کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
کارنگ شصتوهفتم منتشر شد
هفتهنامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به شصتوهفتمین شماره خود رسید. در این شماره کارنگ خبری از یک گفتوگوی مفصل با یک کسبوکار نیست. در این شماره کارنگ که در این روزهای تلخ منتشر می شود به عواقب و تأثیرات وضعیت فعلی اینترنت بر تمام کسبوکارها و اکوسیستم نوآوری کشور پرداختهایم.
تقریباً کسی را نمیشود پیدا کرد که در دو هفته گذشته تحت تأثیر تصمیمات ایجاد محدودیت قرار نگرفته باشد. بااینکه بارها و بارها گفتهشده بود ارادهای بر فیلترینگ اینستاگرام وجود ندارد و حتی طرحهایی مانند صیانت به دنبال ایجاد محدودیت نیستند و هدفشان فیلتر اینستاگرام نیست، اما در شرایط بحران اولین تصمیمی که گرفته شد، ایجاد محدودیت برای اینستاگرام بود. ایسنتاگرام به دلیلی اینکه در سالهای گذشته یگانه شبکه اجتماعی قابلدسترس در ایران بود به نقطه مهمی تبدیل شد. در کمال تعجب پاسخ بسیاری از مسئولان و مدیران مرتبط این بود که انحا مسئولیتی در این زمینه ندارند و کسی که در حاشیه رودخانه خانه ساخته باید فکر این روزها را هم میکرده است!
بسیاری این روزها میگویند مگر بودونبود اینستاگرام در اقتصاد نوآوری کشور چقدر مهم است که اینهمه سروصدا بر سر آن برپاشده است. در جواب این گزاره غیراقتصادی باید گفت آیا اقتصاد دیجیتال یا حتی اکوسیستم استارتاپی منهای اینستاگرام که میلیونها ایرانی کاربر آن هستند، معنا دارد؟ آن هم وقتی گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۱ کشور نشان میدهد تنها ۷۰ درصد اقتصاد آنلاین از طریق درگاههای پرداخت وبسایتها انجام میشود و این یعنی ۳۰ درصد آن در بسترهای دیگر ازجمله شبکههای اجتماعی جاری است… مهمتر اینکه آیا میتوان به کسبوکارهای بزرگی که میلیاردها دلار آیا میتوان به کسبوکارهای بزرگی که میلیاردها تومان هزینه بازاریابی در شبکههای اجتماعی کردهاند گفت «اشتباه کردید!»
از زمان شروع قطعیها و فیلترینگ، مجموع فروش ۱۰ فروشگاه اول پادروشاپ که زیرساخت فروش آنلاین برای شبکههای اجتماعی را ایجاد میکند، با ۸۷ درصد کاهش روبهرو بوده و هر یک از این فروشگاهها تنها طی یک هفته گذشته دچار دستکم ۵۰ میلیون تومان خسارت مالی شدهاند. بازدید از فروشگاههای اینستاگرامی فعال در پادروشاپ ۹۷ درصد کاهش پیدا کرده و فروش این فروشگاهها به صفر رسیده است. طبق گزارشهای مرکز آمار، ۶۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال ایرانی عضو شبکههای اجتماعی هستند و ۲۰ درصد از انحا از این طریق کسب درامد میکنند. موسسه پژوهشی بتا نیز تعداد کسبوکارهای اینستاگرامی را در ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسبوکار تخمین زده و گفته درامد ۹ میلیون نفر بهصورت مستقیم به اینستاگرام وابسته است.
کارنگ را رایگان میتوانید از اینجا دانلود کنید.
اشتراک هفتهنامه نامه کارنگ را میتوانید از اینجا دریافت کنید.