شرکت وندار که از سال ۱۳۹۸ در حوزه فینتک فعالیت خود را آغاز کرده است، بهعنوان یکی از بازیگران این عرصه، خدمات مالی و پرداخت یاری را برای کسبوکارها فراهم میآورد. در گفتوگویی که با مهدی عبادی، مدیرعامل وندار، داشتیم، به بررسی چالشها و برنامههای این شرکت در سالهای اخیر و چشمانداز آینده پرداختیم.
عبادی در این گفتوگو از محدودیتها و فشارهای رگولاتوری که در سال ۱۴۰۲ بهویژه از سوی بانک مرکزی بر وندار اعمال شد، صحبت کرد و توضیح داد که چگونه این شرکت توانست با تغییرات و مقررات جدید سازگار شود.
او همچنین درباره برنامههای وندار برای سال ۱۴۰۴ و تمرکز ویژه این شرکت بر خدمات مالی تعبیهشده صحبت کرد و هدف آن را فراهمکردن تجربهای ساده و روان برای کسبوکارها و کاربران دانست. در ادامه، عبادی نوسانات اقتصادی و تأثیر تورم بر رشد کسبوکارها را بهعنوان یکی از چالشهای بزرگ پیشروی کسبوکارهای ایرانی در سال آینده برشمرد.
عبور از سالی پرچالش
در شرایطی که سال ۱۴۰۲ با محدودیتها و فشارهای قابلتوجه، بهویژه از سوی بانک مرکزی، برای وندار همراه بود و باعث شد بخشی از جایگاهها و رتبههای پیشین خود را از دست بدهیم، سال ۱۴۰۳ برای ما سال تلاش برای بازگشت و احیای موقعیتهای ازدسترفته بود. مهدی عبادی، مدیرعامل وندار در این باره گفت: «مهمترین چالشی که وندار در سال گذشته با آن مواجه بود، اتفاقاتی بود که در سال ۱۴۰۲ برای ما رخ داد؛ از جمله محدودیتهایی که از سوی بانک مرکزی بر ما اعمال شد و تأثیر مستقیمی بر جایگاه ما در صنعت داشت.»
او افزود: «بااینحال، مهمترین دغدغه و چالش ما در سال ۱۴۰۳ این بود که بتوانیم جایگاههایی را که در نتیجه این شرایط ازدستداده بودیم، باز پس بگیریم. خوشبختانه با تلاش فراوان این اتفاق افتاد و موفق شدیم تمام رتبهها و موقعیتهایی را که درگذشته ازدسترفته بودند، دوباره به دست بیاوریم. بهطورکلی، میتوان گفت بزرگترین چالش ما در این دوره، تجربه یک رشد مجدد پس از دورهای از افت و محدودیت بود.»
زمینبازی را رگولاتور تعریف میکند
در اکوسیستم پرچالش ایران، بهویژه در حوزههایی که با رگولاتوری سنگین مواجهاند، حفظ انگیزه برای نوآوری و خلق ارزش کاری دشوار اما حیاتی است.
عبادی در این باره بیان کرد: «حوزههایی مانند سلامت و فینتک در سراسر دنیا جزو صنایع بهشدت رگولهشده هستند، در ایران هم شرایط به همین شکل است. به نظر من، مسئله اصلی این است که بپذیریم فعالیت در چنین حوزههایی همواره با حجم بالایی از مقررات و تغییرات همراه است، و کسبوکارها باید توانایی سازگاری سریع با این تغییرات را داشته باشند. سرعت در تطبیقپذیری، مهمترین فاکتور برای دوام و رشد کسبوکارهاست؛ چه در ایران و چه در سایر کشورها.»
او در ادامه گفت: «باید بپذیریم که زمینبازی را رگولاتور تعریف میکند و ما باید در همان زمینبازی کنیم. اگر این واقعیت را درک کنیم و بپذیریم که با متغیرهای زیاد و تغییرات سریع سروکار داریم، آنگاه کسبوکار میتواند همچنان در مسیر نوآوری حرکت کند و خدمات متنوعی خلق کند. بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۲، ما به این درک رسیدیم که اولاً باید زبان رگولاتور را بفهمیم و با آن صحبت کنیم، و ثانیاً در زمینبازیای که او طراحی کرده، به دنبال خلق ارزش باشیم.»
حرکت بهسوی خدمات مالی تعبیهشده
عبادی درباره بهبود تجربه کاربران و کسبوکارهای مشتری خود بیان کرد: «در سال آینده تمرکز ویژهای بر حوزه امور مالی تعبیهشده خواهیم داشت و تلاش میکنیم به کسبوکارهایی که از خدمات ما استفاده میکنند کمک کنیم تا فرایندهای پرداخت و دریافت پول در بسترهای آنها تاحدامکان نامرئی و بدون اصطکاک انجام شود. هدف ما این است که این عملیات مالی بهصورت کاملاً روان، ساده و بدون آنکه کاربر نهایی متوجه شود، در پشتصحنه اتفاق بیفتد. مسیر حرکت ما در ۱۴۰۴ به این سمت است و برای تحقق آن برنامهریزی کردهایم.»
او در ادامه درباره مهمترین چالشهایی که در سال آینده پیشروی کسبوکارها قرار دارد، افزود: «در کنار موضوعات استراتژیک و توسعهای، چالشهایی همچون نوسانات اقتصادی، از مهمترین موانعی هستند که همه کسبوکارهای ایرانی با آن مواجهاند. در شرایطی که ممکن است درآمد یک کسبوکار در طول یک سال تا ۱۰۰ یا حتی ۱۵۰ درصد رشد کند، نرخ بالای تورم میتواند موجب شود ارزش واقعی این رشد کاهش یابد. به نظرم این یکی از جدیترین چالشهای فضای اقتصادی کشور است که باید در طراحی استراتژیها مورد توجه قرار گیرد.»