کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ممنوعیت تماس‌های تلفنی تبلیغاتی

تماس‌های تلفنی تبلیغاتی بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ممنوع شده است. تبلیغات تلفنی که رگولاتوری از آن به عنوان محتوای صوتی ارزش افزوده یاد می‌کند، بر اساس بند ۲ مصوبه مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی ممنوع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس مصوبه اخیر، دارندگان پروانه موظف هستند «سامانه تشخیص تماس‌های محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته» را برابر ضوابط ابلاغی سازمان راه اندازی و از راهیابی این گونه تماس‌ها در شبکه خود ممانعت کنند.

اما آن چیزی که در مصوبه اخیر به عنوان محتوای صوتی ارزش افزوده تعریف می‌شود، این گونه شرح داده شده است که محتوای صوتی که توسط مشترک یک دارنده پروانه به صورت خودکار یا غیرخودکار است که با هدف تبلیغ یک محصول به مشترکین همان دارنده پروانه با دیگر دارندگان پروانه ارسال می‌شود.

در نامه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات در این راستا منتشر کرده است، مشهود است که این مصوبه از ۲۸ مردادماه تصویب شده لازم‌الاجرا است.

تماس‌های تبلیغاتی تنها روش تبلیغاتی نیستند که مشترکان از آن شاکی هستند. یکی از مواردی که پیش از این نیز مورد انتقاد گسترده مشترکان قرار گرفته بود، پیامک‌های تبلیغاتی است. البته لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته پیامک‌های تبلیغاتی از سوی رگولاتور غیرقانونی اعلام شده بود.

ابتدا رگولاتور تصمیم گرفت تا با ایجاد یک سامانه لیستی از موضوعات تبلیغاتی را در اختیار مشترکان قرار دهد که پیام‌های تبلیغاتی بر اساس انتخاب خود مشترکان در اختیار آنان قرار بگیرد. همچنین اپراتورهای تلفن همراه از هرگونه تماس و پیامک برای فعالیت تبلیغاتی ممنوع شدند.

همچنین مشترکان حق داشتند در صورت دریافت پیام و تماس تبلیغاتی از اپراتور موردنظر شکایت کنند. بر اساس اعلام رگولاتور افراد شاکی می‌توانستند مراتب شکایت خود را به سامانه جامع ۱۹۵ که به منظور بررسی شکایات مردمی در نظر گرفته شده بود، مخابره کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6uwm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.