کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
با آنکه قریب به ۳۰ سال از ظهور تجارت الکترونیک میگذرد، اما همچنان بازار آن داغ و پررونق است. در شماره گذشته مروری بر برخی از تغییرات بزرگی داشتیم که دنیای تجارت الکترونیک را شکل میدهند. همچنین به پنج مورد از مهمترین روندهایی که بازار را در سال ۲۰۲۲ شکل دادهاند، پرداختیم. در این شماره ابتدا پنج روند دیگر این بازار را بررسی میکنیم. سپس به پنج روندی که به رشد تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲ کمک میکنند، میپردازیم.
انعطاف در پرداخت
هیچچیز بدتر از این نیست که برای پرداخت هزینه خرید آنلاین خود به سبد خرید خود بروید و متوجه شوید که سایت تجارت الکترونیک، روش پرداخت مورد نظر شما را نمیپذیرد. برای خردهفروشان، بدترین نتیجه چنین رویدادی این است که مصرفکنندگان سبدهای خود را رها میکنند.
برای به حداقل رساندن احتمال وقوع این اتفاق برای شما، به دنبال تنوع بخشیدن به روشهای پرداخت باشید. دادن حق انتخاب بین پرداخت از طریق درگاه بانکی یا پرداخت درب منزل میتواند تا حد زیادی مشتریان شما را وفادار نگه دارد. حتی روشهایی چون «امروز بخر، بعداً پرداخت کن» یا پرداخت اقساطی، در صورت وجود زیرساختهای لازم، میتواند جزو گزینههای روی میز شما باشد.
چهره جدید رضایت
همهگیری به تغییر اساسی روشهای استاندارد تحویل منجر شد. با توجه به استقبال مشتریان، به نظر نمیرسد پس از پایان همهگیری نیز این روند با افول مواجه شده یا کنار گذاشته شود. بیشتر مصرفکنندگان از اینکه گزینههای دیگری برای تحویل دارند، راضیاند.
حریم خصوصی
برای محافظت از حریم خصوصی مشتریان، طی سالهای اخیر هم مقررات جدیدی تدوین شده، هم مقررات گذشته با جدیت بیشتری دنبال میشوند. این قوانین میگویند خردهفروشان با دادههایی مشتریان باید چه رفتاری داشته باشند و تحت چه شرایطی میتوانند آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند.
بازگشت کسبوکارهای خانوادگی
شاید به دلیل تمایل مصرفکنندگان به حمایت از آن دسته از مشاغل کوچکتری که توانستهاند از همهگیری جان سالم به در ببرند یا صرفاً تمایل به خرید از مکانی نزدیکتر، سال ۲۰۲۲ برای کسبوکارهای کوچکتر محلی که مستقیماً با مصرفکننده محلی در ارتباط هستند، سال خوبی به نظر میرسد. این افراد کالاهای مختلفی عرضه میکنند. بسیاری از آنها سفارشها را درب منزل مشتریان خود تحویل میدهند که باعث ایجاد وابستگی و وفاداری به برند میشود.
اولویتبندی بازیابی اطلاعات
داده یکی از باارزشترین چیزهایی است که یک فروشگاه تجارت الکترونیک تولید میکند. بدون این بینش، رقابت غیرممکن خواهد بود و برند قادر نیست نیازهای آینده یا روندهای مهم حوزه کسبوکاری خود را پیشبینی کند. فروشگاه آنلاین شما ممکن است به دلایلی از کار بیفتد. حذف تصادفی اطلاعات توسط یک کارمند، قطع برق، حمله سایبری یا از دست دادن محل به دلیل آتشسوزی یا سیل میتواند بهسرعت سرورها را از بین ببرد.
به این ترتیب، داشتن یک استراتژی پیشگیرانه پشتیبانگیری ابری برای اطمینان از حفظ دادهها و داراییهای دیجیتال شما بسیار مهم است. با دیجیتالی شدن همه سیستمها و محصولات، از دست رفتن این دادههای دیجیتال، ضرر قابل توجهی را متوجه هر کسبوکاری خواهد کرد.
چهار روند برای کمک به رشد تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲
اگر میخواهید مزیت رقابتی واقعی داشته باشید، ممکن است بخواهید برخی از روندهای نوظهور را که باعث رشد تجارت الکترونیک میشوند، زیر نظر داشته باشید.
یک؛ خرید از شبکههای اجتماعی: پلتفرمهای شبکههای اجتماعی در حال پیوستن به جنون خرید آنلاین هستند، زیرا برندها بازاریابی خود را به سمت فضاهایی چون فیسبوک و اینستاگرام بردهاند. بنابراین تنها برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی پول هزینه نکنید و سعی کنید از آن برای افزایش فروش مستقیم نیز بهره ببرید.
دو؛ تقاطع بین دنیای آنلاین و آفلاین: در گذشته یک فروشگاه حضوری، بخش آنلاین را بهعنوان بخشی از استراتژی نوآورانه، به خود میافزود، اما مدتی است که این روند در حال معکوس شدن است؛ بسیاری از فروشگاههای آنلاین، در حال افتتاح فروشگاههای حضوری در دنیای واقعی هستند. این تقاطع دنیای آنلاین و آفلاین در سال ۲۰۲۲ به روند خود ادامه خواهد داد.
سه؛ استفاده از هوش مصنوعی: هوش مصنوعی روند جدیدی نیست، اما کاربردهای آن در سال ۲۰۲۲ تغییر خواهد کرد. در حالی که بسیاری از شرکتهای تجارت الکترونیک در حال حاضر از هوش مصنوعی برای شخصیسازی تجربه خرید آنلاین استفاده میکنند، رباتهای هوش مصنوعی وظایفی مانند سفارش سهام، ارائه توصیههای شخصی و تجزیه و تحلیل دادهها را بر عهده خواهند داشت.
چهار؛ سیستم اشتراک: سیستم اشتراک همچنان در حال رشد است. کسبوکارهای زیرک محصولات معمولی خود را به اشتراک ماهانه تبدیل میکنند تا مشتریان را برای مدت طولانیتری وفادار نگه دارند. این امر مستلزم تغییر استراتژی خردهفروش به نحوی است که وفاداری طولانیمدت را در مشتریان تقویت کند.
آینده تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک دستخوش چندین تغییر قابل توجه است که ناشی از همگرایی چندین نیروی تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است. درست همانطور که در دهه ۱۹۸۰ برخی از مدل موها و داشتن اپلهای بزرگ روند مد را شکل میداد ولی به هرکسی نمیآمد، بهکارگیری همه روندهای تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲ برای تمامی مشاغل تجارت الکترونیک منطقی نیستند.
اجرای برخی از گرایشها، مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، ممکن است بسیار پرهزینه باشند، مگر اینکه آن را در سطح سازمانی اجرایی کنید. به همین ترتیب، اگر ایده استفاده از اینفلوئنسرها را میپسندید، مجبور نیستید کیم کارداشیان را استخدام کنید.
بهتر است قبل از آنکه تصمیم بگیرید انرژی و منابع خود را خرج اجرا کردن کدام روندها کنید، به صحبتهای مشتریان خود گوش دهید. به کارهایی که رقبای شما انجام میدهند، نگاه کنید و در جریان آخرین تحقیقات باشید. در سال ۲۰۲۲، این مهمتر از همیشه است، زیرا همانطور که در سال گذشته دیدیم، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. آمار امروز میتواند تا فردا به اخبار دیروز تبدیل شود.