کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
رضا جمیلی، مینا والی و میثم سلیمانی اعضای تیم رسانهای راهکار در سومین روز از حضور در چهلوچهارمین دوره نمایشگاه جیتکس، گزارشهای ویدئویی را از این رویداد فناوری در دبی تهیه کردند و تلاش کردند با نگاهی تحلیلی بخشی از اتفاقهای این رویداد جهانی را با مخاطبان رسانههای راهکار به اشتراک بگذارند. در ادامه گزارشی از تحلیلها و مشاهدات ایشان را میخوانید.
حضور پررنگ دولتمردان کشورهای مختلف در جیتکس ۲۰۲۴
رضا جمیلی، روزنامهنگار «کارنگ» در سومین روز حضور در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴، این نمایشگاه را از زوایای متفاوتی بررسی کرده است. او ابتدا نکاتی درباره حضور رهبران سیاستگذار کشورها در نمایشگاه جیتکس بیان کرد.
جمیلی در اینباره توضیح داد: «نکته قابل توجه درباره جیتکس امسال، حضور پرقدرت نمایندگان دولتهاست. بیش از سی مقام وزارتی و وزیر از کشورهای مختلف در جیتکس امسال حضور داشتند. برای مثال نشستهای متنوعی با عنوان World Leaders Of Economy یا مدیران و رهبران اقتصاد دیجیتال برگزار شد. گویی جیتکس و سیاستگذارانش در حال شکل دادن به یک اکوسیستم از رهبرانی هستند که دانش و علاقهمندی در حوزه اقتصاد دیجیتال دارند و مسئولیت سیاستگذاری این حوزه را در آینده به عهده خواهند داشت. نکته قابل توجه و مهم درباره همراهی رهبران سیاستگذار با افراد نوآور در حوزه کسبوکار، ساخت یک ترکیب برنده است. برای مثال در یکی از نشستهایی که برگزار شد عربستان، قبرس و پاراگوئه به همراه فاندر بولت، که یک استارتاپ استونیایی است، درباره سیاستگذاری نوآوری صحبت میکردند که این موضوع یک اتفاق بسیار جذاب است. میتوان گفت بخشی از داشتههای فعلی جیتکس نیز ناشی از همنشینی سیاستگذاران و نوآوران در سالهای گذشته باشد.»
جمیلی در ادامه بیان مشاهداتش از نمایشگاه درباره نقش مرکز تجارت جهانی در دستاوردهای مالی دبی بیان کرد: «مرکز تجارت جهانی در سال ۱۹۷۹ راهاندازی شد و در بیش از چهل سال بیش از شش هزار رویداد برگزار کرده و ۳۸ میلیون بیزینسمن را به دبی کشانده است. ارزش مالی این شش هزار رویداد برای دبی بیش از هشتاد میلیارد دلار بوده است.»
او در ادامه درباره لزوم وجود مرکزی مانند مرکز تجارت جهانی در ایران گفت: «جایی مانند شرکت بینالمللی نمایشگاهها میتواند نقشی مانند مرکز تجارت جهانی در حوزه رویداد را در ایران به عهده گیرد. شاید وقتی از جیتکس صحبت میکنیم کسی نقش مرکز تجارت جهانی را نمیبیند؛ این در حالی است که مرکز تجارت جهانی درست مانند یک شرکت که کار تخصصیاش برگزاری ایونت است، سالانه در یک تقویم فشرده چند صد رویداد را برگزار میکند. جای خالی چنین بازوی قدرتمندی در حوزه رویداد در ایران و خالی است.»
ساخت عربستان یا ساخت ایران
میثم سلیمانی در گزارشی با عنوان «ساخت عربستان یا ساخت ایران» که در سومین روز از حضورش در جیتکس ۲۰۲۴ تهیه کرده به سالن کشورهای مختلف ازجمله عربستان، مراکش، مالت، استونی و ایران رفته است.
سلیمانی با اشاره به اینکه تمرکز او در جیتکس روی حوزه فناوریهای مالی است، به این موضوع پرداخت که شرکتهای مختلف در زمینه رگتک چه فعالیتهایی انجام دادهاند. او در ادامه به اکسپند نورثاستار اشاره کرد که در آن یک شرکت کرهای راهحلی در زمینه پرداخت با تکیه بر جمعآوری دادههای شهروندان ارائه داده بود؛ برای مثال به این شکل که دوربینی در اتوبوسها نصب شود و با رصد شهروندان، هزینه مسافرت آنها را در مکانهای مختلف محاسبه کند.
او همچنین در زمینه راهحلهایی که بر جمعآوری دادهها تکیه دارند، به پاویون مراکش اشاره کرد که در آن یک سیستم مراقبت بهداشتی راهاندازی شده که دادههای شهروندان را در حوزه بهداشت و درمان جمعآوری میکند.
سلیمانی این سیستم را شبیه سامانه جامع سلامت در ایران دانست؛ با این تفاوت که در اینجا سیستمها اپنایپیآی هستند، ولی در ایران حتی نهادهای دولتی به اپنایپیآی بودن سیستمها اعتقادی ندارند و گویی هر مجموعه دادهها را فقط برای خودش جمعآوری میکند.
مدیر محتوای رسانههای راهکار در ادامه گزارشش سری به پاویون عربستان زد که شرکتهای مختلفی را در خود جای داده بود.
او به یک غرفه سولوشن که متعلق به عربستان سعودی بود اشاره کرد که یک شهر هوشمند متفاوت را طراحی کرده و درباره این شهر هوشمند توضیح داد: «این پروژه یک اکوسیستم شهری را طراحی کرده که شامل دیجیتالبانک میشود؛ به نحوی که حتی سیستم پرداخت پارکینگ هم در آن یکپارچه است و هرچه شما در یک شهر به آن نیاز دارید به صورت هوشمند در آن وجود خواهد داشت. نکته مهمی که در این شهر وجود دارد همان دیجیتالبانک است. انگار بدون دیجیتالبانک هیچ شهر هوشمندی شکل نمیگیرد.»
سلیمانی ادامه داد: «در پاویون عربستان استارتاپهایی وجود دارد که به نظر میرسد عربستان حمایت میکند و به این وسیله به اینجا آمدهاند. این استارتاپها شباهت زیادی به استارتاپها و سولوشنهای ما در ایران دارند.»
به گفته سلیمانی، در چند سال گذشته ما خیلی عربستان سعودی را در این فضا نمیدیدیم که بخواهد سولوشن ارائه دهد و روی برندینگ خود در این زمینه کار کند اما اکنون تعداد زیادی شرکت بزرگ عربستانی را میبینیم که در اینجا غرفههای بزرگی دارند و مشخص است که در مقیاس عربستان کارهای جذابی انجام میدهند.»
میثم سلیمانی در ادامه به پاویون ایران اشاره کرد که با فاصله کمی از پاویون عربستان قرار گرفته بود و اظهار کرد: «در پاویون ایران هیچ سولوشنی وجود ندارد و بیشتر شاهد وجود سختافزارها در این پاویونیم. به نظرم جیتکس بیش از اینکه سختافزارمحور باشد، سولوشنمحور است.»
او در ادامه بیان کرد: «کشورهای مختلف بیشتر راهکاری که روی آن سرمایهگذاری کردهاند را اینجا ارائه میدهند. به نظر میرسد در فضای B2B که اکنون در جیتکس وجود دارد، عرضه راهکار راحتتر است و سرمایهگذارانی که به جیتکس آمدهاند با این موضوع راحتتر ارتباط برقرار میکنند. شاید سختافزار خیلی مزیت جدی برای ما نباشد که بخواهیم آن را اینجا ارائه دهیم.»
سلیمانی در پایان این گزارش افزود: «ما اگر مشکل تحریم و مسائل دیگر را نداشتیم، خیلی از کسبوکارهای راهکارمحور ما میتوانستند به نمایشگاه جیتکس بیایند و فعالیت کنند. جای اسنپ، تپسی، دیجیکالا و غیره در پاویون ایران خالی است. کاش با شرکتهای بزرگ در کنار استارتاپها و شرکتهای کوچک حضور شکوهمندتری در نمایشگاه جیتکس میداشتیم.»
چالشهای زنان در فناوری؛ آسمان همهجا یک رنگ است
مینا والی در گزارشی با عنوان «چالشهای زنان در فناوری؛ آسمان همهجا یک رنگ است» با اشاره به میزگردی که در نورثاستار برگزار شده، اشاره کرد که این احتمالاً تنها میزگردی است که همه اعضای آن زنان هستند. این میزگرد به موضوع چالشهای زنان در فضای کسبوکارهای فناوری اختصاص یافته است.
والی با اشاره به بخشی از این میزگرد که مربوط به چالشهای فانریز است، بیان کرد: «برای من جالب بود که در اینجا نیز شاهد همان چالشهایی هستیم که در ایران درباره آن سالها صحبت کردهایم و حالا این چالشها را در جیتکس و از زبان زنانی میشنویم که در سایر کشورها کارآفرینی میکنند.»
او ادامه داد: «ما چند سال پیش رویدادی را در کارنگ برگزار کردیم که در آن حدود صد زن کارآفرین و مدیر ارشد از چالشهای زنان در کسبوکار گفتند و امیدوارم بتوانیم چنین برنامههایی را باز هم داشته باشیم و کاری کنیم که فضا برای خانمها در محیط کسبوکار مساعدتر شود.»