کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هفتهنامه اقتصاد نوآوری ایران به شماره سیونهم رسید. کارنگ که هر هفته در ۳۲ صفحه و روزهای یکشنبه منتشر میشود در این شماره خود مصاحبه اصلیاش را با احمد میردامادی مدیرعامل و بنیانگذار شرکت سنباد انجام داده است. شرکتی که به دنبال تزریق نوآوری در نظام بانکداری کشور است. میردامادی در این گفتوگو از ناگزیر بودن پذیرش نوآوری میگوید و با مثالهایی نشان میدهد در نهایت مخالفان و مخالفخوانها بازی را خواهند باخت.
او اما تاکید میکند هزینه مخالفت با نوآوری را اقتصاد کشور خواهد داد و شرکتهایی که در بخش خصوصی برای تغییر در ساختارهای سنتی اقتصاد تلاش میکنند. او از مسیر پیشروی سندباد گفته و برنامههای توسعهای برندی که سالهاست یکی از خوشنامهای بانکداری باز کشور است.
مقایسه غلط برجهای الهیه با اسنپ و تپسی
در سرمقاله این هفته کارنگ، رضا جمیلی به این پرداخته که چطور تفکر ملکداری باعث خودتحقیری در اکوسیستم استارتاپی میشود تا اندازهای که رسانهها هم به اشتباه در دام محاسبات خطا میافتند.
او با غلط خواندن مقایسه ارزش دیجیکالا و اسنپ و تپسی با برجها الهیه یا هر ساختمان دیگری، خواننده را به این نکته ارجاع میدهد که فقط از خود بپرسید اگر برجهای الهیه یک روز نباشند برای چه کسی در کشور مهم است و اگر اسنپ و تپسی یک ساعت از کار بیفتند چقدر از ایرانیها متضرر یا دچار دردسر میشوند.
او چنین مقایسههایی را به منظور تحقیر کسبوکارهای نوآور ایرانی در آستانه ورود برخی از آنها به بورس عنوان کرده و نوشته در ناخودآگاه بسیاری از ایرانیها املاک جایگاه رفیعی دارد که در برخی بزنگاهها این مرتبه رفیع بیرون میزند و موجب مقایسهها و استدلالهای غلط میشود.
نوآوری در ایران و منطقه
پرداختن به یک شاخه تازه گردشگری با رویکرد درمان افسردگی موضوع مصاحبه کارنگ با مهدیه زادشیر است و در گفتوگویی دیگر با بهاره دارابیان به ورود زنان به حوزههایی چون نجاری که به شکل سنتی مردانه محسوب میشوند پرداخته شده است. زنان نوآور از بخشهای ثابت و هفتگی کارنگ است که هر هفته در آن زنان از مسیرهای نوآورانهای که آمدهاند میگویند.
درست در روزهایی که تیمهای ایرانی از حضور در بازارهای بینالمللی و برخی بازارهای داخلی چون بورس محرومند یک استارتاپ سعودی به نام ریتیلو که در حوزه خردهفروشی است موفق شده از سیلیکون ولی بییش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند! یک باخت دیگر برای اقتصاد ایران در منطقه!

ضرورت تنظیمگری در حوزه رمزارزها و شروط آن
در نهمین شماره از ضمیمه «رمزارز» فعالان بازار بلاکچین و داراییهای دیجیتال ایران از کسبوکارهای خود گفتهاند و تحلیلها و گفتوگوهای متنوعی درباره موضوع رگولاتوری این حوزه منتشر شده است. از جمله مدیرعامل صرافی سیتکس از برنامههای آن گفته و مشکلات رگولاتوری و عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین هم از لزون تنظیمپذیری این فضا با در نظر گرفتن منافع بخش خصوصی.
رضا قربانی عضو هیئت مدیره نصر تهران هم در یادداشتی تحلیلی از ورود شتابزده برخی نهادها و افراد و بیزنسها به حوزه رمزارزها انتقاد کرده و از پیچیدگیهای این صنعت نوشته است که عدم شناخت آنها میتواند هم به تازهواردها آسیب بزند و هم به فعالان این حوزه.
تحلیل بازار در هتفهای که گذشته و بررسی روند تغییرات ۲۰ رمزارز برتر بازار به انتخاب کارنگ از دیگر مطالب این ضمیمه است.
کارنگ را میتوانید رایگان از سایت آن دانلود کنید.