شماره ۱۷۳ کارنگ، هفتهنامه اقتصاد نوآوری ایران، با تصویر روی جلد اختصاصیافته به سلسلهنشستهای تخصصی لجستیک در استدیو «لجستیکبورد» منتشر شد. بخش عمدهای از این شماره به مجموعهای از گزارشها، نشستها و تحلیلها درباره بایدها و نیازهای آینده حوزه لجستیک اختصاص دارد که همزمان با ششمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد.

آینهای از واقعیت لجستیک ایران
رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری راهکار، در یادداشتی با عنوان «باید لجستیک را بازطراحی کرد» تحلیلی از رویداد تخصصی «لجستیک بورد» را روایت میکند؛ او با نگاهی انتقادی، به بررسی وضعیت صنعت لجستیک کشور میپردازد؛ صنعتی که باوجود بیش از ۵ هزار شرکت فعال، همچنان با چالشهای جدی در زیرساخت، رگولاتوری، منابع انسانی، و فناوری مواجه است. او با اشاره به رتبه پایین لجستیک ایران در جهان، ناوگان فرسوده، بنادر سنتی و لجستیک ریلی قفلشده، به فرصتهایی مانند رشد لجستیک سریع بر بستر تجارت الکترونیک و بازطراحی لجستیک تأکید میکند.
«لجستیک بورد» در نمایشگاه بینالمللی حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته
در جریان ششمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، کارخانه نوآوری راهکار با همراهی هلدینگ دکا، استدیو تخصصی «لجستیک بورد» را با محوریت تحلیل تحولات نوآورانه در صنعت لجستیک برگزار کرد که میزبان بیش از ۴۰ چهره اکوسیستم نوآور لجستیک بود. طی ۱۷ پنل تخصصی، موضوعاتی همچون فرانچایز در صنعت لجستیک، وضعیت انبارداری و انبارداری نوین، چالشهای لجستیک و فرصتهای پلتفرمی، زیرساختهای حملونقلی، بررسی شد.
لجستیک، بیتالغزل خردهفروشی و شاهکلید توسعه فرانچایز
در گزارشی به یکی از نشستهای تخصصی استدیو «لجستیکبورد» با عنوان «فرانچایز در صنعت لجستیک، مرور تجربههای جهانی و داخلی» پرداخته شده است. در این نشست رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری راهکار، هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا، حمید محلهای، مدیرکل دفتر آماد و خدمات بازرگانی وزارت صمت و محمدعلی ملایی، مدیرعامل انجمن فرانچایز حضور داشتند و به بیان دیدگاهها و تجربیات خود در این حوزه پرداختند. در این نشست، نبود متولی واحد در صنعت لجستیک، ناهماهنگی میان نهادهای نظارتی، و ضعف زیرساختها بهعنوان چالشهای اصلی این حوزه مطرح شد. هومن پشنگیان با اشاره به تجربه هلدینگ دکا در ایجاد زنجیره ارزش و راهاندازی ۵۵۰ نمایندگی فرانچایز پستی در کشور، تأکید کرد که لجستیک بازوی اصلی صنعت فرانچایز است و بدون زیرساخت مناسب، موفقیت برندهای فرانچایزی ممکن نیست. در ادامه حمید محلهای ضمن انتقاد از نبود تعریف مشخصی از لجستیک در کشور بر ناکارآمدی ساختارهای سنتی پخش، به لزوم ورود شرکتهای لجستیکی ثالث و استفاده از مدلهای مدرن مانند فرانچایز تأکید کرد. محمدعلی ملایی نیز با تأکید بر ضرورت نگرش سیستمی به لجستیک، نقش فرانچایز را در تحول این صنعت حیاتی دانست.
فساد اداری، عامل اصلی نشت اطلاعات در لجستیک
گزارشی دیگری از هفتهنامه به نشست تخصصی «پلتفرمها و لجستیک On Demand: دستاوردهای یک اکوسیستم» اختصاص دارد. در این نشست رضا مقصودی، مدیرعامل چابک، علی حسینی، مدیرعامل لینک اکسپرس، مجتبی نصیری، قائممقام مدیرعامل پارسیپست، و محمد صدوقی، مدیرعامل ترابرنت حضور داشتند. حاضران در نشست تأکید کردند که نشت اطلاعات در صنعت لجستیک بیشتر از آنکه به ضعفهای فنی مربوط باشد، ریشه در فساد اداری دارد. همچنین به موضوعاتی چون سهم ۴۰۰ همتی بازار حملونقل بینشهری، فرسودگی ناوگان، ناکارآمدی زیرساختها، فضای سرمایهگذارگریز و سیاستهای دستوری دولت اشاره شد. نقش پلتفرمها در ایجاد رقابت، بهبود کیفیت خدمات و جذب سرمایه نیز موردبررسی قرار گرفت و ساختار سنتی پست و مداخلات دولتی بهعنوان موانع اصلی تحول این صنعت معرفی شد.
از سردرگمی نظارتی تا شکاف نسلها
در نشست «پست و لجستیک: چه شد که بار سنگین روی زمین ماند؟» که با حضور محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، محمدحسن کرباسیان، مدیرعامل شرکت دکاپست، حسین غضنفری، مدیرعامل باکسیت، و با مدیریت رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار کارخانه نوآوری راهکار در استودیوی لجستیکبورد برگزار شد، چالشها و فرصتهای صنعت پست ایران از زوایای مختلف بررسی شد.
در این نشست، ضعف زیرساختها و عملیات، نبود متولی دغدغهمند در میان نهادهای نظارتی، شکاف میان نسل جدید و خدمات سنتی، اهمیت تجربه کاربری، ضرورت بازطراحی برند پست، و همچنین نقش کلیدی فناوری در ارتقای خدمات موردتأکید قرار گرفت. رضا جمیلی بر لزوم جذابسازی لجستیک برای نسل زد تأکید کرد و گفت نسل جدید تابع قوانین سنتی نیست و خدمات پستی باید متناسب با دنیای دیجیتال بازتعریف شود.
محمد احمدی با رد انحصار شرکت ملی پست، خواستار تصویرسازی واقعی از وضعیت پست در کشور شد و گفت تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار در اختیار این شرکت است. او همچنین به لزوم تغییر نگاه فرهنگی، اصلاح زیرساختها و توسعه نسل سوم خدمات پستی بر پایه فناوری اشاره کرد. حسین غضنفری با اشاره به تحول نرمافزارها و اهمیت تجربه مشتری، گفت که صنعت پست باوجود فاصله زیاد با استانداردهای جهانی، ظرفیت بالایی برای رشد و شفافیت دارد. محمدحسن کرباسیان نیز با تأکید بر ضرورت ارتقای نرمافزار و عملیات بهصورت همزمان، از نبود دغدغه در نهادهای نظارتی انتقاد کرد و گفت تمرکز بیش از حد بر جنبههای سیاسی و امنیتی، موجب غفلت از مسائل لجستیکی شده است. او بر لزوم فرهنگسازی، ارتقای جایگاه شغلی در صنعت پست و اصلاح سیاستهای کلان از بالابهپایین تأکید کرد.
بررسی چالشهای انبارداری نوین در ایران
در یکی دیگر از نشستهای «لجستیکبورد» با عنوان «انبار و انبارداری؛ فراموشکردن یک زیرساخت حیاتی»، جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه لجستیک به بررسی چالشهای زیرساختی در مسیر توسعه انبارداری نوین در ایران پرداختند. در این نشست، میثم سلیمانی، سردبیر راه پرداخت، سامان حبیباللهی مدیرعامل مسترلجستیک، سید رضا آیتی، معاون فروش و بازاریابی فولفیلمنت ایفا و احسان مرادیون، معاون عملیات لجستیک چاپار، با تأکید بر اهمیت تحول در انبارداری، بر ضرورت عبور از مدلهای سنتی، استفاده از فناوریهای نوین، سرمایهگذاری زیرساختی و نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعت لجستیک کشور تأکید کردند.
سرنوشت مبهم سرمایهگذاری در هوش مصنوعی
در گزارشی به بررسی واقعبینانه وضعیت فعلی سرمایهگذاریها در حوزه هوش مصنوعی پرداخته شده است. این گزارش تأکید میکند که برخلاف تصور رایج، ابزارهای هوش مصنوعی تاکنون بیشتر موجب افزایش بهرهوری فردی شدهاند تا سودآوری مالی شرکتها، و این موضوع پرسشهایی درباره ادامه سرمایهگذاریهای سنگین در این حوزه ایجاد کرده است. همچنین به ضعفهای فنی سامانههای فعلی، خطر شکلگیری یک حباب سرمایهگذاری و تأثیرات احتمالی آن بر اقتصاد ایالات متحده اشاره میشود. در نهایت، گزارش با یادآوری نقش تاریخی نوآوران و نقلقولی از آلن تورینگ نتیجه میگیرد که شاید غافلگیری بزرگ آینده، نه پایان رشد AI، بلکه آغاز مسیر واقعی آن باشد.
راهنمای مدیران عامل برای تصمیمگیریهای جسورانه و پشیمانی کمتر
در بخش دیگری، رفتار تصمیمگیری مدیران عاملها در محیطهای پرریسک و ناپایدار امروزی بررسی شده است. تمرکز اصلی گزارش بر این نکته است که بزرگترین ریسک برای مدیران نه جسارت در تصمیمگیری، بلکه تعلل، بیعملی و محافظهکاری است.