پیوند مالی و تجارت؛ تحولات نوآورانه سیملس در اقتصاد جهانی

رویداد سیملس ۲۰۲۵ در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد

Seamless Middle East 2025، یک رویداد مهم در دبی، امارات متحده عربی است. این رویداد سه‌روزه، رهبران صنایع مختلف از جمله فین‌تک، تجارت دیجیتال، بازاریابی، خرده‌فروشی، پرداخت، و لجستیک را گرد هم می‌آورد.

کنفرانس شامل سخنرانی‌ها، پنل‌های تخصصی، و نمایشگاه‌هایی است که آخرین نوآوری‌ها و روندها در این بخش‌ها، به‌ویژه با تمرکز بر هوش مصنوعی، داده‌ها، و تحول دیجیتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را برجسته می‌کنند. Home Delivery Middle East نیز به طور مشترک با سیملس برگزار می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت راه‌کارهای لجستیک و تحویل در دنیای تجارت الکترونیکی است.

موضوع اصلی این رویداد بررسی و نمایش نوآوری و تحول در حوزه تجارت دیجیتال (Digital Commerce) و فین‌تک (Fintech) در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است.
در ادامه موضوعات و ایده‌های مهم مطرح شده در این رویداد را با هم مرور می‌کنیم.

فین‌تک، آینده پرداخت و هویت دیجیتال

بخش مهمی از نمایشگاه سیملس ۲۰۲۵ به حوزه فین‌تک، نوآوری در پرداخت و آینده هویت دیجیتال اختصاص داشت. در نشست‌هایی که برگزار شد، محورهایی چون بازآفرینی نظام بانکداری برای دنیای دیجیتال‌محور و روندها و نوآوری‌های بانکداری در عصر دیجیتال مورد بحث قرار گرفت.این مباحث نشان می‌دادند که تحول بانکداری سنتی و حرکت به‌سوی سازگاری با فناوری‌های نوین همچنان در اولویت است.

همچنین، نقش فزاینده ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین در آینده تراکنش‌های مالی از دیگر محورهای پررنگ این رویداد بود. موضوعاتی مانند کاربرد عملی استیبل‌کوین‌ها و رمزارزها در امارات متحده عربی و تحول تراکنش‌های جهانی از طریق دارایی‌های دیجیتال و بلاکچین، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این بخش‌ها بر اهمیت زیرساخت‌های جدید در تحقق پرداخت‌های سریع و بی‌وقفه تأکید داشتند.

در کنار این‌ها، به امنیت مالی نیز توجه ویژه‌ای شده بود. از جمله، ارائه‌هایی درباره آینده پیشگیری از جرایم مالی با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته، نشان‌دهنده نقش مهم فناوری‌های نوین در افزایش امنیت و مقابله با تهدیدهای سایبری در حوزه مالی بود.

یکی از نقل‌قول‌های کلیدی این بخش، از مدیرعامل خدمات پرداخت آمازون بود: «میزان توجه و علاقه‌ای که افراد به ما و حوزه فین‌تک در منطقه نشان می‌دهند، در سیملس خاورمیانه کاملاً مشهود است.»

تجارت دیجیتال و تحول خرده‌فروشی

نمایشگاه سیملس ۲۰۲۵ توجه ویژه‌ای به تجارت الکترونیکی و دگرگونی‌های صنعت خرده‌فروشی داشت. موضوعاتی همچون «تحول خرده‌فروشی: چگونه بازیگران کلیدی آنلاین در فضای تجارت شکوفا می‌شوند»، «رمزگشایی از رویکرد چندکاناله: چگونه بازارگاه‌ها استراتژی‌های خرده‌فروشی و برند را در خاورمیانه دگرگون می‌کنند» و «تحول در استراتژی تجارت دیجیتال: کسب مزیت رقابتی از طریق ساختار مستقیم به مصرف‌کننده (D2C)» نشان‌دهنده تمرکز بر مدل‌های نوین کسب‌وکار و بهره‌گیری از فرصت‌های جدید در فضای دیجیتال بودند.

همچنین، استفاده از فناوری‌هایی مانند RFID برای افزایش بهره‌وری در زنجیره خرده‌فروشی نیز مطرح شد: «از انبار تا فروشگاه؛ RFID مسیر سریع به بهره‌وری در خرده‌فروشی».

هوش مصنوعی و داده‌ها در فین‌تک و تجارت دیجیتال

هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی در رویداد مطرح شد؛ چه در فین‌تک و چه در تجارت دیجیتال. نشست‌هایی مانند «هوش مصنوعی و اقتصاد: فرصت‌ها، ریسک‌ها و اثرات کلان اقتصادی در دوران تحول‌آفرین»، «تأثیر هوش مصنوعی: نیاز ماندگار به تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده و بلادرنگ در تجارت» و «کاربرد هوش مصنوعی، داده و یادگیری ماشینی: روندهای ۲۰۲۵ که خدمات مالی و تجربه مشتری را متحول می‌کنند» به‌وضوح نقش AI در آینده‌سازی این صنایع را برجسته کردند.

در این میان، به کاربرد هوش مصنوعی مولد (GenAI) در بانکداری و خدمات مالی نیز پرداخته شد: «GenAI در صنعت بانکداری و مالی: مسیر به‌کارگیری استراتژیک در سراسر زنجیره ارزش».

تجربه مشتری و وفاداری

بهبود تجربه مشتری و ایجاد وفاداری از تم‌های مهم این دوره بود. پنل‌هایی چون «تأثیر هوش مصنوعی: نیاز ماندگار به تجربه‌های بلادرنگ و شخصی‌سازی‌شده»، «سه‌گانه وفاداری: ترکیب رضایت مشتری، ارزش طول عمر و شخصی‌سازی برای ایجاد پیوندهای ناگسستنی» و «معادله وفاداری: ارتقای رضایت و تعامل با مشتری» بر اهمیت استراتژی‌های نوین برای تعامل بلندمدت با مشتریان تأکید داشتند.

پرداخت دیجیتال و فراگیری مالی

مسائل مرتبط با پرداخت دیجیتال از جمله کیف پول‌های دیجیتال، مدل «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (BNPL) و پایانه‌های فروش، حضوری پررنگ در برنامه‌ها داشتند. نشست‌هایی مانند «تحول در تراکنش‌ها: مجموعه‌ای نوآورانه و متنوع از ابزارهای پرداخت برای همه نیازهای کسب‌وکار»، «فرمول موفقیت در BNPL: عوامل کلیدی برای ارائه خدمات مؤثر» و «همگام با مشتریان: پذیرش کیف پول‌های دیجیتال، BNPL و سیستم‌های POS» به بررسی روندها و فناوری‌های نوین پرداختی پرداختند. همچنین، موضوعی با عنوان «رشد پول موبایلی: پیشبرد فراگیری مالی و تراکنش‌های بی‌وقفه در جهانی با اولویت دیجیتال» به نقش حیاتی این ابزار در توسعه مالی جهانی پرداخت.

نقش استارتاپ‌ها و نوآوری

نمایشگاه سیملس امسال بستری برای دیده‌شدن نوآوری‌ها و معرفی استارتاپ‌های جدید بود. بخش‌هایی مانند «دانشگاه تجارت در کنار صحنه داستان استارتاپ‌ها» و نشست‌هایی با عناوینی همچون «چرا پس از یک خروج هفت‌رقمی بازگشتم: ساخت یک فین‌تک بدون مرز از دبی»، «مالی بدون مرز برای آفریقای بی‌مرز: داستان Curnance» و «تعریف دوباره سرمایه‌گذاری استارتاپی: کاهش ریسک با استفاده از فناوری» بر اهمیت نوآوری، جذب سرمایه و رشد استارتاپ‌ها در این فضا تأکید داشتند.

همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها

نقش مشارکت میان بانک‌های سنتی و شرکت‌های فین‌تک در خلق نوآوری‌های مالی مورد توجه جدی قرار گرفت. پنل «شراکت‌هایی که تحول‌آفرین هستند: چگونه همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها چشم‌انداز مالی را دگرگون می‌کند» به بررسی اثر این هم‌افزایی‌ها بر آینده صنعت پرداخت و بانکداری پرداخت.

روندها و فرصت‌های منطقه‌ای

تمرکز ویژه‌ای بر بازار خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) وجود داشت. نشست‌هایی مانند «رمزگشایی از چندکاناله بودن در خاورمیانه»، «استیبل‌کوین‌ها و رمزارزها در امارات: بررسی کاربردهای واقعی»، و «روندهای اقتصاد دیجیتال در منطقه منا» به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای اختصاص یافته بودند.

از ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۴ رویداد سیملس در دبی برگزار شد و موضوعات متنوعی شامل فین‌تک، پرداخت، هویت دیجیتال، تجارت الکترونیکی، خرده‌فروشی، بازاریابی، لجستیک و سرمایه‌گذاری در آن مطرح شد.

از شرکت‌کنندگان برجسته این رویداد از بانک‌ها، استارتاپ‌ها، برندهای بین‌المللی و منطقه‌ای می‌توان به Emirates NBD، GMG، KIBSONS، Amazon Ads، Checkout.com، سامسونگ، ADIB و بسیاری دیگر اشاره کرد. از ایران نیز شرکت‌هایی مانند جی‌اس‌اس، انیاک و توسن تکنو در رویداد غرفه داشتند.

مدیرعامل خدمات پرداخت آمازون درباره این رویداد می‌گوید: «اگر بخواهم از پویایی منطقه باخبر شوم، کافی است به اطرافم در سیملس نگاه کنم. میزان علاقه و توجه مردم به ما و فین‌تک در این منطقه در سیملس کاملاً قابل مشاهده است.»

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در رویداد هم می‌گوید: «سیملس نقش کلیدی در تحقق اهداف استراتژیک ما داشت. این رویداد فرصتی ارزشمند برای تعامل با ذی‌نفعان کلیدی و رهبران صنعت فراهم کرد و به طور چشم‌گیری دیده شدن و حضور ما در بازار را افزایش داد.»

آن گونه که سیملس اکوسیستم فین‌تک و تجارت دیجیتال منطقه را ترسیم کرده است بازیگران اصلی در بخش‌های مختلف مانند بانک‌های محلی، بانک‌های مرکزی، نئوبانک‌ها، ارائه‌دهندگان پرداختی شرکتی، ارائه‌دهندگان پرداختی مصرف‌کننده، هویت دیجیتال، BNPL، وام‌دهی، ثروت‌تک، کریپتو و بلاکچین، خرده‌فروشان آنلاین، برندهای مصرفی، آژانس‌های بازاریابی، و زیرساخت‌های تجارت دیجیتال را نشان می‌دهند.

رویداد Seamless Middle East 2025 به‌عنوان یک پلتفرم جامع برای بررسی آینده فین‌تک و تجارت دیجیتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عمل می‌کند. این رویداد با تمرکز بر نوآوری، فناوری، تجربه مشتری، پرداختی دیجیتال، نقش استارتاپ‌ها و همکاری‌های صنعتی، فرصتی کلیدی برای فعالان این حوزه‌ها جهت شبکه‌سازی، یادگیری و کشف روندهای آینده فراهم می‌آورد. حضور گسترده رهبران صنعت و شرکت‌های نوپا نشان‌دهنده اهمیت این رویداد در چشم‌انداز دیجیتال منطقه است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b8yv

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین

بازی دیجیتال در زمین محدود و ناهموار

سلامت دیجیتال در پیچ و خم موازی‌کاری؛ پیشرفت یا پسرفت؟

کرادفاندینگ همچنان دور از دسترس استارتاپ‌ها