کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
معاون اول رئیسجمهوری در دیدار با گروهی از فعالان اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای اینترنتی اعلام کرده فرصتهایی که دولت سیزدهم برای توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در داخل و همچنین بینالمللیشدن ایجاد کرده، کمنظیر است.
محمد مخبر با اشاره به افزایش و بهبود روابط خارجی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه و منطقه اعلام کرده که این شرایط فرصت خوبی برای سکوهای اینترنتی برای بازاریابی و بازارسازی است. همچنین تأکید کرده که در حال حاضر کسبوکارهای دیجیتال کشور، نه به اشباع که به بلوغ رسیدهاند.
از سوی دیگر در این نشست برخی مدیران کسبوکارهای اینترنتی از معاون اول ریاستجمهوری ارتقای دسترسی به اینترنت را خواستار شدهاند و بر لزوم بازنگری در تغییرات معافیتهای مالیاتی استارتاپها و همچنین تسهیلگری در حوزه کیف پولهای اینترنتی با سایر کشورها تأکید کردهاند. ارائه کمکهای مالی و مقرراتی برای توسعه فعالیتهای اینترنتی و ایجاد پیوست اقتصاد دیجیتال در پروژههای مالی از دیگر خواستههای این فعالان از معاون اول رئیسجمهوری بوده است.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در این نشست که گفته میشود بیش از سه ساعت به طول انجامیده، اعلام کرده که نیاز به سرمایهگذاری اندک اولیه، سرعت بازگشت بالای سرمایه، بهرهوری بالا و محور بودن نیروی انسانی از مهمترین خصوصیتهای اقتصاد دیجیتال است. او در این زمینه گفت: «اقتصاد دیجیتال تاکنون در تولید ناخالص داخلی کشور سهمی هفتدرصدی داشته و سهم بالای این حوزه در اقتصاد کشورهای پیشرفته و سایر نقاط جهان نشانگر آن است که به اهمیت و ظرفیت بالای این بخش توجه نشده است.»
مخبر در این جلسه که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و مدیران سکوهای اینترنتی و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای دیجیتالی برگزار شد، خاطرنشان کرد: «فرصتهایی که دولت سیزدهم برای توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در داخل و همچنین برای بینالمللیشدن ایجاد کرده، کمنظیر است. سیاست خارجی دولت سیزدهم و افزایش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای و نقش پررنگ ایران در بریکس فرصتی فوقالعاده برای سکوهای اینترنتی و کسبوکارهای دیجیتال برای بازاریابی، بازارسازی و حضور در اقتصاد کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کرده است. بنابراین کسبوکارهای دیجیتال در کشور نه به اشباع، بلکه برای بینالمللیشدن به بلوغ رسیدهاند.»
معاون اول رئیسجمهور تأکید کرد: «پلتفرمهای اینترنتی باید علاوه بر سرمایهگذاری در تربیت نیروی انسانی، در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی بینالمللی و توسعه بازارهای جهانی فعالیتی بیش از گذشته داشته باشند و دولت کاملاً آمادگی دارد در این زمینه همکاری و تنظیمگریهای لازم را به شرکتهای اینترنتی ارائه دهد.»
مخبر با قدردانی از کسبوکارها و سکوهای اینترنتی در کمک به دولت در طول دو سال گذشته بهویژه در زمینه تأمین و توزیع کالاهای اساسی و حل مشکلات حملونقل و اقامتی مردم بهویژه در دوران اربعین حسینی گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و مصوبات و لایحههای حمایتی از کسبوکارهای اینترنتی و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال نشان داده که عزمی راسخ برای تحقق اهداف دولت و فعالان این حوزه دارد.»
آیتی کلید رشد اقتصاد کشور است
همچنین در این جلسه عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه فناوری اطلاعات گفت: «در تدوین برنامه هفتم توسعه بندهای خوبی به فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته و از این حوزه بهعنوان موضوع کلیدی رشد اقتصادی کشور یاد شده است.»
او زنجیره تأمین مالی برای اقتصاد دیجیتال، ایجاد صندوق ویژه حمایت از کسبوکارهای دیجیتال، تسهیل ورود به بورس برای سکوهای اقتصاد دیجیتال و آییننامه تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ برای تخفیف مالیاتی فعالیت کسبوکارها در سکوهای داخلی را از اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از این حوزه در قالب کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال برشمرد.
زارعپور اعلام کرد: «اتصال ۹۲ درصد روستاها در حوزه زیرساختهای اینترنتی، برنامهریزی برای تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون خانوار ایرانی به پروژه بزرگ فیبر نوری، تلاش برای حل مشکلات پلتفرمها در نظام تنظیمگری و هوشمندسازی صنایع کشور از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به کسبوکارهای اینترنتی است.»
در ادامه محمد آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در خصوص حل مشکلات کسبوکارهای اینترنتی تأکید کرد: «کمک به زنجیره تأمین مالی سکوهای اینترنتی در بورس، حمایت از صادرات و فعالیتهای برونمرزی کسبوکارهای اینترنتی، کمک به ایجاد جذابیت اقتصادی در این حوزه و حل مشکلات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال در دستگاههای دولتی و اجرایی در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری و اقدام است.»
همچنین در این جلسه برخی از مدیران و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال به بیان مشکلات، درخواستها و راهکارهای خود در زمینههای لزوم ایجاد بسترها برای حضور در بازارهای منطقهای و بینالمللی، ایجاد اکوسیستم گردشگری برای کسبوکارهای اینترنتی صنعت گردشگری، تسهیل معاملات بینالمللی مالی، حل مشکلات مالیاتی، تسهیل شرایط برای تبلیغهای تلویزیونی، تعامل، همکاری و تغییر رویکرد دستگاههای دولتی نسبت به حوزه اقتصاد دیجیتال، تقویت کمیسیون اقتصاد دیجیتال، حل مشکلات برای حضور شرکتهای اینترنتی در بورس و اعتماد به جوانان فعال و کسبوکارهای اینترنتی برای حل مشکلات کشور پرداختند.
از سوی دیگر از درخواستها و پیشنهادهای اعضای این نشست میتوان به لزوم بازنگری در تغییرات معافیتهای مالیاتی استارتاپها، ارتقای دسترسی به اینترنت، توسعه زیرساختهای لازم، حمایت از بازیهای اینترنتی، تسهیلگری در حوزه کیف پولهای اینترنتی با سایر کشورها، نگهداشت نخبگان و استعدادهای حوزه فناوری اطلاعات، کمک به کسبوکارهای اینترنتی برای حضور در بازارهای کشورهای همسایه و منطقه، ارائه کمکهای مالی و مقرراتی برای توسعه فعالیتهای اینترنتی و ایجاد پیوست اقتصاد دیجیتال در پروژههای مالی اشاره کرد.