کارنگ نودویکم منتشر شد

با وجود اینکه طبق بررسی‌ها حضور زنان در لایه‌های ارشد مدیریتی در افزایش کارآمدی سازمان‌ها مؤثر است، اما همچنان در عمل زنان در بازار کار بیشتر در نقش کارشناس یا مدیر میانی قرار می‌گیرند و به آنها برای محول کردن نقشه‌ای بزرگ‌تر اعتماد نمی‌شود. در برخی صنایع این مسئله مشهودتر است، ازجمله شرکت‌های فناور و شرکت‌های مالی و بانکی.

به همین خاطر در جدیدترین شماره کارنگ به سراغ مریم قدس گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت جیرینگ رفتیم تا به ما از تجربیات و مشاهدات ۱۷ ساله‌اش بگوید. قدس گلشن می‌گوید: در حالی که یک مرد با داشتن سوابق و تحصیلات متوسط به‌راحتی می‌تواند در نقش مدیریتی قرار بگیرد، یک زن برای انتخاب شدن در همان سمت باید تجربه کاری بسیار و تحصیلات عالی داشته باشد.

او معتقد است: اساساً در تمامی ارکان زندگی، میان چیزی که علم تجویز می‌کند و چیزی که مردم باور دارند یا حداقل دوست دارند باور کنند، شکاف دیده می‌شود. یکی از موضوعاتی که این شکاف در آن مشهود است، همین مدیریت است. علم به ما می‌گوید برای اینکه افراد را برای یک سمت مدیریتی در نظر بگیریم، لازم است شاخص‌های مختلفی را بررسی کنیم و ببینیم آیا این فرد مهارت‌های کافی و صداقت لازم را دارد یا خیر؛ اما متأسفانه ارتباطات و وجه کاریزماتیک و نفوذ سیاسی که برخی افراد دارند، باعث می‌شود سمت‌های مدیریتی به آنها داده شود. در حال حاضر در کشور ما و سایر کشورها بیشتر مدیران از میان آقایان انتخاب می‌شوند و تا زمانی که برای انتخاب یک مدیر تفکر جنسیتی داشته باشیم، این روال ادامه خواهد داشت.

این روزها با تعیین تکلیف پرونده میان تپسی و اسنپ از سوی شورای رقابت، دوباره دعوای این دو غول بزرگ تاکسی اینترنتی جنجال‌برانگیز شده است. تپسی ادعا کرده اسنپ در سال ۱۳۹۸ اقدام به خرید هزار سیم‌کارت و ثبت‌نام به‌عنوان مسافر در سامانه تپسی کرده و به اطلاعات رانندگان تپسی دست پیدا کرده است. ما به نظر می‌رسد رویه‌های ضدرقابتی از سوی اسنپ و تپسی سابقه طولانی‌تری دارند و هیچ شرکتی؛ چه کوچک و چه بزرگ از دست آنها در امان نبوده و نیست. به همین بهانه گفت‌وگویی با گفت‌وگویی یا با شهرام اشرف نیا، بنیان‌گذار تاکسی اینترنتی قونقا داشتیم که ۵ سال پیش کسب‌وکارش با همین رویه‌های ضد رقابتی تعطیل شد.

در شماره نود و دوم کارنگ نگاهی به آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور در سال ۱۴۰۱ و تأثیر سفرهای نوروزی بر کسب‌وکارهای این صنعت تهیه ‌کرده‌ایم. هرچند گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که در سراسر جهان در زمان همه‌گیری کرونا دچار آسیب شد، اما صنعت گردشگری ایران با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که از پیش با آن دست‌به‌گریبان بود، به فردی می‌مانست که با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای در مقابل خطرات ناشی از کووید ۱۹ بسیار آسیب‌پذیرتر می‌نمود و در ورطه مرگ و زندگی دست‌وپا می‌زد.

به هر حال روزگار سخت کرونا به پایان رسید و سال ۱۴۰۱ قرار بود همان سالی باشد که فعالان این عرصه در آن بخشی از عوارض ناشی از رکودی دوساله را بهبود بخشند، اما در عمل شرایط؛ به‌ویژه در شش ماه دوم این سال آن‌طور که انتظار می‌رفت، رقم نخورد. فعالان صنعت گردشگری ایران همچنان نگران هستند با توجه به عواملی مانند وضعیت نامساعد روابط ایران با کشورهای دیگر، افزایش تورم و نرخ دلار، کاهش قدرت خرید مردم و حذف سفر از سبد مصرفی خانواده‌ها، در سال پیش رو بازار کوچک گردشگری ایران همچنان کوچک‌تر شود.

در این شماره گزارشی نیز از صنعت بازی سازی در عربستان و ایران تهیه کرده‌ایم. مدت‌هاست که عربستان سعودی به دنبال تنوع‌بخشی به اقتصاد خود و کاهش وابستگی به نفت است. در سال‌های اخیر این کشور روی بخش نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است. عربستان قصد دارد جهت متنوع سازی اقتصادش، ۳۸ میلیون دلار روی بازی‌های ویدئویی سرمایه‌گذاری کند و تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین هاب صنعت بازی تبدیل شود.

اما در ایران با وجود بیش از ۳۶ میلیون «گیمر» و سابقه‌ای ۲۰ ساله در امر بازی‌سازی همراه با حضوری قابل قبول در عرصه‌های جهانی، بی‌اطلاعی دولتمردان از اهمیت صنعت بازی و فقدان سرمایه‌گذاری مؤثر برای توسعه این صنعت چالش‌های زیادی را برای فعالان این صنعت به وجود آورده است.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ نودویکم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

نمایش لینک کوتاه
کپی لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x8ch کپی شد

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره جدید هفته‌نامه کارنگ​

پربازدید‌ترین

جدید‌ترین

هوش مصنوعی جای نبوغ و اراده انسان را نمی‌گیرد

کارنگ ۱۶۳ منتشر شد

یک هدف صد مدیرعامل را زیر یک سقف جمع کرد