری که رگولاتورهای داخلی از یک سمت و رگولاتورهای بیرونی از سمت دیگر به صرافیها فشار میآورند، کار دشواری است. در ابتدای کار، این بازار ناشناختهتر بود و مخاطبین آنچنان گستردهای نداشتیم که با اتکا به آنها بتوانیم با کسبوکارهای دیگر وارد مشارکت شویم. ما دو یا سه کسبوکار همزمان داشتیم و مجبور بودیم شخصاً به جلساتی با دادگستری، بانک مرکزی و… برویم. شرایط آن زمان خیلی سختتر بود. اکنون بیش از ۲۰۰ پلتفرم با کارکنان جوان و تازهنفس مشغول به کار هستند و هر کس یک گوشۀ کار را میگیرد. امروز نهادهای صنفی نیز تا حدی به بلوغ رسیدهاند؛ ولی آن موقع هیچکدام از اینها نبود. نهایتاً من به جایی رسیدم که احساس کردم چیزی برای افزودن به اکسیر ندارم؛ ترجیح دادم از اکسیر بیرون بیایم».
قرار شد تجربههای خود را در بیت مکس به کار بگیرم
طی چند ماه، احسان قاضیزاده، به دعوت جمعی از دوستان به هلدینگ «مکس» بهعنوان یکی از زیرمجموعههای هلدینگ «ماموت» میرود. او گفت: «قرار بود تجربه و توان خود را برای استفاده از کریپتوکارنسی در «بیتمکس» به کار بگیرم. این تلاش منتهی به خلق محصول جدیدی به نام «ارزآن» شد که همچنان فعال است».
«بیتمکس» در مهر ۱۴۰۰ شکل میگیرد و قاضیزاده در مهر ۱۴۰۱ به آن تیم میپیوندد. مدیرعامل بیتمکس درباره پیوستن خود به بیتمکس میگوید: «دوستانی که به من لطف داشتند تصور میکردند تجربۀ من میتواند بیتمکس را، هم به لحاظ محصول و هم کسبوکار، ارتقای قابلتوجه دهد. با زحمت تمام همکاران و حمایت هلدینگ مکس و هلدینگ ماموت توانستیم موفقیتهایی به دست آوردیم. پس از مدتی، با یک چرخش استراتژیک، به این نتیجه رسیدیم که به دلیل رقابت شدید فضای پلتفرمی B2C میان برندهای قدیمی، بهتر است به سمت B2B برویم. اغلب خدمات امروز بیتمکس برای کاربران سازمانی طراحی شده است. «ارزآن» هم یک پلتفرم مقایسه و خرید است؛ پدیدهای که به شکل کنونی تابهحال سابقه نداشته است. در کنار «ارزآن»، یک سری برنامههای سرمایهگذاری و خرید با ابزارهای مختلف رمزارز و کریپتو گرافی را داریم. به نظرم حرکت به سمت «ارزآن» یک چرخش بموقع و درست بود».
در فضای رقابتی حوزه رمزارز باید حرف تازهای میزدیم
همبنیانگذاران بیتمکس، از یک جا به بعد، تصمیم گرفتند بخشی از توان و تمرکز خود را به سمت پلتفرمی ببرند که احتمالاً شانس درخشش بیشتری در فضای B2C رمزارز کشور دارد. او درباره علت راهاندازی «ارزآن» عنوان کرد: «در اقیانوس قرمز، با برندهای بزرگ رقابت میکنیم. باتوجهبه سابقه و توان آنها، این رقابت قدری دشوار است. آنها کاربران گسترده و قابلیتهای زیاد دارند؛ پس ما هم میبایست حرف تازه و صدای تازهای میآوردیم. ما تصمیم گرفتیم فضای مقایسه و ارزانترین خرید را ایجاد کنیم، بهنحویکه کاربر در هر لحظه بتواند تمام قیمتهای داخلی و خارجی را مقایسه و خرید کند.»
او افزود: «این یک نیاز همیشگی و ماندگار است؛ نه فقط در حوزۀ کریپتو بلکه در هر حوزۀ دیگر. الان همین کار را چند برند بزرگ در زمینۀ بیمه انجام میدهند. مقایسۀ قیمت در مورد هر کالا و خدمتی جذابیت دارد. قبل از ما هم پلتفرمهایی بودند که مقایسه انجام میدادند؛ ولی ما امکان مقایسه و خرید همزمان را فراهم کردیم. بدین ترتیب، کاربر میتواند امکان مقایسه، خرید و کیف پول را یکجا داشته باشد. بهمرور سرویسهای دیگری نیز به کیف پولهای رمزارزی اضافه خواهد شد».
امکان قابلیت سرمایهگذاری خودکار در ارزآن
قاضیزاده با اشاره به اینکه ارزآن قابلیتهای تبادل و کیف پول رمزارز را نیز فراهم میکند، توضیح داد: «اخیراً قابلیت سرمایهگذاری خودکار (auto-invest) را راه انداختهایم. «سرمایهگذاری آسان» یا simple invest هم برای کسانی طراحی شده که از ترکیب سبدها بیاطلاع هستند؛ یک سری سبدهای ترکیبی به این افراد پیشنهاد میشود.»
او ادامه داد: «احتمالاً کپی – تریدینگ یا social-trading نیز بهعنوان یک سرویس کلاسیک راه میافتد. اینها نوآوری خیلی خاصی به شمار نمیرود؛ ولی قیف ورودی مخاطبین ما از مجرای مقایسه است؛ یعنی هر حرکتی که اینجا انجام شود، به او اطمینان میدهیم که ارزانترین قیمت را از میان شش بازار داخلی و خارجی دریافت کند. موقع فروش نیز، مناسبترین قیمت تجربه میشود. بدین ترتیب، دغدغههایی مثل مقایسۀ قیمت در صرافیهای مختلف و ساخت اکانتهای متعدد و عدم دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرمهای خارجی از بین میرود.»